1

Har en Kemppi kempomat 150 svets som jag fått lite problem med, det är trådmatningen som har börjat krångla. Det började med att den matade för mycket tråd, efter att man släppt knappen så matade den liten mer tråd med usla svetsar som resultat. Men kort därefter så slutade matningen att fungera helt, det knäpper till och motorn knäpper till men ingen tråd matas. Tyvärr så är jag lika usel på el som jag är på att svetsa, så detta hamnar lite utanför mina kunskaper. Nån som har erfarenhet av dom här maskinerna, vad är det som brukar kunna krångla kring matningen? Känner att jag skulle behöva ett kopplingsschema och kanske lite info kring vilka komponenter i kedjan som går att mäta upp.

Är det nån som har lite tankar och idéer kring en vettig felsökning.

http://i.imgur.com/8QgZmwJ.jpg

/foppa

2

Snurrar matarhjulen som de ska, dvs att de snurrar när du trycker på knappen och slutar när du släpper?

På min esab lkm150 från mitten av 90 talet så har jag precis behövt byta slangpaket. På återförsäljaren sa de att det med tiden kommer så mycket smuts i trådledaren att det går trögt. Bytte det och svetsen blev som ny.

Tänker om det går trögt i din så att mataren fördpänner tråden så att den trycker på ett ögonblick längre efter du släppt knappen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3 Senaste redigerad av TobiasL (2017-03-30 06:33:15)

Jag har haft en Kempomat 150 i mååååånga år. Jag hade stora problem med trådmatningen när den var nästan ny. Lämnade in den och fick delar av elektroniken utbytt på garantin. Jag fick då uppfattningen att det var ett systematiskt fel på modellen. Vet du om din genomgått någon liknande reparation?

Det riktigt knasiga beteendet slutade efter det, men till och från kommer den in i någon slags självsvängning så den matar tråd stötvis (ratatatata typ). Detta har jag inte orkat engagera mig eftersom svetsen numer används ganska sällan. Men, om någon har en lösning på det vore jag tacksam!

4

Matarhjulet rör sig inte alls, det liksom bara hugger till som att motorn vill köra igång matningen men det händer ingenting. Det andra felet med att den matade ut lite mer tråd än önskat, höll på ett par minuter innan den gav upp helt...

/foppa

David, Luleå skrev:

Snurrar matarhjulen som de ska, dvs att de snurrar när du trycker på knappen och slutar när du släpper?

På min esab lkm150 från mitten av 90 talet så har jag precis behövt byta slangpaket. På återförsäljaren sa de att det med tiden kommer så mycket smuts i trådledaren att det går trögt. Bytte det och svetsen blev som ny.

Tänker om det går trögt i din så att mataren fördpänner tråden så att den trycker på ett ögonblick längre efter du släppt knappen.

5

Kolla motorn till matningen, är typ en torkarmotor på de flesta svetsar!
Riv isär och inspektera.

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

6

Japp får börja med att riva ur motorn och koppla på ström direkt på den få se om den snurrar, hittade lite scheman och instruktioner som kanske kan vara till hjälp.

Kanske är fler som är intresserad av detta, länkar in det här i alla fall.

Bruksanvisning
http://www.nyfiken.org/filer/Kempomat-1 … isning.pdf

Reservdelslista
http://www.nyfiken.org/filer/Kempomat-1 … slista.pdf

Kopplingsschema
http://nyfiken.org/filer/k150-sch.png

Tråd där jag hittade länkarna och lite annan vettig info.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ … mp;t=37491

nwiderlund skrev:

Kolla motorn till matningen, är typ en torkarmotor på de flesta svetsar!
Riv isär och inspektera.

7

Har haft lite strul med motståndet i hastighetsratten, då den inte går är det bara att vrida lite på ratten så går den tills den blir för varm ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Har en lite större, äldre Kempomat, 250 tror jag den heter. Ett par gånger har den strulat, inte synkat gas och trådmatning... men det har räckt att blåsa rent elektroniken med tryckluft så går den klockrent igen. Troligen blir det någon form av överledning i elektroniken av allt damm som samlats på kortet...

