101

Har du ställt ventilerna och säkerställt att det inte är något trassel där?
Någon ventil som kärvar och inte stänger.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

102

Kan du ta ett foto på rotorn, jag fick ett helt sjukt fel på rotorn där isoleringsmassan släppte och gav jäkligt konstiga resultat..

Men byt du plats på förgasarna också.

Kämpa på, jag är imponerad av din envishet :-)

103

Nej, det var lite av min fundering innan, om det här kan vara en fråga om ventiler eller det som rör ventiler. Hur mycket spel skall det vara på kall motor?

Typ 1 1500 -67

104

Jag plåtar rotorn, det blir imorgon. vilken isoleringsmassa pratar vi om?

Typ 1 1500 -67

105

Tyvärr Lasslo, jag har inte originalen, de här satt monterade när jag köpte bilen

Typ 1 1500 -67

106

Gick bilen bra när du köpte den? När och hur började problemen?

Jag kan nog rota fram org insug och förgasare du kan låna och testa. Jag bor bara nån mil söderut ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

107

Skaffa två nya stift, kolla så att ventilerna är stängda när de ska. Startgas i den döda sidans gasare. Kolla med stroben att du får gnista på ettan och tvåan. Händer det inget då då har du nog inget komp.
Sitter fördelaren rätt så den inte hamnat 180 grader fel? Går bara att sätta dit på ett sätt men om fördelar drevet är felmonterat så kan man flytta medbringaren på fördelaren 180 grader. Tänkte i fall detta är gjort på din..
Kollat öd på ettan så det stämmer, ventilerna stängda kolv i topp. Var pekar rotorn då? Går att kolla skruvmejsel i tändstiftshålet så ser du när kolven vänder när du vrider runt motorn.
Lite mer bilder skulle hjälpa.
Graderad remskiva? Eller orginal? Tdc skall vara 90 grader rakt upp när krysskilen i axeln står klockan nio dvs rakt ut till vänster.
Nu kommer jag inte på något mer ICQ/ab

Vore väl fan om vi inte ska få rätsida på den här rackarn

Bubbla -62

108

Såg nu lite fler inlägg medan jag skrev mitt. Har du inte kollat ventilerna??

Bubbla -62

109

Lasslo
När jag köpte den hade den stått i en lada ett tag och förre ägaren sa att den hade tjurat men jag fick den att stånka igång på startgas när jag hämtade den, tills skiten i tanken satte sig i filtret....-allt är rengjort och utbytt i bränslets väg med filter både fram och bak, förutom de i pumpen och förgasarna, rengjord tank och nya slangar.
Det hade varit hur fint som helst att låna prylar, verkigen, jag skall bara kolla ventiler, komp och byta sida på förgasarna först så kan jag väl PM:a dig om ev. support?
GB63VW62: Jag skall kolla fördelaren, det är en 009-kopia från Empi och jag har inte haft den uppe så möjligheten finns att den sitter fel, det har ju varit skruvat i den här spisen förr.
När det gäller ventilspel, -Hur stort skall spelet vara på kall motor?

Typ 1 1500 -67

110

Finns olika uppgifter om ventilspel, men jag ställer dem på 0,20 om det är original stötstänger. Har du chrommoly ska de ställas på 0

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

111

Ett lång skott
Har varit med att när man byter till dubbla förgasare så tar insuget i kylplåtarna och det tätar dåligt mot insuget
När man testar med start gas så blåser gasen bort när maskin är igång
Det räcker med en 10 ondels mm Man kan bli kasig om det är så
Oftas räcker det att byta till en mjuk insugspackning  på 1,5-2mm tjock (finns på csp a 35kr för två)  ( stålpackningen är kass )
Om det är så suger det ibland isig soppa mixen ¨
Har varit med om att man har dragit fast insugs röret så hårt att gängerna har skurit  och det är böjt sig
Ps kolla så det inte finns skav märke på insidan på insugsrören om så fallet får du modifera där det finns märke
/// Micke
///

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

112

Tack för tipset Micke, jag kan kolla när jag skiftar förgasarna. Nu tar jobbet över några dagar så det blir ingen garagetid, jag rapporterar när jag är igång igen.

