Jag vet inte om det är så mycket att stöta, originalinredningarna. De är oftast rätt planerade och bra i sin utformning. Vill man ha det mer personligt får man modda det efter behag. I min värld kan man vilja implementera lite modernare elektronik ibland, mycket låter sig göras utan att förstöra inredningen. En originalinredd campingbuss köps oftast för dess höga värde, men de har även ett användningsvärde, men det kan ju en finurlig hemmalösning faktiskt vara bättre på, beroende på vad man har för personliga behov. I min värld är en "öppen planlösning" legitim även hos bussarnas bostadsytor. Egentligen är min westy (EB) lite dåligt konstruerad där då köksmodulen står mitt i dörröppningen. Jag hade även prioriterat bort "skåpet" på sidan om sängen för en fullbreddssäng om jag byggt den.
Jag vet inte om det finns så många andra bussar än Westfalia i Sverige, som är fabriksbyggda campingbussar? Några Dormobile och liknande kan säkert finnas, de är förmodligen privatimport isf.
Pratar vi om hembyggda inredningar, får man nog ta det från fall till fall. Man ser nog om det är en robust och bra inredning redan när man tittar på vagnen, det knepiga kan vara att uppskatta hur användarvänliga de är. Man lär sig mycket av erfarenheten och det är inte säkert att byggherren av detta rullande sommarhus har erfarenheten av just busscamping, även om denna gott kan vara duktig på att bygga. RnR-säng är enligt mig den enda vägen!
Storleken växer med åren och jag har ingen ytterligare uppfattning om skillnaderna annat än att jag tror att det är ungefär lika stora storlekssteg mellan modellerna T1,2 och 3 ur detta avseende. Allt är frågan om kompromisser, det charmiga med buss kontra husbil och husvagn, är att man kan parkera även inne i stan, ha krypavstånd från krogen!
Sen har vi de puckar som är vanliga fallgropar hos alla bussar och det är ju rost, chassie osv. Jag vet ju inte dina förkunskaper, men trösklar, batterihylla och utriggare är vanliga rostfällor. Fast nu när bussarna gått och blivit så gamla bör man nog titta lite överallt. Upp till 71 satt det typ1-motorer i bussarna, från 72-75 förekom både typ1 och 4 och from 76 var typ4 överlägset vanligast på den svenska marknaden, även om typ1 fanns som alternativ ända upp till 83. Vilken motor man ska väga i vilken skål, beror nog på ens egna läggning. Typ4 betraktas som en mer robust motor med en bättre legering i blocket, riktigt oljefilter och högre effekt, men dyrare och krångligare, medan typ1 är betydligt billigare att köpa delar till och enklare att meka med (som du säkert redan vet). Går motorn bra är det väl iofs inga större utmaningar att hålla liv i den än i en modern bruksbil. Det viktiga är att hålla koll på kylningen och smörjningen. Tät motorrumslist osv, men det tror jag också att du vet vid det här laget?
Hade jag köpt en campingbuss idag med ngn femtilapp eller hunka på fickan och ville ha mest "bang for buck" så undrar jag inte om en Gipsy hade varit det allra bästa valet? Visst en "stor och kantig" T3, men mycket komfort och stora innerutrymmen för ungefär samma peng som en splitt eller bay, men samtidigt med ett samlarvärde som gör dem lättsålda och att de får plats i en vanlig p-ruta. Men jag förstår att "alla" vill ha en gammal buss, de är ju så charmiga, men idag är de inte bara "rara" för ögonen, utan även otroligt "rara" för annonsmarknaden!
Dessutom är det väl den dyraste årstiden för dessa vagnar?
Fortsätt att fråga på! Det vore även kul med lite fler inflikningar i tråden från annat håll, vi har alla olika erfarenheter som inte nödvändigtvis måste stå i strid med varandra! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't