Hej! Undrar on någon vet vad en transporter 2007 1.9tdi drar blandat körning? Ska kanske åka o kolla på en sån på lördag.
Tacksam för svar
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … r(nya)-Tdi
Verkar vara ganska varierande uppgifter i tråden från "mestmotor". Flera av referenserna är automatbilar och de kan inte riktigt jämföras med manuella (anser jag), dessutom bör man göra skillnad på 1,9 tdi och 2,5 tdi. Att ligga över litern per mil med en sådan vagn, låter mycket tycker jag. Har man alltid last och kör mycket i stadstrafik så kanske det är befogat, sen har jag ingen kläm på hur mycket man får lägga till för en automatare.
Dessutom verkar man kunna se samma trend hos automatlådorna hos denna bilmodell som föregångarens (T4) och det är att de inte håller lika länge som en manuell låda, för en "långmilare" är ju detta en intressant aspekt att ta hänsyn till.
Jag har en T4 2,5 tdi och även om det är en annan motor än de som fanns i T5orna, så ligger jag aldrig över 1,0 l/mil, brukar ligga strax under 0,9, någon gång har jag varit nere och nosat på 0,78-0,75. Då oftast med (relativt) tomt skåp och jag brukar köra fullgasaccelerationer, men sällan köra snabbare än 100 km/h. Det fluktuerar faktiskt inte särskilt mycket i förbrukning oavsett hur jag kör och det är det fina med dieseln anser jag. Fullt skåp och släpvagn kan göra att en bensinare drar dubbla mängden soppa, medan en diesel går upp ett par decilitrar per milen. Kortkörningar är däremot inte särskilt ekonomiska för dessa dieslar.
Värt att notera är att man tipsade mig om (vid köp av T4) att välja den större dieseln av flera skäl, utväxlingen som ett av de viktigaste. Hos T5orna är den femcylindriga maskinen sexväxlad och det är i princip det enda jag saknar hos min T4, en växel till. Jag vet att priserna ligger högre för 2,5orna, men ha is i magen, rikta in dig på ett sånt köp för jag tror att det är en såpass stor skillnad att du kommer tacka dig själv för att du väntade in rätt tillfälle iaf om du tänkt behålla vagnen ett tag.
Jag kanske har helt fel, men jag har sneglat mycket på olika T5orn genom tiderna och skulle jag köpa ngn så skulle de definitivt bli en femcylindrig, helst en 174hk, men även den vanliga 130 hk är helt okej. Sen är ju farthållare guld på dessa vagnar.
Jag hade en T5 -06 1,9TDI nyss och den låg runt 0,9-1,0 l milen, hade samtidigt en T5 2,5TDI -07 som firmabil och den gick aldrig under litern, visserligen med lite last i skåpet, men inte skitmycket, och jag har en T4 2,5TDI -98 som jag inte med det värsta lass får att dra över 1,0l men vanligtvis 0,7-0,8l milen. I mina ögon blir VWs bussar bara sämre och sämre efter 2003! Men det är väl inget nytt att det var bättre förr!
Hoppas du fick svar på din fråga! 
Jag har en Caddy med 1,9TDI och den drar 0,7, den är chippad.
Polaren har en som firmabil med säkert 5-700kg verktyg,diesel mm i skuffen den går på 0,9-1,1
Min bror har en med 4motion den drar 0,6
Så det är en väldig skillnad på hur mycket last du har i bilen och hur breda hjul du har.... Min skiljer 2dl på 185or och 225or
Jag hade en T5 -06 1,9TDI nyss och den låg runt 0,9-1,0 l milen, hade samtidigt en T5 2,5TDI -07 som firmabil och den gick aldrig under litern, visserligen med lite last i skåpet, men inte skitmycket, och jag har en T4 2,5TDI -98 som jag inte med det värsta lass får att dra över 1,0l men vanligtvis 0,7-0,8l milen. I mina ögon blir VWs bussar bara sämre och sämre efter 2003! Men det är väl inget nytt att det var bättre förr!
