Rullade igenom 44-årskontrollen med blankt papper förra veckan.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Brolins Westy -72 Baja Bay
Sidor Föregående 1 … 9 10 11
Du måste logga in eller registrera för att svara
Rullade igenom 44-årskontrollen med blankt papper förra veckan.
alltid skönt när det är gjort
Lite sent kanske men jag har en kontakt på nytillverkade brackets enligt original om du vill byta ut dina egna?? VW heritage har dom ibland, dom köper av en kille som kallar sig davidoft på latebay.com forumet. Jag har ett par liggandes hemma som dock inte är till salu, men dom har bra kvalite.
Det har varit dålig verksamhet i stallet den här vintern. Jag hade förhoppningar om att få hem den nya puffran till denna säsong men det verkar skita sig. Det får alltså bli ännu en sommar med en oljerevirpinkande trött 1700.
I takt med att bakåtvända barnstolar vänds framåt ökas behovet av trepunktsbälten. Efter resultatlösa försök att få tag i dessa sällsynta "brackets" som höjer bältet längst bak blev det till att tillverka ett eget. 10mm plattjärn värmdes, smiddes, bockades och svetsades, blev jäklans bra till slut.
Hoppas på det, Blom!
Tack för erbjudandet Putte men min hemmagjorda bracket känns tillräckligt stabil.
Äntligen är den nybyggda motorn klar och hemhämtad. Nu ligger avgörandet i mina egna händer om "Cirkus Brolin" skall kunna åka buss med lite mer knuff nästa sommar.
Till saken hör att vi ligger i startgroparna av ett tillbyggnadsprojekt i två plan på boningshuset som säkerligen kommer stjäla all garagetid.
Jag smet iaf ut sent igår kväll och rev ut 1700-snurran.
Vad är det för recept på nya motorn?
P.g.a. min okunnighet har jag lejt bort arbetet med motorn till en erkänt duktig motorbyggare.
Motorn är i grund och botten 2-liters GE. Det som skall vara gjort med den är följande: nya lager, ny omgbyggd typ 1-oljepump, borrade oljekanaler, nya kolvringar och honade cylindrar, nyrenoverade toppar, inslipade ventiler, nya styrningar och mirade ventilsäten, dubbla ventilfjädrar, alu-stötstänger från en 1700, webcam 86 och scat-lyftare.
Nu är alla kylplåtar epoxigrundade och lackade. Näst på tur är uppsnyggning av fläktkåporna.
Nice. hoppas du får ihop den snart för sommarn är runt hörnet 
Nya motorn är ihopplockad, nästa steg blir att byta till en 091-växellåda. Att sedan hinna bestycka och få ordning på de gamla Webrarna innan sommaren känns tufft så nu överväger jag att slänga på de dubbla original Solexförknasarna som funkade på den gamla 1700-an.
Finns det någon chans att man kan få den något vässade 2-litarn att funka hjälpligt med dessa?
I med den nu då och upp med en video på första åkturen! 
Några roliga paket har anlänt, nu återstår bara att få alla bitarna på plats.
Var knycker man enklast vakuum till bromsservot? Borra/gänga i en nippel i ett, två eller i alla fyra insug? Vacuumpump?
En elektrisk vakum pump funkar också!
Då gör vi ett försök igen med det här projektet.
Om/när den nya motorn kommer i skall det iaf fall bli lätt att komma åt och skruva.
Större hål än original?
Större hål än original?
Original på bay -72 är inget hål alls.
När det ändå skulle kapas och svetsas tyckte jag det var lika bra att göra det rejält, tanken var att kapa ner en T3-lucka till lagom storlek. Men när jag fick hem den insåg jag att den fick plats om man offrade reservhjulsbaljan.
Jo, givet. Men jag tänkte på att det blev större hål än vad man senare använde original för även latebayhålet är egentligen för litet.
Blir kanon med bra åtkomlighet!
Satte i en lucka i mitt motorum oxå, det bästa man kan göra, e ju sååååå mycket smidigare vid service jobb 
Ja, mer åtkomlighet än tidigare blir det i alla fall!
Kanon!
Nu är det nära!
Trevligt! Hur mycket plats blir det mellan filtren uppå förgasarna upp till motorrums taket/balkar?
När motorn var i upptäckte jag att det var något knas med kopplingen. Ur med motorn igen och ur med gaffeln till urtrampningslagret för rengöring smörjning. I med motorn och kopplingen känns bättre.
Nu påbörjas arbetet med att försöka minnas var alla kablar och slangar hör hemma.
Känns som det blir ok med plats, Michaelth. Återkommer när filter är monterade.
Med alla kablar på plats startade skrället och efter lite hjälp med synkning och justering av förgasare (tack Jörgen!) kunde man börja åka buss igen.
Klart bättre fart i maskineriet nu än med den gamla 1700:an. Stor skillnad i vridet, med sina stora hjul var den förut rejält trött vid låga varv, nu trots byte till 091-låda med högre utväxling knuffar den iväg helt ok.
Övriga förändringar är 2 meter blazecut som har monterats i maskinrummet och ett nytt cykelställ på bakluckan.
Trevligt! Hur mycket plats blir det mellan filtren uppå förgasarna upp till motorrums taket/balkar?
ca 90 mm!
Sidor Föregående 1 … 9 10 11
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Brolins Westy -72 Baja Bay
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.