Vari ligger skillnaden mellan dom ofta rekomenderade 311 topplocken och 113 topparna är det materialet eller?
1 2017-04-20 17:40:56 Senaste redigerad av ztadsbudet (2017-04-20 17:42:08)
311 (typ3) annat förbräningsrum
Har för mig det är rätare vinkel mot ventilen
Skulle tro att hasse har varit inne o jobbat med dom som han har skrivit om
Det funkar lika bra med 043 gjutningen
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Om man tar bort styrningarna på 311toppar och portar a la Fumio Fukaia och byter insugsventil till 39 på 85,5borr får du en billig topp som presterar lika bra eller bättre än köptoppar med 40x35,5. Jag är övertygad att 35,5 är alldeles för nära i storlek till insug att en 1600 gatmotor mår bättre och har bättre klipp i botten med 32 avgas och 39 flödar bättre på 85,5borr än 40 gör. Learning by failure is the best way to learn what not to do.
4 2017-04-22 17:19:53 Senaste redigerad av ztadsbudet (2017-04-22 17:20:59)
Intressant men vad menas med portning a`la Fumio Fukaia??
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=294362
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
6 2017-04-22 18:22:06 Senaste redigerad av erich (2017-04-22 18:23:11)
Om man tar bort styrningarna på 311toppar och portar a la Fumio Fukaia och byter insugsventil till 39 på 85,5borr får du en billig topp som presterar lika bra eller bättre än köptoppar med 40x35,5. Jag är övertygad att 35,5 är alldeles för nära i storlek till insug att en 1600 gatmotor mår bättre och har bättre klipp i botten med 32 avgas och 39 flödar bättre på 85,5borr än 40 gör. Learning by failure is the best way to learn what not to do.
, tummen upp !!
Efter att ha googlat på denne Fukaia och dessutom sett bilder på hans toppar så tror jag att jag förstår, hysade öppningar.
jag ser det som två skolor när det gäller portning. En satsar på höga cfm-siffror som får folka att oa och ia. Sen finns det en skola som satsar på körbarhet och gashastighet. Tänk er en maxpotad superflow i en rallybil appendix k 1600. vad gör man när man får en stoppsladd i en tvär kurva och är på väg ner i diket. tryck på gasen ? Glöm det, du måste tagga ner två växlar för att få nåt driv på skiten. har man istället en topp med trång kanal med hög gashastighet kan man trycka på gasen och få upp varvet och gasa sig ur problemet. Det ultimata är när dessa två skolor jobbar ihop, man nöjer sig med en lagom förbättring av flödet utan att gå för långt så att gashastigheten tar skada. jag vill att en motor skall svara som min kompis 250 tvåtaktshoj var när jag provkörde på 70-talet. Vrid på handtaget och du får en spark i rumpan. När jag började intressera mig för portning hade jag studerat ett par Fumio Fukaia toppar och insett att det går att få fart på ett par originaltoppar utan att svetsa på kilovis med aluminium och att alla portningar är beroende på vilken typ av motor du jobbar med. Att öka volymen på insuget långt upp i insuget på en 1600 ger bara sämre köregenskaper. Samma sak gäller att porta där det är lätt att komma åt. Även luften har lätt att färdas där. Att sätta i stora avgasventiler är inget jag tror på. Insuget går på undertryck, men när det gäller avgas så kommer det en kolv i ljusets hasighet som bara lämnar ca 1mm kvar mot toppen. Hur resonerar då avgaserna. Skit i kolven grabbar vi stannar kvar här inne i värmen. Tror inte det, ni åker ut oavsett om ventilen är 32mm eller 35,5 skillnaden är nog bara hastigheten. Är man bara ute efter höga flödessiffror kan man ju ta bort ventilerna så får man ju siffror som ingen mänsklig varelse har sett tidigare. Det svåra blir ju senare när man skall starta motorn men det var ju flöde vi var ute efter. Lagom är alltid bäst.