![]()
Hoppas du fick svar på din fråga!
Det där var intressant, jag hade aldrig trott att skillnaden skulle åt det hållet mellan 1,9an och 2,5an, för visst pratar vi manuellt växlade vagnar nu? Har du någon anledning att tro att det fanns en bidragande orsak (förutom lasten) att 2,5an var törstigare? Slitage (miltal) körstil, eller bristande service?
Sen finns det andra finesser med den större motorn som inte stavas bränsleåtgång. Det är helt enkelt skönare att köra en "lastbil" som inte sackar i uppförsbackarna och i många situationer behövs den extra effekten och vridet. Det upplever jag i min T4 iaf och jag tänker att det även borde vara applicerbart på senare modeller.
Men det känns iaf lovande att du håller T4an om ryggen, för egentligen har jag den mest ultimata vardagstransportern i min EH, men har funderat en hel del på att försöka byta till nyare årgång för lite högre åkkomfort. Har dock släppt lite på de tankarna sen transportern blev "andrabil", de färre milen gör att kraven på komfort avtar lite.
Anders skrev:Jag hade en T5 -06 1,9TDI nyss och den låg runt 0,9-1,0 l milen, hade samtidigt en T5 2,5TDI -07 som firmabil och den gick aldrig under litern, visserligen med lite last i skåpet, men inte skitmycket, och jag har en T4 2,5TDI -98 som jag inte med det värsta lass får att dra över 1,0l men vanligtvis 0,7-0,8l milen. I mina ögon blir VWs bussar bara sämre och sämre efter 2003! Men det är väl inget nytt att det var bättre förr!
![]()
Hoppas du fick svar på din fråga!Det där var intressant, jag hade aldrig trott att skillnaden skulle åt det hållet mellan 1,9an och 2,5an, för visst pratar vi manuellt växlade vagnar nu? Har du någon anledning att tro att det fanns en bidragande orsak (förutom lasten) att 2,5an var törstigare? Slitage (miltal) körstil, eller bristande service?
Sen finns det andra finesser med den större motorn som inte stavas bränsleåtgång. Det är helt enkelt skönare att köra en "lastbil" som inte sackar i uppförsbackarna och i många situationer behövs den extra effekten och vridet. Det upplever jag i min T4 iaf och jag tänker att det även borde vara applicerbart på senare modeller.
Men det känns iaf lovande att du håller T4an om ryggen, för egentligen har jag den mest ultimata vardagstransportern i min EH, men har funderat en hel del på att försöka byta till nyare årgång för lite högre åkkomfort. Har dock släppt lite på de tankarna sen transportern blev "andrabil", de färre milen gör att kraven på komfort avtar lite.
Japp endast manuella lådor, och nej, bra skick och servade båda bilar, körstilen skiljer inte, jag är varken blyg eller tungfotad, så enligt mig normal körning. T5ans 2,5TDI är erkänt törstig, den går ju bra annars. Det var 130hk motorn i detta fall.
Ja jag har sålt T5an och ger min T4 lite kärlek istället, visst är det lite bättre komfort i nyare bussarna, men kvalite och bränsleförbrukning är sämre är min erfarenhet.
Mycket intressant, tack för svaret! Funderar på vad det kan bero på, sämre programvara? Mindre exakt dieselpump?
Det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till också och det är att en T5 får dra 2,5 ton mot T4ans 2 ton och att det är mindre vanligt med dieseldriven parkeringsvärmare hos T4an. Men kvalitén håller jag med om, har kört säkert 4K mil med min och den är nog uppe i runda slängar runt 37K mil nu och den bara knotar på.
Undrar nu hur det gått för frågeställaren "joni", har vi en bussfrände i dig nu, eller letar du fortfarande?
Jag har en T5a -06a dubbelhytt, med kapell på hela tiden. Manuell 2,5tdi på 130hk. Har nu gått 17000mil.
