1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-06 16:24:29)

Efter totalt 8 långa veckors väntan har den kommit. Ovanligt lite rost, mindre än jag räknat med, fast det finns.
Golvet fram ska bytas, det hann anlända från Tyskland innan bussen. Bussen har stått oanvänt 15 år i garage
i San Clemente, södra Kalifornien.

Det finns en del detaljer som ska göras i ordning för estetikens skull. Motorn går som en dröm, växlarna trillar in så lätt så man tror
inte att det är sant, den håller 100-105 på motorvägen (vid medvind  ICQ/ab ) fast det är inte roligt att bli omkörd av långtradare
det svajar så man blir rädd.

- Vissa trädelar (väggar) i bakre kabinen måste bytas.
- Förardörrens innerpanel måste bytas.
- Bägge "lås" till de små rutorna fram på framdörrarna var borta.
- Pop-top kapellets tyg är helt genomrutten, en ny har redan kommit från Tyskland
- Balkarna som löper mellan resp. fram och bakhjul (undersidan av karossen) ska bytas. Har redan kommit från Tyskland.
- Vinylgolv + heltäckningsmattor ska ut och ett fint rutat mönster ska in.
- Backspeglarna är förfärliga, vill gärna ha runda backspeglar.
- Konstläderklädsel original och ganska OK, ska behålla den. Tyvärr saknas en stor sittdyna som måste införskaffas.
- Kylskåpet går fint men är 110V. Hoppas man kan köpa 220v dockningskontakten på utsidan. det sitter en amerikansk där idag.
- Lite klydd med blinkers, bromsljus går inte alltid har redan bokat tid på verkstan på tisdag.
- Det finns ingen stereo (ett tomt hål bara). Vet inte riktigt om man ska ha.
- Gummipackningar i fönstren runt om torra och hårda.
- Hastighetsmätare visar miles.

Fråga: var är det lämpligast att installera ett cigarettändaruttag? (till GPS'en)

Fråga: lacken är ganska fin, delar av klarlacken håller på att flagna av. Ska man lämna in bussen för lackpolering + vaxning? Andra förslag?

Alla delarna som var dåliga visste jag då säljaren sände 60+ detaljerade bider. Allt han sade stämde till punkt o pricka.

Om jag hinner kommer vi till Löddeköpinge kommande tisdag.
Stort tack på förhand för alla era tips.

Claes i Malmö

Post's attachments

7.jpg, 337.22 kb, 1024 x 682
7.jpg 337.22 kb, 243 downloads since 2011-08-06 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Cool.. grattis.. allt gott kommer till den som väntar,... passar det??

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

3

Oj, ser trevligt ut. En liten fråga bara, om du vill berätta dock.
Vad fick du ge för bussen och frakt och tull?

Grattis till en fin buss. Nä nu måste jag jobba igen

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

trevligt med mer importer ICQ/ag Mycket fin buss också.
Finns väll inget mer elller mindre passande ställe att sätta cigguttaget på. sätt det där du tycker det passar dig bäst men för att dölja det lite
går det ju montera i hyllan under intrumentbrädan = kontakten sätts in underifrån. Så sitter dom monterad på vissa ambulanser när dom levereras.

Beroende på hur dålig klarlacken är går ju våtslipa den med fint sandpapper och lägga ny klarlack..

Slutligen grattis till en trevlig buss.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

kul att se en till westy bli importerad från staterna.... ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Mycket trefligt skick på en mycket treflig buss! Ser fram emot att få höra mer skvaller om denna buss, gärna mer bilder också. Fredde antog att det var en westy, men du skriver inget om det, därför undrar jag; vad är det för fabrikat på inredningen?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Det förborrade hålet som du syftar på opec, är inte för en cigarettändare utan ett strömuttag. Dessa är mindre i diameter än cig.tändarna. Man kan ju dock ha en skarvsladd där emellan om man inte vill jaga upp hålet mer.

Vad har det haft för orginalfärg?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

25hpman skrev:

Det förborrade hålet som du syftar på opec, är inte för en cigarettändare utan ett strömuttag. Dessa är mindre i diameter än cig.tändarna. Man kan ju dock ha en skarvsladd där emellan om man inte vill jaga upp hålet mer.

