1

En arbetskamrat kom å frågade mig om jag tyckte det var värt att gräva fram en gammal "bubbla" som hans polares farfar grävt ner på åkern bakom huset på 70-talet.
Allt är ju värt att gräva fram tyckte ju jag så jag sa det och fråga om gubben hade koll på vad han grävt ner?
Jodå, det skulle tydligen vara en cab...
-EN CAB? Vrålade jag, gräv upp!
Kom gubben ihåg årsmodell?

-Ja, det ska vara en tidig... en -51:a

???

Det här verkar för bra för att vara sant, har hört många liknande historier tidigare. Den stora frågan är vad som är kvar av en komplett bil som kördes ner i en grop och täcktes med jord mitten/slutet -70?

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

Bara chassinumret är värt all arbete dessutom är det jätterolig att få göra sånt jobb.

T2b taigagrön ´77

3

Tillräckligt för att gräva upp i alla fall  ICQ/ab
Sen när du fått upp den kan du ju avgöra om det är lagom jobb för dig? eller skicka den vidare till nån annan som har problem att fylla sin fritid  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

4

Japp, var mycket vanligt att man gjorde i slutet på sjuttiotalet.
Fråga mig hur jag vet. Har nog världsrekordet i hur snabbt man tar av en bubblakaross från plattan. Gick snabbt med grävmaskin. Bara att hyvla av. och gräva ner resterna. Säg inte det till någon. Default/lol
Får säga till mitt försvar att detta var innan alla skulle börja bygga buggies. Och bilen var en blå 65. Den vanligaste bubblan tyckte man då.
På den tiden var det bara att ordna en ny bubbla för 500 kr. Om man inte fick den.

Se det så här Kommer du att få sinnesfrid resten av livet om du inte gräver?

5

Bara att greppa spaden..när börjar vi? Gör en grävträff för vw-folk och bjud på grillat och starköl..där har vi receptet på sommarens mest besökta evenemang .. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Vill man få något gjort hade jag satsat på staketpiss. 3-streckare blir man ju bara seg av  ICQ/ab

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

7

Eh..Man skulle ju inte få någon öl förrens det var färdiggrävt förståss.... ICQ/ad

late,
in love,
and a little drunk..

8

Gräv upp och visa oss ICQ/ag

Det är säkert en inhoppad dkv men det kommer bli kul att följa Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Jag har svårt med det där "en tidig 51:a"
Det var väl ingen som höll koll på VW förr i tiden, det var ju bara en gammal värdelös folka.

Om det är en gammal Cab så borde det väl finnas några bilder på fordonet?

Men låna gärna en grävmaskin och gräv, för tusan alla gamla VW grejor har ju ett värde.
Om inte annat så är det ju en bra historia.

"ljushuvud"

10

klart att han inte menar en tidig 51:a utan: En tidig bubbla, en 51:a.
Men som sagt är, jag är lika skeptisk.

Klart det finns bilder! men frågan är ju om den verkligen ligger i jorden där på åkern... eller om det bara är en skröna...

Mr 56 skrev:

Jag har svårt med det där "en tidig 51:a"
Det var väl ingen som höll koll på VW förr i tiden, det var ju bara en gammal värdelös folka.

Om det är en gammal Cab så borde det väl finnas några bilder på fordonet?

Men låna gärna en grävmaskin och gräv, för tusan alla gamla VW grejor har ju ett värde.
Om inte annat så är det ju en bra historia.

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

11

bara att still din nyfikenhet... finns väl metaldetektorer...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Gräv! Man vet aldrig vad man kan hitta. Har kvar klockan från morfars 52:a som grävdes ner i slutet på sextiotalet, någonstans i Stjärnsund.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

13

Sätt upp en highspeedkamera alt. en kamera som tar kort en gång i minuten å gräv så vi får vara med å se skapelsen som ligger 6 feet under ICQ/ab

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

14

Säg till om du vill ha hjälp att gräva  ICQ/ag

15

Jag blev tipsad en bubbla med delat bakruta ,vi haft mycket roligt med grillad korv och mycket öl.
Jo, det som kom fram var en PV visst med delat bakruta.

T2b taigagrön ´77

16

Ännu ett bevis för att resan oftast är målet.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..