Om man tror att det är olika skolor angående gashastighet och flöde så har man missat något fundamentalt. Det gäller att ha bra flöde OCH bra gashastighet. Grejen är att gas har en.massa som hjälper till att fylla och tömma cylindern när den har hastighet.
Om kolven ska trycka ut avgaserna så motverkar det syftet med förbränningen. Avgaserna trycks ut av övertrycket som förbränningen skapar och mot slutet av avgastakten skapar ett under undertryck som hjälper emulsionen att sugas in när insugsventilen öppnar. Hög gashastighet ja men om det inte flödar så får man en broms.
Ali G
Nu har även världsmästaren i att missförstå lagt sig i debatten. Jag skrev att det är kombinationen av bra flöde utan att sänka gashastigheten som är hemligheten.jag trodde att övertrycket som föbränningen skapar var till för att trycka ner kolven så att motorn snurrar runt och när kolven är nere så hjälper dom andra kolvarna till att trycka upp kolven som då matar ut avgaserna. Det låter nästan som du tänker på en tvåtaktare. Vad jag menar med två skolor är att det dyker upp toppar till salu som är så sönderportade att dom endast är bra i en flödesbänk. Sådana toppar skapar ingen gashastighet och är i de flesta fall helt okörbara. Hur vet man var gränsen går mellan bra flöde OCH bra gashastighet. det hela är en balansgång där många går för långt i flöde och tappar gashastighet. På ett par superflow för länge sedan blev jag kritiserad för att jag inte hade portat mer för pengarna. jag förklarade att det är just det du betalar för. Portarna i en superflow är redan något för stora enligt min mening. den här motorn fortsätter att prestera höga elvor och är nu i norra Norrland med tredje ägaren.Det finns en gräns för hur fort luft kan färdas i en kanal. Om man håller sig i närheten av den gränsen så kan man kompensera flödet med hastighet. Sen är ju också frågan om vad du skall använda bilen till. En rallymotor med raceportade toppar är helt värdelös i skogen och rallytoppar presterar dåligt på strippen. Att jag har missat något fundamentalt efter att ha jobbat med vw sen 70-talet har jag svårt att förstå men jag kanske är lite trög.
Hams Landelius , hur ser ditt recept ut på en vrålig 1600?
Nyfiken som jag är så ställer jag samma fråga som Ironcrozz.
En trimmad 1600 klarar av en relativt vass kam typ engle 125. Man måste plana för att få upp kompet på en nivå där motorn känns mycket rappare. 2-3 mm är inget problem men man kan bli tvungen att hyvla lite i första kylflänsen för att få cylindren att bottna i toppen. 39mm insugsventil och 32 avgas. Enkla hårda fjädrar med dubbla tjocka schims under fjädern så att man kan varva upp till kammens prestanda. Låt ingångshålen i toppen stanna vid nära nog original men porta kanlen runt styrningen så att du får luft på bägge sidor om styrningen. Lättast om man tar bort styrningen i samband med renovering av toppen. Från ventilsidan skall man få intrycket att styrningen sitter centrerad i insugskanalen och man kan kona styrningen från att den kommer in i insugskanalen. Dubbla 40 Weber eller kopior med liten halsring gör bilen väldigt rapp upp till 100km/tim.Man kan med fördel använda de mesta originaldelarna som stötstänger och vippor. man väljer en kam som ger ett lyft runt 12,5mm med originalvippor som man moddar med tryckare med kula. Min ismotor på 1680cc har en engle 140 med originalvippor och toppar planade 4mm med standardventiler och 48IDA. Tyvärr blev det inget åka i vinter då jag byggde om lådan med tätare växlar och gjorde nya toppar med 39x32 ventiler. Desutom skall jag flytta 30 års samlande av VW delar till en ny verkstad i Värmland dit jag flyttar i sommar. Tunna 88cyllar verkar funka bra på vintern då kylningen är extremt effektiv. Mätte upp dom vid toppbyte och två säsonger på isen hade inte gjort dom orunda eller slitna. Fördelen med att trimma 1600 är att det kräver väldigt lite maskinjobb+ att händer nåt oförutsett så hinner man laga på en helg.Jag tror att det finns alla möjligheter att utveckla 1600 konceptet om man tänker lite annorlunda och gör saker som tidigare ansetts som fel. Tex hittar man inte många som slänger i en Engle 140 i en 1600 med standardventiler. Jag hörd många som sa att jag skulle få svårt med bra tomgång. Så här i efterskott kan jag berätta att motorn har perfekt tomgång och är lättare att justera än original 1600 med 34pict förgasare. En sak att tänka på i samband med trimning är att man bör kolla bränsleröret i bilen och vara säker på att en originalpump får fram rätt mängd soppa. Jag kommer att byta till 8mm rör och en 6volts soppapump under tanken för att undvika att motorn går snålt.I en perfekt värld klara originalröret ganska mycket hästar men när man ligger på isen på fullvarv kan det bli snålt i gamla rostiga rör och igenslammade tankar från 60-talet. Better be safe than sorry. Så sätt igång och trimma 1600 så ses vi i skogen eller på isen nästa vinter.