9

Bengt H skrev:

Har en lite större, äldre Kempomat, 250 tror jag den heter. Ett par gånger har den strulat, inte synkat gas och trådmatning... men det har räckt att blåsa rent elektroniken med tryckluft så går den klockrent igen. Troligen blir det någon form av överledning i elektroniken av allt damm som samlats på kortet...

Verkar rätt troligt med tanke på miljön. Skall testa på min!

10 Senaste redigerad av t100r (2017-03-31 14:39:12)

Sådär betedde sig min gaml Luna migatronic och då var det en transistor i styrkortet som gått. En jobbarkompis som är en hejare på elektronik hittade felet direkt och lagade för en hundring

Kan fråga honom om han kan kika på det om inget annat funkar.

11

Tack för alla tips, ska börja kika på detta i helgen om jag hinner. Om motorn är hel så måste det ju vara styrningen som är Knas, återkommer när jag vet lite mer...

/foppa

12 Senaste redigerad av Foppa13 (2017-04-05 10:43:05)

Har blåst rent allting med det blev ingen skillnad, har plockat ur motorn och tänkte köra den direkt med ström på. Men jag blir inte klok på mätvärdena som kommer till motorn, vet nån hur hastigheten styrs till den? Visst borde det vara en 12v motor så man kan köra den direkt mot ett batteri?

/foppa

13

Har kört motorn på 12v nu och den snurrar på fint, så då är det väl antagligen styrkortet som är defekt på nått vis. Vart ska man börja mäta nånstans, vilka är dom kritiska punkterna? Borde väl egentligen lämna iväg kortet, men man kanske skulle göra ett försök själv först så länge man inte riskerar att förstöra kortet.

/foppa

14

Är det ett vanligt kretskort?
Kolla motstånden. ser dom hela ut så kolla undersidan av kortet.
Man brukar oftast kunna se med ögat vart felet är.
Dvs motståndet är brännt / lödpunkterna under kortet är svarta
Annars börja mäta motstånden.

15

Du bor ju granne med en elfirma, löp dit och säg åt Wernervall att kika på den, han är grym.

16 Senaste redigerad av Foppa13 (2017-05-07 21:25:41)

Hur gick det här då...

Jag har fortfarande inte hittat någon som vill ta åt sig att felsöka kortet, men många råd har jag fått på vägen...

Jag tröttnade ur lite och började leta efter en ny svets istället, har länge velat haft en 3-fas svets istället så detta blev ett bra tillfälle att byta upp sig. Så igår var jag och hämtade denna Luna Migatronic svets, köpte den av en gubbe i grannbyn som hade blivit för gammal för att svetsa. Har testkört den lite i garaget idag och svetsen funkar kalas, nu vart det roligt att svetsa igen kan man väl säga...

http://i.imgur.com/c2fMhjv.jpg

Kemppin får stå tills jag orkar laga den eller så säljer jag den som den står, lär inte ha användning för 2 svetsar i vilket fall som helst.

/foppa

17

Blev suget för stort efter du var hem till mig  ICQ/ad

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

18

Haha ja så skulle man kunna säga, var nog mer av en slump egentligen. Den dök upp hemmakring och var av rätt storlek och känt märke, sen att den kostade mindre i inköp än du betalade för att laga din var ett stort plus...  ICQ/ag

Grymt skön att svetsa med i alla fall, ska testa lite mer till veckan men nu fick man en nytändning i svetsandet...

/foppa

Gooks skrev:

Blev suget för stort efter du var hem till mig  ICQ/ad

19

En sån däringa Luna har jag också, fast en storebror som man nog kan svetsa Atlantångare med.
Funkar kanonbra, men verkar lite knepigt med reservdelar. Slangpaketet är från en nyare  Migatronic, när jag letade nytt kretskort var det värre. Nu fick jag det lagat för en hundring istället