Efter totalt 8 långa veckors väntan har den kommit. Ovanligt lite rost, mindre än jag räknat med, fast det finns.
Golvet fram ska bytas, det hann anlända från Tyskland innan bussen. Bussen har stått oanvänt 15 år i garage
i San Clemente, södra Kalifornien.
Det finns en del detaljer som ska göras i ordning för estetikens skull. Motorn går som en dröm, växlarna trillar in så lätt så man tror
inte att det är sant, den håller 100-105 på motorvägen (vid medvind
) fast det är inte roligt att bli omkörd av långtradare
det svajar så man blir rädd.
- Vissa trädelar (väggar) i bakre kabinen måste bytas.
- Förardörrens innerpanel måste bytas.
- Bägge "lås" till de små rutorna fram på framdörrarna var borta.
- Pop-top kapellets tyg är helt genomrutten, en ny har redan kommit från Tyskland
- Balkarna som löper mellan resp. fram och bakhjul (undersidan av karossen) ska bytas. Har redan kommit från Tyskland.
- Vinylgolv + heltäckningsmattor ska ut och ett fint rutat mönster ska in.
- Backspeglarna är förfärliga, vill gärna ha runda backspeglar.
- Konstläderklädsel original och ganska OK, ska behålla den. Tyvärr saknas en stor sittdyna som måste införskaffas.
- Kylskåpet går fint men är 110V. Hoppas man kan köpa 220v dockningskontakten på utsidan. det sitter en amerikansk där idag.
- Lite klydd med blinkers, bromsljus går inte alltid har redan bokat tid på verkstan på tisdag.
- Det finns ingen stereo (ett tomt hål bara). Vet inte riktigt om man ska ha.
- Gummipackningar i fönstren runt om torra och hårda.
- Hastighetsmätare visar miles.
Fråga: var är det lämpligast att installera ett cigarettändaruttag? (till GPS'en)
Fråga: lacken är ganska fin, delar av klarlacken håller på att flagna av. Ska man lämna in bussen för lackpolering + vaxning? Andra förslag?
Alla delarna som var dåliga visste jag då säljaren sände 60+ detaljerade bider. Allt han sade stämde till punkt o pricka.
Om jag hinner kommer vi till Löddeköpinge kommande tisdag.
Stort tack på förhand för alla era tips.
Claes i Malmö
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Mycket fin buss också.
?