1

Hej!
Samma problem på två bilar.
En typ 1 1500 -68 med nya skivor och nya ok.
Drar snett till vänster då man bromsar, nybesiktigad och samma bromsvärde på båda framhjulen, men vänster sida får bromskraft eller hydraultryck snabbare än högersidan. Hbc lär vara bytt för ett eller två år sedan. Nya slangar men rören är inte bytta de senaste åren iallafall, men jag har blåst ur dem med tryckluft.

Så var det på buggyn, även den från början en 1500 från -68. Samma problem, men här är det höger ok som får tryck snabbare, denna bilen är ju betydligt lättare över framvagnen så här blir det en mer dramatisk dragning åt höger vid kraftig inbromsning, även denna klarade besiktningen med samma bromsvärden på båda framhjulen. Även denna har nya ok och nya skivor samt ny hbc, nya slangar och nya rör.

Jg har luftat bromsar som aldrig förr, och på buggyn bytte jag plats på oken, men med samma resultat, det verkar som hbc (som också är bytt på den bilen) ger snabbare respons åt höger sida.

Någon som känner igen problemet och kanske har någon lösning?
...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Prova med att skifta Hö och vänster hjul. Kolla lufttrycket.

3

Bensans skrev:

Prova med att skifta Hö och vänster hjul. Kolla lufttrycket.

Ja det har jag omedvetet gjort på buggyn, skiftat hjulen alltså, man kan ju kolla trycket, det är ju lätt gjort.
-Men jag upplever att bromsvätsketrycket snabbare når ut till högersidan, om bromsrören till frambromsarna varit litet längre hade jag kunnat byta plats på dessa vid hbc.
Jag har lite svårt att abstrakt föreställa mig hur hbc ser ut inuti, men det är väl tre kammare, hö.fram, vä.fram samt till båda bakbromsarna..?
Och jag vet att det är olika hbc till bilar med skivor respektive trumbromsar, och är övertygad om att jag beställt rätt hbc.
..

4

Det är endast fram och bak.

5

Om du kör sakta på grus och tvärbromsar ser du att vä framhjul stannar före höger, men bak stannar de samtidigt?

Gubbjävel; dvs originalfantast

6 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-08 18:26:30)

Hydrauliken känner inte skillnad på höger och vänster det är ett kommunicerande kärl, trycket stiger lika mycket överallt samtidigt, det är därför den funkar så bra.

Det som ev skulle kunna påverka är att man får ut olika volym till höger och vänster. Och det gör att det kan börja bromsa lite tidigare på en sida,
men för låsning borde trycket vara lika högt på båda sidor.

Men slangar har du ju kollat, ev kärvande cylindrar, dåligt justerade backar kan ju vara en källa också.

Trumbromsar är kända för att orsaka snedragning, oftast beror det på kärvande cylindrar och eller  dålig justering,
kom ihåg bromsen har ju viss servoverkan så nuddar backarna trumman så kan den dra med sig backen och orsaka sneddragning.

En annan orsak till ryckning i rattan kan vara framvagnsglapp  som orsakar samma sak.

Jag hade en bil med skivor, och det blev alltid diskussion på bilprovningen då bormsprovaren visade olika värden.
Efter sex sju år renoverade jag framvagnen då noterade jag olika färg på bromsklossarna, de var av olika fabrikat.
Det orsakade sneddragningen.

"ljushuvud"

7

Har du kollat så framvagnen är hyfsat rätt inställd?  Kan bli lite spännande fenomen om hjulen pekar lite fel...

8 Senaste redigerad av Piraten (2017-05-08 19:32:38)

Om Du har lite luft i en bromsledning får Du också sneddragning eftersom luften komprimeras först, och då får Du ett lägre initialtryck på den sidan..
Det räcker med några luftbubblor i ett av rören, inget Du märker på pedalen, men bromsverkan påverkas.
Pröva att lufta igenom med ny bromsvätska så Du är säker på att det är okej.
Med tanke på att Du får samma sneddragning trots att Du bytt plats på oken så är det troligt..

Det är lätt att luras när man luftar..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

Kurtivan skrev:

Om du kör sakta på grus och tvärbromsar ser du att vä framhjul stannar före höger, men bak stannar de samtidigt?

Ja så är det!
På buggyn är det höger hjul som låser sig först, på den andra bilen är det vänster.

10

Piraten skrev:

Om Du har lite luft i en bromsledning får Du också sneddragning eftersom luften komprimeras först, och då får Du ett lägre initialtryck på den sidan..
Det räcker med några luftbubblor i ett av rören, inget Du märker på pedalen, men bromsverkan påverkas.
Pröva att lufta igenom med ny bromsvätska så Du är säker på att det är okej.

Ja det är ok, så som jag luftat dessa bromsar... Använde en vakuumavluftare.
Pedalen känns helt stum då jag trycker till. Hbc på båda bilarna är rätt nya.
På typ1an har det blivit bättre då den gått några timmar i stadstrafik i går kväll och idag.

Och buggyns framvagn hade säkert mått bra av en inställning, men bilen går helt rakt när jag släpper ratten, den går också helt rakt då jag backar. Och det mesta av slitdelarna är också bytta mot nytt. Andra bilar jag haft med snedinställda framvagnar har ju betett sig knepigt, men inte denna.

11

Då dessa två bilar har likadana ok kommer jag att försöka matcha ihop två nya par av dessa, antagligen så att ett ok på varje bil är litet trögare, så mixar jag ihop detta... Om jag orkar.

12 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-08 19:58:33)

Björn J. skrev:

Då dessa två bilar har likadana ok kommer jag att försöka matcha ihop två nya par av dessa, antagligen så att ett ok på varje bil är litet trögare, så mixar jag ihop detta... Om jag orkar.

Ok är ju rätt lätt att kolla/motionera.
Passa på att skifta sida på klossarna och se om felet följer dom.

Googlade på VW up North , och det verkar ju som man kan skifta ok mellan höger och vänster.
Kanske värt att prova, sen kan man dubbelkolla att man har samma typ, kanske.

"ljushuvud"

13

har du kollat så du har ca 1 mm spel mellan tryckstång  ( pedalställ ) och HBC. Justeras med anslagsplattan på bottenplattan för pedalstället.

14

Bensans skrev:

har du kollat så du har ca 1 mm spel mellan tryckstång  ( pedalställ ) och HBC. Justeras med anslagsplattan på bottenplattan för pedalstället.

Japp!
Jag har nog nästan 1,5 mm här, kan det verkligen påverka att bromsarna tar olika fram?
Förövrigt har jag en förskruvbar tryckstång, det trodde jag alla hade, men sådan kanske kom med senare årsmodeller?
På "bubblan" har jag ännu inte krupit in under mot pedalstället, men den tycks ha blivit bättre efter några dagars körning och bromsande.
..