Vad har det haft för orginalfärg?

Strömuttag? jag har ett i min buss också som sitter på instrumentbrädan för att koppla in sladdlampa osv. är det ett sånt uttag?
Är det inte ett strömuttag man vill ha till en GPS  Default/lol ?
Jaja själv skulle jag satt det i hyllan. den går ju lättare att svetsa igen eller byta om den vill återställas än ett hål i instrumentbrädan..
Vi vill se mera bilder på bussen nu.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

9 Senaste redigerad av Fredde.B (2011-08-06 21:00:35)

kee skrev:

Mycket trefligt skick på en mycket treflig buss! Ser fram emot att få höra mer skvaller om denna buss, gärna mer bilder också. Fredde antog att det var en westy, men du skriver inget om det, därför undrar jag; vad är det för fabrikat på inredningen?

Hehe....mitt otränade öga gjorde att jag antog att det var en westy eftersom den har pop-up och jalusifönster.......kan ju givetvis ha fel....jämförde bara med våran so-42

btw "landströmskontakten" på förarsidan sitter på samma ställe som på våran.

10 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-07 05:44:05)

Tack för alla tips och kommentarer, ska försöka svara alla.

Tack opec för placeringtips till cigarettändaruttag, jo, det är enbart GPS strömmen jag vill lösa. Ska våtslipa framsidan, det är egentligen
bara fronten som har områden där klarlacken flagnar och lossnar, nästa vecka har jag bokat tid för en extern- och intern uppfräschning. Resten av lacken är ovanligt fin. Säljaren säger att bussen har ommålats en gång i fabriksoriginal gul färg och har varit i ägarens garage
ända sedan den köptes ny 1967.

Angående fabrikat på inredningen är jag osäker. Säljaren kallar den "1967 Type 23 'Pop Top' Camper Van".
Bifogar bild och ska kolla imorgon om det står något mer. På bild syns en liten dekal precis under kranen
och på den står det "Campervan". Bakom kylskåpet ser man att en sittdyna saknas.

Post's attachments

36.jpg, 334.76 kb, 1024 x 682
36.jpg 334.76 kb, 200 downloads since 2011-08-06 

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

11

Här ser man den gigantiska backspegeln, egentligen bara skalet, spegeln är borta, som jag gärna vill byta.
Vad ska det vara för backspeglar till en sådan buss? Lr rättare sagt, vad är snyggast?

Post's attachments

2.jpg, 340.68 kb, 1024 x 682
2.jpg 340.68 kb, 213 downloads since 2011-08-06 

12 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-07 05:46:45)

Interiören är väl ok, så den tror jag att jag behåller. Säljaren gjorde mycket reklam för att detta var en "rare original California 'Black Plate'
1967 Split Window camper van", jag fattade aldrig det med 'Black Plate' och ville inte ställa "blonda" frågor...

Hyllan är redan bortplockad, ska sandpappras och målas, får ta reda på vad den beige interiörfärgen heter. Någon som vet?

Lustigt nog sitter låset kvar på den lilla trekantiga fönstret här vid passagerardörren. Men bägge låg avbrutna på hyllan. Kan dessa
köpas? Hur lagar man, måste man byta hela rutan?

Fråga: var köper man vindrutetorkare? de är helt slut.

Post's attachments

34.jpg, 344.78 kb, 1024 x 682
34.jpg 344.78 kb, 222 downloads since 2011-08-06 

13

Ser ut att vara en westyinredning faktiskt, jag kan ju väldigt lite om dessa tidigare westfalior men den bakre delen, ser väldigt lik den i tidiga bay. Firmor som EZ-camper och liknande brukade faktiskt köpa in skåpmodellen så att detta vore en westy ter sig mer och mer troligt!

Elefantörat du har på förarsidan är faktiskt original för den amerikanska marknaden såvitt jag förstått. Hos oss såldes dem med en "rektangulär" spegel med rundade hörn. De som tex UN säljer är ju runda och nätta, i aluminium å allt, MEN... det är en tämligen värdelös bakåtsikt då glasen inte är konvexa. Förvisso kanske det går att byta ut, men en originalspegel har överlägset bättre bakåtsikt, ngt du kanske ska tänka på, du som har skåp och gardiner baktill. Bakåtsikten i min kapellösa enkelhytt är väldigt god, så jag klarar mig med de "dåliga" kustomspeglarna.