Hams Landelius , hur ser ditt recept ut på en vrålig 1600?
Blir lite trådkapning här...men;
"1600:a", tror att ni som Landelius menar byga en motor utan att ta upp block eller toppar för större cyl ?
Jag har själv en 74 x 87mm "1800:a", alltså "slip in" 87mm cyl sats med smidda (eller iallafall bättre) kolvar och en vev med motvikter i min Orangea VW.
Vev tycker jag man skall byta till en med motvikter (69mm och uppåt) innan man följer Landelius trimråd ?
Rallyåkarna (begränsat till 1600:a) och Beetle-cup kan man snegla på - dessa hamnar på 100 - 135Hkr.....
Ja en motvikts vev är ju nästan ett måste om man vill varva loss ordentligt samt balansering! Jag håller fullständigt med er båda i receptet. 
Lite av tanken med att trimma med originaldelar är att man inte blir stående om det skulle hända något. Sen tycker jag att det är dags att avliva myten om att det inte går att varva med originalvev. 1600 appendix k motorerna får inte använda motviktsvev så ni kan ju googla på rallyfolkerna och lyssna till sången i dom motorerna.
Aha ok! 
Tack Hasse Landelius. Att trimma och leka med originaldelar och försöka få fram en motor som påminner om rallybilarnas motorer är precis det vi gjorde som unga biltokar. Känslan att kunna få fart på sin favoritbil med snurran där bak, det var det som födde många grabbars bil intresse. När vi grabbar trimmade våra folkor eller 2-takts Saabar då hade vi jäkligt kul och vi med tunna plånböcker fick också chansen att få tävla. Jag själv har lekt med folkor både på isen och backtävlingar ända sedan 60-talet. De flesta av oss ``gubbar´´ som fortfarande leker tillsammans nu för tiden, har preppade motorer med standard delar och vi har faktiskt råd med leken trots dålig pension och vi har fortfarande, förbenat kul. Fortsätter du skriva på det här sättet då kan det bli lattjo-lajban för flera biltokar. Alla lyssnar på den motor erfarenhet ett proffs skriver om.
``PS´´ Lycka till med Värmlands flytten. I Värmland finns det rally glädje, där kommer du att trivas.
19 2017-04-28 10:19:58 Senaste redigerad av pompejus (2017-04-28 10:20:41)
Hasse är en stor tillgång på detta forum..mycket kunskap som den vw-druid han är,har förmedlat är guld värt för oss andra och han är dessutom forumets okrönte one-linersmästare,vilket inte gör hans inlägg sämre..tack Hasse! 
late,
in love,
and a little drunk..
Vari ligger skillnaden mellan dom ofta rekomenderade 311 topplocken och 113 topparna är det materialet eller?
Lite trådkapning på ungefär samma spår. Jag satt och kollade lite på nätet igår gällande topparna i AB motorn (1300cc) och förstod det som att de har samma ventilstorlek men annat förbränningsrum och framförallt för liten diameter för att sättas på en 85,5 mm cylinder.