Det jag märkt är att hastigheten spelar större roll än lastvikten på förbrukningen.
Såg för ett tag sedan att den dragit 0,96 under totalt 600mil. När jag kör i stan under veckorna är det bara korta körningar, typ 10min.
Sedan långkörningar på 20-50mil. Vid långkörningar är det last på, 300-800kg. Kan dra under 0,8 om man håller sig runt 80-90km/h. För att sedan dra över 1.0 om man kör fortare än 120km/h.
Dom flesta 80mila turer över en helg till fjällen har den dragit runt 0,9 med 3-400kg last.
Har dragit släp några gånger och märker ingen direkt skillnad på förbrukning när man väl kommit upp i fart.
Det är också intressant nu när vi dissekerar ämnet.
Sedan jag körde bensinare i T4, lärde jag mig fort att hastigheten var boven, även om en bensinare, till och med en 84hk, kan köra fort och är mer varvvillig, var det hastigheten som gjorde att den började dra soppa. Jag lärde mig snabbt att marschfarten var runt 80-90 med den motorn. Sen har nog det suttit i när jag börjat köra Tdi och farthållaren är ju som bekvämast om man ligger UNDER hastighetsbegränsningen, för då behöver man aldrig bekymra sig över omkörningar. "Långmilare" gör ju också att man inte gärna frestar på prylarna utan kör i makligt tempo.
Men där är det ju en stor skillnad mellan T4 och T5, att den senare är sexväxlad och på så vis påbjuder högre hastighet. Det känns nästan oresonligt att köra en T4 (enligt mig) i mycket högre hastigheter än 100. Men hade jag haft en växel till hade jag nog legat i 120 rätt ofta. Min 2,5 tdi trivs bäst på låga varv, runt 2000 rpm är lagom, trean i trettio, fyran i femtio och femman i sjuttio är ju "en växel lägre" än motsvarande personbil.
Varför jag lite egenhändigt styr in tråden ("kapar" om ni så vill) på skillnaderna mellan T4 och T5 2,5 Tdi är för att jag rätt länge gått i tankarna att skaffa nyare transporter. Sen jag börjat köra personbil som daglig bruksbil, så har det behovet avtagit lite, Men jag saknar ibland lastkapaciteten och jag får "planera" fordonsbyten i tid för de respektive ärenden jag behöver göra. Så jag håller fortfarande utkik på olika annonser mellan varven och snart hittar man nog den där T5an man letat efter och säkert i en tid då man redan har för mycket bilar och egentligen borde sälja av lite. En ljusblå 2,5 Tdi panel SWB (kort hjulbas) med drag och värmare är det jag siktar in mig på för att smalna av sökkriterierna. Men min T4 EH får jag svårt att skiljas från, vi har ju "vuxit ihop"
, så det är lite bra med T4-support iaf just nu.
Mycket intressant, tack för svaret! Funderar på vad det kan bero på, sämre programvara? Mindre exakt dieselpump?
Det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till också och det är att en T5 får dra 2,5 ton mot T4ans 2 ton och att det är mindre vanligt med dieseldriven parkeringsvärmare hos T4an. Men kvalitén håller jag med om, har kört säkert 4K mil med min och den är nog uppe i runda slängar runt 37K mil nu och den bara knotar på.
Undrar nu hur det gått för frågeställaren "joni", har vi en bussfrände i dig nu, eller letar du fortfarande?
Jag har också ställt mig den frågan, nu vet jag inte siffrorna, bara en känsla, men det känns som den gamla motorn har mer vridmoment i botten, mot den nyare är mer "personbilsstandard" lite svagare direkt i botten och mer varvvillig. Om boven är ett annat körsätt eller inte?
