1

Inspirerad av gamla hjältar funderar jag kring en traditionell cal-looker som både går att åka till och från träffar, men ändå vara i princip lika snabb som en "normal" muskelbil från c:a 1970.

Målet är låga 14 på kvartsmilen och kunna köra 30 mil enkel resa för egen maskin en varm sommardag, samtidigt som byggkostnaden är något sånär rimlig (Max 50000 i delar typ)

Några tips?

2

Saxat från Thesamba "Buy good used parts and you can get there easy. I had a 1835 in the early 80's with a big cam, high compression, 40x35 vw heads ported and polished and dual kadrons. It got me in the low 14's."

Learning by experience is a great way to spend money...

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-05-02 10:40:40)

En maskin som ger cirka 150 friska hästar ( 1835-2346 har ingen betydelse )
Inget lättat svänghjul för det går saktare med ett lättat på strippen ( banracing funkar det )
växellåda som är frisk med en förstärkt sidogavel på vänster sidan och en super diff  Ett extra växellåds fäste i framkant ( det är inte fel att byta treas drev  i lådan )
Sen att man har friska bakdämpare ( det är ingen nackdel att styva fast över fästena på dämparna )
Sen att maskin inte kan röra sig upp o ned ( om så är fallet brukar lådan inte hålla så länge)
Bra däck för endamålet  gör gott ( vanliga vill spinna på gummit som man kör på )
Ps var finns du i vårat avlånga land  ( det kan fínnas någon i din närhet som ligger på prylar )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för alla svar! Än så länge på dröm/planeringsstadiet:)