1 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-11-12 23:01:08)

På grund av att en idiot stulit mina bilder och lagt upp på bland annat Facebook raderas all info i denna tråd.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2

Intressant läsning  ICQ/ab

Gubbjävel; dvs originalfantast

3

Jan Öjvin Swahns gamla splitt cab är det väl ingen som letat upp än? Den ägde han så sent som 1974 o flängde runt med i Lund.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Tack för fin sammanställning, härlig läsning  ICQ/ab  ICQ/ab

5

Snygg och trevlig tråd  ICQ/af

6

Den som vill grotta ner sig mer i tidiga Karmannbilar så finns det här registret   http://www.karmann1952.de/html/register.html

7

Tack för den sammanställningen. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

8

Ja jäklar vilken tråd.Tänk om man kunde få sätta tänderna i en tidig cab.En våt dröm för mig

9

hasse skrev:

Ja jäklar vilken tråd.Tänk om man kunde få sätta tänderna i en tidig cab.En våt dröm för mig

Det finns en till salu nu. Bara att slå till innan du ångrar dig.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

10

I Bad Camberg och Hessisch är splitt-Karmann Kabriolet'orna mer sällsynta änn hebmüllarna  ICQ/ab

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11

1983 började jag bygga en buggy när en av min pappas arbetskamrater kom och hälsade på i garaget.
Samma år köpte jag min första -51 split för 2500:-

Arbetskamraten berättade då att han vet var det står en 1950 VW cab ute på en åker.
Enligt honom orörd men sönderrostad redan då.
Den hade stått där så länge han kunde minnas.

Han är släkt med ägarna till marken där den står, som är 2 udda bönder, de släpper inte in någon på deras ägor.
"Hur ofta har man inte hört det med udda folk som äger bilar"

Ett par veckor senare kom han med en split bakljuskåpa som hela nederdelen var bortrostad på som jag fick 1983.
Så lampan var det enda lilla "bevis" på att den kanske kan finnas, färgen var vit.

35 år passerade på ett ögonblick och tanken om bilen kom upp igen.
Jag vet var arbetskamraten bor idag, han är väldigt känd inom sin gebit.
Men av orsaker går det inte att prata med honom idag men en dag kanske?

MVH Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

12

En polare utanför Hässleholm körde denna...

http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/MinaBilder0312187_zpsd882e725.jpg

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Kul och intressant läsning, trots att jag aldrig varit så intresserad av splitcabbar ICQ/ab

Du borde göra en likadan sammanställning av tidiga ghia lowlight i Sverige. Jag vet att kunskapen och material finns ICQ/ad det har du ju visat i "tidiga ghia i Sverige tråden"

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

25hpman skrev:

En polare utanför Hässleholm körde denna...

http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/MinaBilder0312187_zpsd882e725.jpg

Ser ut att vara en -51:a, innerhörnen på sidorutramarna har en radie, -52:or har "vassa" innerhörn (kan ses på den röda -52:an i ladan tidigare i tråden)