1

Frun vill ha en husbil. Jag föreslog naturligtvis en VW-camper, fullsmetad med höjbart tak, gasolkök, kylskåp och annat man kan behöva. Det mottogs med stor accepans!

Men vad ska man köpa? Själv skulle jag vilja ha något före 67, men en bay funkar bra. En T3 kan också funka. Men ni som kör campingbussar, kan jag få lite feedback.

/christer

PS. Cabben blir kvar.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2 Senaste redigerad av kee (2017-05-08 16:47:22)

Frågan är väldigt "bred" och du får nog olika tips beroende på vilken modell vi böjar titta på. Priserna skiljer också rätt mycket mellan åren, men det är du säkert redan medveten om.

Jag tänker att innan man börjar gå in på de respektive modellerna, så kan man ju konstatera att det är betydligt högre åkkomfort i en T3 än de tidigare, värst är såklart splitten, men jag anser att skillnaden mellan splitt och bay inte är lika stor som mellan bay och "wedge". På åttiotalets modell fick de till styrning och ljuddämpning och även om spaltrosten som de flesta T3 drabbas av är väldigt ful, så rostar de inte nämnvärt i bärande delar. Sen skiljer ju innerutrymmena en hel del.

Westysar, Reimos och liknande är ju eftertraktade och det av en anledning. Ofta genomtänkta och välbyggda konstruktioner, men då och då stöter man på genuint hantverk och smarta lösningar hos hemmabyggena också. Äldre westys har inte kylskåp och fast spis. Men inredning går ju att bygga till med tex ett modernt kylskåp.

Allt beror på tänkt budget och tänkt modell, det är svårt att hjälpa mer utan att skriva en halv bok i ämnet.

Utveckla gärna, hur går tankebanorna? ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tack, jo är precis i början. Och prisbilden är jag klar över, så det torde inte vara ett problem. Och jag är bekant med bay-skåp, årsmodell 68 - 77. Har kört dem på posten under många år och de hade ju lite livliga vägegenskaper särskilt på vintern.

Vi hade tänkt ha bussen som en liten rullande sommarstuga, för lite långresor och träffar under sommartid. Har kikat lite på westfaliabussar och det är väl smarta inredningar som står högt i kurs. Höjbart tak är ett måste. Frun vill heller inte ha något vrak utan det ska vara åkfärdigt, dvs ingen gravrost. Självklart kan inredningsjobb ordnas av mig. Vore också bra om det skulle få plats med fyra pers också.

Har ju snokar runt lite på Bugrun på olika campers, men har inte gjort något större insats. Frågan blev aktuell härom veckan när vi började leta tomt och sommarstuga.

Är det stor skillnad på utrymmet mellan en split och en bay, och hur stor skilnad det är Mellan dessa och en T3. Frun är väl inte direkt en fan av en kantig buss, utan vill ha lite mjukare.

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

4

Såklart en gipsy

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

5

Jag vet inte om det är så mycket att stöta, originalinredningarna. De är oftast rätt planerade och bra i sin utformning. Vill man ha det mer personligt får man modda det efter behag. I min värld kan man vilja implementera lite modernare elektronik ibland, mycket låter sig göras utan att förstöra inredningen. En originalinredd campingbuss köps oftast för dess höga värde, men de har även ett användningsvärde, men det kan ju en finurlig hemmalösning faktiskt vara bättre på, beroende på vad man har för personliga behov. I min värld är en "öppen planlösning" legitim även hos bussarnas bostadsytor. Egentligen är min westy (EB) lite dåligt konstruerad där då köksmodulen står mitt i dörröppningen. Jag hade även prioriterat bort "skåpet" på sidan om sängen för en fullbreddssäng om jag byggt den.

Jag vet inte om det finns så många andra bussar än Westfalia i Sverige, som är fabriksbyggda campingbussar? Några Dormobile och liknande kan säkert finnas, de är förmodligen privatimport isf.

Pratar vi om hembyggda inredningar, får man nog ta det från fall till fall. Man ser nog om det är en robust och bra inredning redan när man tittar på vagnen, det knepiga kan vara att uppskatta hur användarvänliga de är. Man lär sig mycket av erfarenheten och det är inte säkert att byggherren av detta rullande sommarhus har erfarenheten av just busscamping, även om denna gott kan vara duktig på att bygga. RnR-säng är enligt mig den enda vägen!

Storleken växer med åren och jag har ingen ytterligare uppfattning om skillnaderna annat än att jag tror att det är ungefär lika stora storlekssteg mellan modellerna T1,2 och 3 ur detta avseende. Allt är frågan om kompromisser, det charmiga med buss kontra husbil och husvagn, är att man kan parkera även inne i stan, ha krypavstånd från krogen!

Sen har vi de puckar som är vanliga fallgropar hos alla bussar och det är ju rost, chassie osv. Jag vet ju inte dina förkunskaper, men trösklar, batterihylla och utriggare är vanliga rostfällor. Fast nu när bussarna gått och blivit så gamla bör man nog titta lite överallt. Upp till 71 satt det typ1-motorer i bussarna, från 72-75 förekom både typ1 och 4 och from 76 var typ4 överlägset vanligast på den svenska marknaden, även om typ1 fanns som alternativ ända upp till 83. Vilken motor man ska väga i vilken skål, beror nog på ens egna läggning. Typ4 betraktas som en mer robust motor med en bättre legering i blocket, riktigt oljefilter och högre effekt, men dyrare och krångligare, medan typ1 är betydligt billigare att köpa delar till och enklare att meka med (som du säkert redan vet). Går motorn bra är det väl iofs inga större utmaningar att hålla liv i den än i en modern bruksbil. Det viktiga är att hålla koll på kylningen och smörjningen. Tät motorrumslist osv, men det tror jag också att du vet vid det här laget?

Hade jag köpt en campingbuss idag med ngn femtilapp eller hunka på fickan och ville ha mest "bang for buck" så undrar jag inte om en Gipsy hade varit det allra bästa valet? Visst en "stor och kantig" T3, men mycket komfort och stora innerutrymmen för ungefär samma peng som en splitt eller bay, men samtidigt med ett samlarvärde som gör dem lättsålda och att de får plats i en vanlig p-ruta. Men jag förstår att "alla" vill ha en gammal buss, de är ju så charmiga, men idag är de inte bara "rara" för ögonen, utan även otroligt "rara" för annonsmarknaden! ICQ/ad Dessutom är det väl den dyraste årstiden för dessa vagnar?

Fortsätt att fråga på! Det vore även kul med lite fler inflikningar i tråden från annat håll, vi har alla olika erfarenheter som inte nödvändigtvis måste stå i strid med varandra! ICQ/ab

6

Nicklas skrev:

Såklart en gipsy

Haha, kul att du skrev det medan jag formulerade mitt svar! Då är jag kanske inte helt ute ändå?

För att citera mig själv.  ICQ/ae

kee skrev:

Hade jag köpt en campingbuss idag med ngn femtilapp eller hunka på fickan och ville ha mest "bang for buck" så undrar jag inte om en Gipsy hade varit det allra bästa valet?

Fast de kanske är långt dyrare nu? Jag har inte hängt med i prisutvecklingen och tittar sälla på fordon med många höga siffror på prislappen.

7 Senaste redigerad av Karmann67 (2017-05-08 21:00:42)

En Gipsy! Trots kantigheten var den rätt cool. Tack snälla ni för bra tips och inspiration. Nu får jakten börja!

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

8

T3-Syncron på blocket tror jag är en bra bil och en bra investering annars, om skicket är OK. Gipsyn verkar iof vara lite bekvämare men en annan look.