Typ 1 1500 -67

113

Tillbaks igen.
Jag har lite paus i källarrenoveringen så då passar jag på att byta plats på förgasarna. Det visar sig att felet flyttar sig med förgasarna, den sida som var överhettad förut är nu ljummen och vice versa. Jag tror att jag kan isolera problemet till just förgasarna.
Nu har jag ju ultraljudsbadat dem enligt konstens alla regler, bytt alla munstycken, kollat så att det inte glappar i spjäll och axlar, bytt packningar och klappat om dem, -vad kan de begära mer? Den sida som nu är ljummen har problem med att varva upp när jag kopplat bort länkaget, den Sörplar och gurglar vid gaspådrag och så småningom ökar det varvet något. (jag tror att det är tack vare accpumpen) Den andra sidan (den varma) svarar direkt och varvar kanonbra.
Jag undrar om nån har nå´t bra tips nu? Finns det fler kanaler eller munstycken som jag kan pilla på eller byta? Tilläggas bör kanske att den förgasaren som gurglar (den ljumna) inte är intresserad av blandningsskruven, -Hur jag än skruvar på den så händer ingenting.
Tips någon?

Typ 1 1500 -67

114

Flottör nivå kollad?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

115

Vad skönt att du isolerat felet.
Bra jobbat!
Kämpa på nu :-)

116

Jag har kollat flottörnivåerna, soppanivån ligger på ca.75% av volymen i baljan. Jag har de "nya" flottörerna i plast.
Vilken roll spelar blandningsmunstycket i detta? Och den nålfina kanalen mellan högfartsmunstycket och förgasarhalsen (det som sitter under accmunstycket) Jag har dragit en tunn tråd i det lilla munstycket och kommer ner till där kanalen kröker sig och där högfartsmunstycket gängas i så det känns som om det är öppet där.

Typ 1 1500 -67

117

Börja byta munstycken mellan förgasarna?

118

Jag kan testa, det är bara nålventilerna som är kvar, jag beställde nya från Misab men eftersom de inte passade så kör jag med de gamla igen, jag har inte provat att flytta dem.

Typ 1 1500 -67

119

Det finns en kille i us som älskar den typen av förgasare
Han har lagt ut info på you tube
Det kanse är till hjälp 
Länk  https://www.youtube.com/watch?v=VA8sipmHkqY  så hittade jag detta också  https://www.youtube.com/watch?v=6XTEJVN7r10
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

120

Tack Micke.
Det ser inte ut som om det skall vara så mycket mer än det jag gjort om man får tro filmerna,- återstår dock att chansa på att skifta nålventilerna och hålla tummarna.

Typ 1 1500 -67

121

Om du inte redan gjort det så blås med tryckluft genom alla små kanaler i förgasaren och munstycken så brukar man kunna känna om det är öppet. Du kan ju även ha i vatten innan du blåser så ser du att det är öppet.
Om du har tryckluft förståss......

Bubbla -62

122

Efter en källarrenovering och en kotförskjutning i ryggen är jag tillbaks i overallen.
Jag har lagt ut en fråga på "delar köpes" men tänker att jag kan ställa samma fråga här: Är det någon där ute som har en Kadron 40/44 eis till salu, den ena av mina verkar igensatt i kanalen mellan högfartsmunstycket och huvudmunstycket och jag får inte ut skiten.

Typ 1 1500 -67

123

Du kanske kan låta någon köra förgasaren i en ultraljudstvätt det kan ta bort blockeringar i förgasarkanaler.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

124

Tack alla ni som hjälpt mig med detta! Ett helt otroligt engagemang. Jag lokaliserade felet till den ena förgasaren och till slut till luftmunstycket och emulsionsröret. Det var stopp mellan huvudmunstycket (högfart) och luftmunstycket så den ena förgasaren bidrog bara med accmunstycket...... Nu är det fritt blås och motorn är jämnvarm, den går på alla burkarna och svarar plötsligt på gas.
Bäst av allt är nog att jag lärt mig hur kadronerna funkar, -i detalj. Tack.

Typ 1 1500 -67