Och ja hastigheten på T5 är beroende, och ja även på T4 såklart, men inte lika mycket tycker jag.. Åkte Falun - Ravenna (Italien) - Falun med två jetskis och en massa packning i skåpet, dönade på i 130-140 hela tiden och var ändå lätt under litern i förbrukning.
Oj det var värst!
Efter att ha åkt personbil ett tag nu, så hoppade jag in i hytten på T4an "Flake" idag och med ens tyckte jag det kändes nästan plågsamt bullrigt redan i 90. Men efter ett tag hade jag vant mig och det var inga problem att knota på i 100 på motorvägen, men att åka så fort som 130-140 vet jag inte om jag gör i den, annat än korta sträckor möjligtvis, om inte annat för att det är svårt att hålla en sån hastighet om man hamnar bakom någon annan, då man oftast får sänka hastigheten och sen tar det tid att komma upp i hastighet igen (framförallt med last), men kör man på natten så kanske det går att hålla så hög hastighet?
Som sagt, när vagnarna har gått långt som mina gjort, gör man nog rätt i att inte fresta på dem som om de vore en ny hyrbil, utan att se till att vara mätt och med blåsa tömd och istället ta det lite lugnare...
För övrigt håller jag med om att bottenvridet är helt fantastiskt, dragläge är bortrationaliserat, det är bara att släppa upp kopplingen och rulla iväg. 1100 rpm på femman i femtio är inte det heller något problem även om motorn trivs bäst runt 2000 rpm. Intressant reflektion att T5-motorerna inte är likadana ur den aspekten, själv funderade jag på om det kunde ha att göra med den annorlunda kamaxeldrivningen att göra och eventuellt dieselpumpens drivning, men det kändes långsökt.
Oj det var värst!
Efter att ha åkt personbil ett tag nu, så hoppade jag in i hytten på T4an "Flake" idag och med ens tyckte jag det kändes nästan plågsamt bullrigt redan i 90. Men efter ett tag hade jag vant mig och det var inga problem att knota på i 100 på motorvägen, men att åka så fort som 130-140 vet jag inte om jag gör i den, annat än korta sträckor möjligtvis, om inte annat för att det är svårt att hålla en sån hastighet om man hamnar bakom någon annan, då man oftast får sänka hastigheten och sen tar det tid att komma upp i hastighet igen (framförallt med last), men kör man på natten så kanske det går att hålla så hög hastighet?
Som sagt, när vagnarna har gått långt som mina gjort, gör man nog rätt i att inte fresta på dem som om de vore en ny hyrbil, utan att se till att vara mätt och med blåsa tömd och istället ta det lite lugnare...
![]()
För övrigt håller jag med om att bottenvridet är helt fantastiskt, dragläge är bortrationaliserat, det är bara att släppa upp kopplingen och rulla iväg. 1100 rpm på femman i femtio är inte det heller något problem även om motorn trivs bäst runt 2000 rpm. Intressant reflektion att T5-motorerna inte är likadana ur den aspekten, själv funderade jag på om det kunde ha att göra med den annorlunda kamaxeldrivningen att göra och eventuellt dieselpumpens drivning, men det kändes långsökt.
Autobahn, sen kväll/natt och hög musik, grejerna lär sotas ur ibland!
Nä det blev lite bråttom hem...
Jag har även klämt i en del ljudisolering i hytten, men det går ju fortfarande inte att jämföra med personbilskomfort..
Det känns som en skottsäker motor, min har gått 40k nu, varav jag har kört 23k av dom sen jag köpte den -04. Enda problemet jag haft med motorn är en havererad kamremsspännare och en skuren dieselpump, men motorn har klarat sig bra, men då har jag bytt olja var 1000 mil, still going strong! Nu tror jag inte T5ans motor är sämre heller, mer än att den tar lite mer soppa.
Ja det är klart man ska ta det varsamt med grejerna, det är ju fina grejer vi talar om!
Haha ja det är nästan som att köra automat!
Nej det känns ju inte som att man konstruerar om motorn till det sämre? Men något är det ju..