Den här bussen växer på mig mer och mer, westfaliorna är verkligen bussarnas buss!  ICQ/ag Men du ska väl byta ut vänster framhjuls navkapsel?  ICQ/ae

14

Jag undrar också för hur många passagerare dessa bussar besiktigas. Kan jag på något sätt förebereda så att jag får
den fördelaktigaste besiktningen? Kan man ha bälten för tre pax där fram? Får man vara tre där framme?

Har förstått att det inte är bälteskrav på sätena där bak då det inte var krav när bussen var ny. Tacksam för tips.

Post's attachments

41.jpg, 233.77 kb, 1024 x 682
41.jpg 233.77 kb, 244 downloads since 2011-08-06 

15

Försök att behålla så mycket som möjligt av stuket och inredningen, det är ngt speciellt med USA-bussar och deras karaktär. Ska man ge sig på en renovering kan man lika gärna ta bort stötfångarbågarna och övriga US-specar tycker jag.

Vet att Folkabiten har torkarblad till splittbuss, har inte kollat runt efter några hos andra återförsäljare för egen räkning, men när han var på Bussfest och sålde blev jag lite förvånad över att han hade. Tidigare har man varit hänvisad till att köpa kortare bubblablad. Men tiderna går och bussreservdelarna blir bara fler, nu väntar vi på att typ3 ska bli lika lättillgängligt!  ICQ/ab

16 Senaste redigerad av michaelth (2011-08-06 21:37:19)

jag kan köpa dom dubbel fäste spegeln  av dig.... då jag har en högerstyrd bay  och gärna vill se bakåt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Haha, vi postar om varandra!

I en tidig bay, med liknande setup ska man kunna ha den godkänd för fem, dvs två framtill, och tre baktill. Du bör nog höra med din besiktningsstation för hur det ligger till. Men ska "husbilsregistrerade" fordon av denna årsmodell brukar inte ha bälteskrav baktill. Min westy är ju något  av en bastard, den är reggad med en undantagsklausul "fällbart säte för 3 passagerare i lastutrymmet" det var på den tiden den hade fullbreddssoffa. Nu utnyttjar jag resonemanget för den bakåtvända stolen, klagar farbror blå får passagerarna klämma ihop sig på soffan baktill. Tre tonårsbrudar sitter dock ledigt på soffan. ICQ/ae

Fasningen på soffan, armstödet, listerna runt luckorna, fanérvalet, klädseln, allt tyder på att det är en westyinredning. Kul!

18 Senaste redigerad av Fredde.B (2011-08-06 21:40:52)

Ser ju jättefin ut...bara att gratulera.....Kolla skylten bakom passagerastolen fram och skriv av numren på den så går det lätt att ta reda på vad den levererades med från fabrik. Jag skulle då sätta en slant på att det är en So-42. Våran är en "walk-through", men annars ser jag inga skillnader.
Och jag tycker inte att du ska vid en eventuell renovering plocka bort några us spec prylar, bilen såg ut så när den var ny och kan gott få göra det.... ICQ/ad

P.s det brukar vara rätt enkel operaion att bygga om kylskåpet till 220v.

Våran Walk-through vart registrerad för 5 personer.

posta fler bilder

19

Fin buss och kul att det kommer nya till Sverige , det känns som att det lämnar fler bussar än det kommer in !

" Black plate " är en när en bil blev såld ny i Californien och inte lämnat staten sen dess så den behållit sina originalplåtar.

You´ll never know...

20

Oj...vart många postningar nu.....fick du med "hängmattan" ovanför förarplatsen?? ser att det sitter fästen för den på rutstolparna fram samt att förvaringspåsen ovanför garderoben också är med.

21

opec skrev:

Strömuttag? jag har ett i min buss också som sitter på instrumentbrädan för att koppla in sladdlampa osv. är det ett sånt uttag?
Är det inte ett strömuttag man vill ha till en GPS  Default/lol ?

