1

Jag har nu 130-munstycken (högfartsmunstyckena) i mina kadroner och skall byta dem. Jag tänkte gå upp till 135 men fått 140:or från firman där jag beställde. Kan jag köra med 140-munstycken utan att behöva ändra nå´t annat i kedjan?
Lågfartsmunstyckena är 50:or och nålventilerna 150.

Typ 1 1500 -67

2

Njordulv skrev:

Jag har nu 130-munstycken (högfartsmunstyckena) i mina kadroner och skall byta dem. Jag tänkte gå upp till 135 men fått 140:or från firman där jag beställde. Kan jag köra med 140-munstycken utan att behöva ändra nå´t annat i kedjan?
Lågfartsmunstyckena är 50:or och nålventilerna 150.

Ja det går bra
Så du får en referäns på du ligger i munstycken
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag tackar för detta och monterar.

Typ 1 1500 -67

4

Jag har monterat förgasarna efter en ultraljudstvätt, munstyckena är nya, lågfart .50, högfart 140 och nålventilerna 150. Nu vill inte motorn starta över huvud taget, inte ens en antydan till tändning. När jag häller soppa direkt i förgasarna så startar de upp på den men dör sedan direkt.
Tändningen är "tajmad" och alla stiften har gnista.
Blandningsskruvarna är utdragna 2,5varv från botten och spjällen står med ett "tjockt pappers" öppning.
Jag har köpt munstyckena och nålventilerna från Misab, killen jag snackade med var osäker på kadronerna men sa att jag skulle ha de här: http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-5 … mp;id=1467
Har ni koll på om det är rätt? Det känns ju som om det inte kommer igenom soppa över huvud taget.
Pumpen funkar perfekt, -den är också ny.
Några förslag? någon?

Typ 1 1500 -67

5

Trots en usel bild så ser de här mer ut som de ursprungliga, http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-5 … mp;id=1577

Typ 1 1500 -67

6 Senaste redigerad av TobiasL (2017-05-07 12:03:27)

Har glömt hur det ser ut på Kadroner (har inte kört sådana på 17 år), men på Zenith är det viktigt att justera in nålventilerna så de är öppna när de skall vara öppna och stängda när de skall vara stängda. Har du koll på det så de inte är stängda hela tiden? Vissa Kinatillverkade nålventiler kan dessutom fastna i stängt läge. Testa att blåsa.

7 Senaste redigerad av Njordulv (2017-05-07 14:12:26)

Hur justerar man dem? De här rör sig upp och ner beroende på hur flottören står, jag trodde att det löste sig själv så att de inte släpper på soppa när flottören trycker upp dem

Typ 1 1500 -67

8

På Zenith lägger man brickor under. För många brickor så blir det för lite soppa i flottörhuset. För några så flödar det över. Men, vet inte hur Kadronen är. Mina Kadrons funkade direkt ut lådan och jag körde 1500 problemfria mil. Böt inga munstycken eller nånting.

9

Mina gamla nålventiler har 10mm. "stift", eller vad det kallas. De nya har 8mm. Jag har provat att blåsa i dem och de öppnar och stänger som de skall.
Med de gamla munstyckena och ventilerna så stod det alltid soppa i flottörhuset, ca 75%, nu, med de nya när jag lyfter av locken så står det knappt någon soppa alls..... vad kan det bero på?

Typ 1 1500 -67

10 Senaste redigerad av germanbug (2017-05-07 14:53:50)

Har du kopplat slangarna rätt på bränslepumpen? Och har du rätt bränsletryck fortfarande? Jag har injusterat 1,5 psi på min. Utan regulatorn så pumpade det på ända upp till 4-5 psi... Och då är det en eftermarknadspump som jag har (från CSP)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

11 Senaste redigerad av TobiasL (2017-05-07 14:54:16)

Njordulv skrev:

Mina gamla nålventiler har 10mm. "stift", eller vad det kallas. De nya har 8mm. Jag har provat att blåsa i dem och de öppnar och stänger som de skall.
Med de gamla munstyckena och ventilerna så stod det alltid soppa i flottörhuset, ca 75%, nu, med de nya när jag lyfter av locken så står det knappt någon soppa alls..... vad kan det bero på?

Låter som du borde byta tillbaka (lider med dig, skitdrygt att jaga svårfunna fel)

12

Jag har bytt tillbaka till mina gamla nålventiler men det är lika illa fortfarande. Slangarna sitter rätt, jag har inte kollat trycket men det var ok redan innan, om det skulle vara för högt, borde det inte flöda förgasaren då?

Typ 1 1500 -67

13

Jo, det stämmer att förgasarna flödar över om det är för högt tryck. I mitt fall så blev det även att droppa/läcka ut bränsle vid spjällaxeln på den ena förgasaren. Men efter justeringen av trycket så blev allt bra igen ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

Vilken/vilka munstycken och ventiler är mest kritiska vid startögonblicket, hur öppna skall spjällen stå för att få maximal effekt vid start? Kanske trivialt men i min hjärna snurrar det skall jag bara säga

Typ 1 1500 -67

15

Enligt boken "The complete Kadron manual" så ska både bränsleskruven och tomgångsskruven vara grundinställda med 2 varv.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

16

Skruva ihop gasarna och testa att "fylla upp" dem med en flaska med slang. Kläm försiktigt man märker när flottörventilen stänger. Ta loss flaskan och öppna gasaren. Har den fyllts upp nu så får du inte fram soppa till gasaren och har fel på bränslepump/filtr/ledningar eller skit i tanken. Är gasaren lika tom som tidigare så är flottörventilerna felaktiga/felaktigt inställda.

Är de fulla till rätt nivå kan du skruva ihop allt och testa starta på det bränsle som du då fyllt i gasaren. Den bör ju gå på det en stund iallafall. Går den inte alls så är felet mellan flottörkammaren och insuget...

Du kan ju även om det är på bränslesidan det är fel på, ta och mäta flödet ur bränslepumpen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

17

Kommer det bränsle ur accpumpen? det borde kunna räcka för att hålla igång motorn pumpandes, eller iallafall för att ge den en startsup.

Tror att du måste få in mera bränsle i flottörkammrarna.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

18

Jag fick igång den nu, -den går fördjävligt! Jag är tillbaks på ruta 1 med en överhettad sida och en iskall trots nya bestyckningar och ultraljudsbad men det tar vi i rätt tråd om "stekhet 1600 som stryper sig". Tack för supporten i det här.

Typ 1 1500 -67