Men om man leker med tanken att man öppnar upp den så att den passar, hur är då förbränningsrummet, kanalerna mm jämfört med 311 och 113 topparna? Är det något man kanske ska överväga? Tydligen var det vanligare att dessa toppar är sprickfria.
Jag gillar konceptet att bygga med så mycket original som möjligt då man har obefintlig budget så jag funderar på att slå ihop en 1600 motor baserat på ett AB block. Jag har dessutom ett par weber 40 liggande och minst 4 st 1300 toppar som man kan leka med. En engle 110 kam finns också men bara 7 lyftare pga generalras så jag tror nog jag testar någon annan kam oavsett.
Landelius: När du skriver 39 mm ventil...menar du att du öppnar upp/ bytert ventilsätet också eller sätter du bara i större ventil? (Jag har sett att folk gör bara det senare men har inte förstått vitsen helt...)
ztadsbudet skrev:Vari ligger skillnaden mellan dom ofta rekomenderade 311 topplocken och 113 topparna är det materialet eller?
Lite trådkapning på ungefär samma spår. Jag satt och kollade lite på nätet igår gällande topparna i AB motorn (1300cc) och förstod det som att de har samma ventilstorlek men annat förbränningsrum och framförallt för liten diameter för att sättas på en 85,5 mm cylinder.
Men om man leker med tanken att man öppnar upp den så att den passar, hur är då förbränningsrummet, kanalerna mm jämfört med 311 och 113 topparna? Är det något man kanske ska överväga? Tydligen var det vanligare att dessa toppar är sprickfria.
Jag gillar konceptet att bygga med så mycket original som möjligt då man har obefintlig budget så jag funderar på att slå ihop en 1600 motor baserat på ett AB block. Jag har dessutom ett par weber 40 liggande och minst 4 st 1300 toppar som man kan leka med. En engle 110 kam finns också men bara 7 lyftare pga generalras så jag tror nog jag testar någon annan kam oavsett.
Landelius: När du skriver 39 mm ventil...menar du att du öppnar upp/ bytert ventilsätet också eller sätter du bara i större ventil? (Jag har sett att folk gör bara det senare men har inte förstått vitsen helt...)
Jag lånar tråden lite
På en topp som har 35,5mm ventil går det att få dit en 37mm sen får man byta sätesring ( då byter man styrning också )
Det som skiljer på en 113 mellan 1300-1600 är insugs storleken
Man kan fila så dom liknar varandra i förbräningsrumet
Kanalen kan du säkert fixa till ( annan radie på kanalen)
Det går jätte bra att bygga en 1600 på ett AB block ( brukar vara i bättre skick än AD/As blocken )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
1300 dubbelportstoppar är bra att bygga på då förbränningsrummet är mindre (högre komp). När man tar upp dom för 1600 motor passar man på att plana 2mm och sen porta ut vid insug och avgas till cylinderkanten. Kolla noga att det inte finns några sprickor mellan stift och ventiler. En spricka mellan sätena brukar vara väldigt grund och har inte gjort någon skillnad på de motorer jag byggt med 1300 dubbelport. Att lägga dit en större ventil på ett litet säte ger väldigt marginell ökning av flödet men ökar istället risken för att man tagit bort krymppassningen mellan säte och topp. Det är som att sätta dit en 90dörr på ett 70 hål för sängen går inte in i 70 dörren.
Haha, ja då tänkte jag rätt i allafall för jag ser ingen mening med stor ventil i ett litet säte men jag har läst någonstans att folk har gjort så. Jag letade fram 2 av topparna igår så det blir till att tvätta upp dem och se om det är något att gå vidare med. Jag överväger att slå ihop en 1600 av AB motorn som sitter i bilen för att få till en körbar motor med någorlunda prestanda. Porta lite lagom enligt how to hotrod...Kanske en värre kam, dubbla Weber 40 och ett vettigt avgas. Borde bli en lagom motor
Roligare än 1300an i allafall.