Ett strömuttag (vad fan det än är till) o ett cig.tändaruttag är väl inte samma sak, smart-ass?  ICQ/ad

22 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-06 23:31:14)

Tack kee, m.helsing, och FreddeB, ja, jag tänkte behålla så mycket som möjligt. Ska bara byta ut de förstörda träväggarna i bakre kabinen, de ser inte trevliga ut.
Såg också en fin bussinteriör på bild, typ rutat "köksgolv", ska vara i vinyl. Hur som helst ska nuvarande golv ut då det inte är fräscht.

Tack för tipsen om torkarblad. Hittade båttorkarblad idag på Biltema som jag kunde "anpassa". Fästet var fel men storleken rätt.
Får klara mig med de fram till VW träffen i Ängelholm.

Angående backspeglar kanske behåller jag nuvarande, egentligen på passagerarsidan om jag ersätter själva spegeln som idag saknas så
blir det en rejäl bakåtsikt som kan vara bra. Jag får se vad jag hittar på.

Och ja.  ICQ/ad Jag ska byta ut vänster framhjuls navkapsel. Faktiskt den enda som "trillade", den låg i kabinen när bussen kom.

Kan stötfångarbågarna tas bort från stötfångaren?

Post's attachments

50.jpg, 287.46 kb, 1024 x 682
50.jpg 287.46 kb, 208 downloads since 2011-08-06 

23 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-06 22:13:07)

Tack m.helsing för förklaringen om 'Black Plates' som sagt säljaren underströk det väldigt noga så jag anade att det var bra...

Nej, FreddeB, jag tror inte att jag fick med någon hängmatta, kan du ge fler detaljer eller länka till bild. Jo, jag såg de fästena
och fattade inte vad de kunde vara till. Idag la jag märke till förvaringspåsen ovanför garderoben. Vad är den till?
När du nämner kyskåpskonvertering till 220v är det en vanlig transformator? Också: kan man beställa "landströmskontakten" enl svensk/europeisk standard?

michaelth, visst, om jag byter backspeglarna så får du veta det.

På denna bild ser man framsidan där klarlacken flagnar på de vita delarna kring VW märket, annars är lacken OK överallt.

Tack för alla tips och info. Ses i Löddeköpinge eller Ängelholm.

Post's attachments

12.jpg, 331.95 kb, 1024 x 682
12.jpg 331.95 kb, 208 downloads since 2011-08-06 

24 Senaste redigerad av kee (2011-08-06 22:01:40)

Om golvmattan är av klassisk "linoleum-typ" och orange-brun-melerad så är den troligtvis original och går den nog att få iordning om man plockar ur den, rengör och lägger en polish. Jag hade ynnesten av att jobba med golvvård när jag hade ur inredningen på min. Mattan i min har ngt litet hål, men är fin nog än idag! De rutiga golven tycker jag blir stökiga, tar upp för mycket uppmärksamhet, en snygg tygmatta på golvet gör mycket för mysighetsfaktorn och intrycket överlag och är enligt mig ett bättre alternativ om golvet är av tveksam karaktär.

25 hp, kan du inte bespara dig din negativa attityd i ngn tråd? Du kanske känner Opec väl nog att skämta med honom, men det blir så tråkigt för oss andra att läsa saker som "smart ass". Se detta som en ödmjuk bedjan, inte ngt krav och snea inte ur på mig för att jag bad dig om det. Säg ngt kul om bussen istället! ICQ/ab

25 Senaste redigerad av 25hpman (2011-08-06 22:09:37)

Du behöver inte kolla några chassieplåtar, det är solklart givet att det är en Westfahlia. Men jag tvivlar på att färgen är orginal. Vad heter den isåfall?

Han gjorde sej löjlig över mej o jag bet ifrån. Så enkelt är det, det hade du också gjort, Kee.

Horn o bågar sitter med vars en M8:a bult i varje fästpunkt. Är lätta att avlägsna, men att ha ett gäng hål i stötfångaren som visar att det suttit såna, är väl inte bättre?
Tycker du att de är fula?

Jag köper gärna dina bågar o horn om du stör dej så på dom. Kan t.om. byta in 2 helfina stötfångare utan hål, så slipper jag borra i mina. O du slipper svetsa dina...lacka får du däremot.