Med batterierna så nära varandra behövs ingen grotesk monsterkabel, det går säkert att räkna på arean den bör ha, men jag brukar "höfta" i dessa sammanhang och dra en kabel som förmodligen är onödigt grov. Säger jag 16mm2 är det nog fullt tillräckligt för 125 A, rätta mig gärna om jag har fel.
Biltemareläts poäng är att det är automatiserat, dvs det styr hur laddningen ska gå till i olika sammanhang. Så kopplar du enligt schemat så är installationen klar. batterierna är frånskilda vid parkering och ihopkopplade vid laddning. Om du tycker ellära är rena grekiskan, ska jag inte gå in på en djupare förklaring. Man kan gå andra vägar också och det har skrivits mycket om det tidigare, hittar du inte info med "sök" så ska jag se om jag kan hjälpa dig att hitta det som sagts tidigare i ämnet. Dock hade jag i din sits, med redan inköpt relä, valt att bara koppla in det.
Enklast är väl att dra kabeln under gummimattan mellan stolarna, eller om du har helsoffa går det ju att göra en snygg och dold installation. Det är ju bra med en avsäkring mellan batterierna också, för dessa höga strömmar har du ett något begränsat säkringsutbud, men det finns kraftiga glassäkringar, eller specialsäkringar bland annat hos återförsäljaren av reläet.
"Frederik" här på forumet introducerade en för mig ny tanke för ett par år sen och det är att man egentligen bör avsäkra linan på båda sidor, dvs vid varje pluspol. Man kan ju diskutera hur rimligt det är med avskavd isolering, eller andra fadäser om kabeln är kort, men det han förespråkar har relevans. På min vagn, som är avsäkrad med endast 80A, men med en längre kabel som delvis går utanpå karossen, har jag en säkring vid varje batteri
Man brukar normalt sett inte dra någon energi från startbatteriet alls, även om ett par startförsök skulle kunna göras på ett halvtomt batteri. Jag gissar att styrningen för en sådan koppling är tämligen komplicerad. Enklast därför att låta startbatteriet vara helt obelastat under camping.
Att helt enkelt "flytta" original-säkringsdosans matning från start- till bobatteriet, ger ju att även belysning, tändning osv går via det extra batteriet. Och drar ur detta vid parkering och startbatteriet är frånkopplat. Huruvida vad som blir enklast och bäst är lite svårare att sia om, då det beror på hur det ser ut, mer i detalj och vad man har för ambitioner med installationen.
Några bra tips och trix när det gäller övriga installationen då?
Ja ett av de första är att inget blysyrabatteri mår bra av djupurladdning, så batteribankens storlek ska vara dubbelt så stor som det som beräknas användas. Nu brukar man inte räkna på det i dessa sammanhang och ett vanligt bilbatteris storlek (60-80Ah) är lämpligt för lite fricamping i en folkabuss. Har man många tunga förbrukare och/eller vill campa off grid i längre perioder bör man nog gå upp i batteribank.
En annan ofta förbisedd parameter är att alla batterier som kopplas in på samma krets, bör ha ungefär samma hälsa. Dvs har du ett bra bobatteri, men ett dåligt gammalt startbatteri, kommer startbatteriet att "dra ner" bobatteriets laddning till den maximala för det dåliga batteriet. Kort sagt, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk.
En grövre matning till en säkringsdosa i närheten av batteriet, där du delar upp matningen på de respektive kretsarna är ett bra tips. Därifrån går du ut med en lina för telefonladdning/cigguttag, en annan till kylskåpet, en tredje till belysning osv. Det är då, precis som i en bostad, relativt enkelt att installera ny utrustning om det finns säkringar över. Huruvida all denna extrautrustning på din vagn redan är avsäkrad via original säkringsdosa, eller en annan extern dosa, om de går på en eller flera olika säkringar, kan vara parametrar som påverkar hur man vill göra om installationen så att den passar ens egna behov.
All jordning sker i karossen. Har man mycket utrustning som man ändå installerar nära varandra är det kanske ett smärre jobb att dra båda kablarna och avsäkra via en jordskena på lämplig plats i bussen.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't