Ja, nu har jag rivit fläktkåpan och allt som hör den till. Allt ser helt ok ut, oljekylaren ser helt ny ut och ingenting sitter mellan elementen, likaså är fläktkåpan ny, det sitter klisterlappar kvar och den är knappt dammig. Ingenting sitter i kanalerna och fläkthjulet är helt felfritt, när jag jämför de båda sidorna så ser allting exakt likadant ut, cylinderflänsar, toppar, glömplåtar, -ja, alltihop.
-Är det något mer jag skall eller bör kolla innan jag skruvar ihop det hela igen?
Lägg upp lite bilder på hur fläktkåpan ser ut inuti och allmänt på motorn.
Kontrollera att märkningen på remskivan är rätt.
Nu kan jag har missat något men jag tycker att du skrev att ena sidan var 40 grader efter 10 minuter på tomgång, den kan väl knappast gå den sidan överhuvudtaget, eller spolar igenom en massa soppa.
Hardu kollat flottörventilen så den fungerar på båda sidor?
79 2017-05-01 09:49:51 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-05-01 09:53:56)
Har du mätt olje trycket
För det är oljan som kyler en vw motor
Är lager lägena uppslagna så går oljan på felsida av lagret = dåligt olje tryck
På en VW motor som är +40 år är mer vanligt än att hitta ett block som är inte är ok där
Dom brukar vara stekheta efter 30min körning om dom är dåliga där
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag har mätt oljetrycket och det ligger på 3-3,5 BAR vid dryga 2000 varv och sedan händer inte något mer, trycket vid tomgång ligger på 2-2,5BAR, oljelampan slocknar direkt efter start.
Jag har ryckt i remskivan, både på längden och tvären men inga glapp där. Motorn har varit isär eftersom det sitter en annan kam i den (trebultad) så det kan ju hända att den är genomgången.
Jag har kollat flottörventilerna, det är inte stopp i dem och de löper jättelätt, flottörerna är de "nyare" gjorda av plast.
Jag har bilder på både fläktkåpan och på alla stiften (de lever i olika miljöer kan man säga) men är lite osäker på hur man lägger upp bilder utan att sänka hela servern med tanke på att de blir stora.- Det kanske är ok att bara kopiera in dem här?
Men känns det inte som om den inte går på den kalla sidan? Du kan ju inte ha en topplockstemperatur på 40 grader när den gått 10 min.
Martin A
Hur lägger man in bilder här? Jag la in en i början av tråden men det funkar inte nu....
Jag brukar använda forumbilder.com
Lägg bilderna där, ta länken och klistra in här.
Går att justera storleken där när du laddar upp.
Här är bilder på stiften, de är i turordning: 1:ans, 2:ans, 3:ans och 4:ans cylinder. 3:an och 4:an är de som går varma. -Vad säger dessa, ni som kan?
http://forumbilder.com/image/EFI
http://forumbilder.com/image/EFa
http://forumbilder.com/image/EF8
http://forumbilder.com/image/EFU
Hjälper till lite med att visa bilderna...




Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Motorn går väl bra snålt om inte annat...
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
3:an och 4:an går snålt (därav att dom går varmt) 1:an och 2:an får inte soppa alls!! Där
Av att dom är kalla! En rejäl genomgång av förgasarna alt byta förgasare är nog lösningen påditt problem.
Renoveringssatser är beställda
Ni som har ultraljudstvätt, vilka har ni? Kan man lyckas med en liten från Clas?
Fast mina såg för j****ga ut mer en massa ärg, så blev de riktigt rena både på in och utsidan efter att jag hade soda blästrat båda förgasarna.
Men ultraljudstvätt är ju bättre ändå såklart...
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Fast mina såg för j****ga ut mer en massa ärg, så blev de riktigt rena både på in och utsidan efter att jag hade soda blästrat båda förgasarna.
Men ultraljudstvätt är ju bättre ändå såklart...
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Kollade du kompet ? Det kan ju leda något, fast inte om bränslet.......
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
Ultraljudstvätt efter sodablästring och bad i ren bensin.
jag har badat mina i ultraljud idag, det blev rätt skitigt i vätskan kan jag säga, ikväll blir det nya munstycken och nålventiler och imorgon montering.
-Håller tummarna för att det var det som var problemet.
Efter mycket plockande fick jag igång motorn idag, den går för djävligt! Jag är tillbaks på ruta ett med en sida som funkar som en utegrill efter 5 minuter och en sida som inte ens blir vällingvarm. accmunstyckena funkar, de andra munstyckena är bytta till nya .50 på lågfart, 140 i högfart och eftersom nålventilerna från Misab inte funkade så satte jag tillbaks mina gamla "Brosol 151".
Inga stopp i slangar eller kopplingar, pumpen funkar perfekt, gnista på alla stift, tändningen "tajmad" på ettan. Det verkar som om inte 1:an och 2:an inte går över huvud taget, -även om det i min värld skulle innebära att hela bilen skulle hoppa i sidled.
Nu har jag inte kollat kompet, tänkte fråga min MC-granne om han har en mätare. Spelar det någon roll vad det ligger på eller räcker det att det är ungefär samma komp på alla burkar? -Vad är minimum?
Kan ventiler, fjädrar, lyftare etc. ha den här påverkan, eller ser det annorlunda ut?
95 2017-05-07 19:13:19 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-05-07 19:14:57)
Du har ju testat mycket Men måste bara ställa en dum uteslutningsfråga. Du har inte blandat ihop ettan och tvåans cylindrar så att tändkablarna sitter växlat mellan dem?
Ettan och trean längst in och 2an och 4an närmast motorluckan. (du borde ha rätt, men det är lätt att snurra om kablarna och koppla fel när de går under generatorn.
edit. Det går ju även att plocka bort tändkablarna en och en från fördelaren för att hitta om den går på en cylinder eller inte.
Jag har trippelkollat kablarna och de sitter rätt... Kan jag ha släckt stiften som Hans skrev, bilderna på stiften stämmer fortfarande, ettan och tvåan ser helt nya ut och varvtalet ändrar sig inte om jag drar i alla fall tvåans kabel, -jag skar mig i fingret så jag testade inte ettans innan jag packade ihop, det känns oroande nog att tvåan inte påverkar varvtalet
Fasiken du verkar ju ha gjort allt rätt och dessutom lyssnat och tagit till dig info av folk.
Men jag måste också fråga det där med tändföljden.
https://www.google.se/search?q=vw+boxer … mp;spf=198
https://www.google.se/search?q=vw+boxer … mp;spf=290
Subaru tändföljd, du har inte blandat ihop det?
1432 var det enda årtal jag kunde i plugget och jag har kollat alla gamla historieproven om och om igen så kablarna sitter rätt, jag har en idé om att skifta plats på förgasarna, -vad tror ni om den teorin? Även om allt är genomgånget.
Har du org förgasare och insug liggandes? Montera det isf och kolla vad som händer.
Är det samma fenomen kan du iaf utesluta bränslet/förgasare.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
