1

Är inte helt nöjd med min koppling idag. Idag upplevs den som för trögtrampad och eftersom det kräver så mycket kraft att trycka ner den blir det svårt att hitta dragläget sådär klockrent för söndagsturerna med frugan. Idag har jag en KEP steg 3 koppling med standard ej fjädrad lamell och "långa" armen vi växellådan. Vad bör man ha istället? den bör klara 200-250hk och vara så snäll som möjligt. funderar på att byta till en steg 1 eller 2 koppling men med en lamell som biter lite mer, eller kanske ha kvar koppling och lamell men byta till hydraulik istället för wire?

Det finns oändligt med kombinationer och jag har gått lite vilse..

2

Lurv skrev:

Är inte helt nöjd med min koppling idag. Idag upplevs den som för trögtrampad och eftersom det kräver så mycket kraft att trycka ner den blir det svårt att hitta dragläget sådär klockrent för söndagsturerna med frugan. Idag har jag en KEP steg 3 koppling med standard ej fjädrad lamell och "långa" armen vi växellådan. Vad bör man ha istället? den bör klara 200-250hk och vara så snäll som möjligt. funderar på att byta till en steg 1 eller 2 koppling men med en lamell som biter lite mer, eller kanske ha kvar koppling och lamell men byta till hydraulik istället för wire?

Det finns oändligt med kombinationer och jag har gått lite vilse..

Om du hittar den gammla typen med armar så är dom utväxlade  ICQ/ab
Man kan använda steg1 med rätt lamell upp till 300 hk ( då är det skonsammare  för  ramlager 1 )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

... och vilken är "rätt lamell"?

4

Superdisc kanske kan funka?
Har en dylik och Kennedy steg 1-tryckplatta.

http://www.classicvw.se/lamell-200-mm-s … ts_id/2735