1

Misstänker att jag behöver bestycka om förgasarna ICQ/ad
Motorn är en 1835cc, Engelcam W100, Topparna såg i mina ovana ögon fint portade ut ICQ/ag
Kommer ej ihåg ventilstorlek! enligt Stickan som monterade ihop den för några år sen trodde han att topparna kom ifrån en insprutningsmotor?
Motorn är köpt trimmad det jag gjort är bytt ifrån standardkam till W100 samt bytt alla lager och renoverat topparna.
Till problemet: går som en en motor som skulle behöva choke(alltså snålt)
Bra på låga varv dör i mellanregistret för att komma som ett "skott" när man trampar på lite.
Taskiga anteckningar sedan rengöringen av förgasarna ICQ/ac  munstycke accpump 50,sedan har jag noterat 125 och 145 säger mej inte så mycket nu Default/hmm
Tänkte ta isär dom iveckan och kolla bättre tänkte om nån hade förslag på munstycken så jag kunde beställa hem och prova byta ICQ/ag

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

2

Vilken färg får du på stiften?

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-04-23 10:46:13)

Det är aldrig fel att ta isär o göra rent
Samtidigt kolla vadför munstycken som sitter i förgasaren  (kolla även flotör nivån )

Sen var dom sitter
Du har varit mekat med Huvudmunstyckena ( luft i toppen sen ett E rör och i botten H munstycket
Låg farts munstycket sitter på sidan
Ps googla på idf sprängskiss
använder du  bränsletrycks regulator  om inte så skaffa en sådana så kommer det bli lättare
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Stickan: Jag har inte tagit ur stiften än så får återkomma med det resultatet
PPRMicke: Jag ska ta isär och göra rent då motorn stått i 3år med soppa i förgasarna.
Har filter king regulator justerad till ca 0,25
Flottörnivån kollades och justerades då förgasarna sattes ihop inför provstart då för 3 år sen.
Återkommer när jag tagit isär och sett vilka munstycken jag har nu ICQ/ab

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

5

Jag har gått efter denna grund när jag flyttade över mina 40 IDF till nya 2-litersmotorn och svarvade upp halsringarna till 32;
E-rören har jag inte pillat på, utan kört vidare då bubblan går bra som den är nu.

Bestyckning: Storlek på halsring tex 32

Lågfart = 32 x 1,6 = 51,2 (50-55)
Huvudmunstycke = 32 x 4,1-4,3 = 131,2 - 137,6 (135)
Emulsionsrör = F11
Luftkorrigering 185

6

rotbokjell skrev:

Stickan: Jag har inte tagit ur stiften än så får återkomma med det resultatet
PPRMicke: Jag ska ta isär och göra rent då motorn stått i 3år med soppa i förgasarna.
Har filter king regulator justerad till ca 0,25
Flottörnivån kollades och justerades då förgasarna sattes ihop inför provstart då för 3 år sen.
Återkommer när jag tagit isär och sett vilka munstycken jag har nu ICQ/ab

IDF 0,15-0,18 bar om det skall funka bra

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Har nu tagit isär ena förgasaren för att kolla bestyckning
Ingen skit i förgasaren vad jag kan se ICQ/ab
Huvudmunstycke 125
Emulsionsrör F11
Luftmunstycke 145
Lågfartfart 50
Halsring hittar jag ingen märkning men den är 35mm invändigt
Vad säger expertisen bör jag ändra något?
Kollade upp bränsletrycket låg 0,10! så jag höjde till 0,17

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

8

Har nu tagit ur och kollat ett stift också såg bra ut ljusbrunt
Kunde väl vara lite mörkare utan att det gjorde nåt

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

9

-Har du 35mm halsring, är dina munstycken "för små"...
Jmfr "Antax" uträkning, sätt in dina 35mm ?

10

Enligt formulan med 35mm halsring så;
tomgång 55
högfart 145
luftkorr 200 (att börja med)

11

Jag skulle nog säga att 35 mm är lite stort för en 1835cc med W100. 32 mm tror jag är ett bättre val för körbart över varvtalsregistret.

12

Tack! Har nu beställt munstycken enligt Antax   recept ICQ/ab

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

13

TobiasL skrev:

Jag skulle nog säga att 35 mm är lite stort för en 1835cc med W100. 32 mm tror jag är ett bättre val för körbart över varvtalsregistret.

Jag får prova med dom munstycken jag beställt först så får jag gå på halsringarna i nästa steg Default/hmm

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

14 Senaste redigerad av MrPete (2017-04-25 20:22:46)

Man brukar säga att "optimal" (för gata) storlek på halsring är 3-4mm mindre än insugsventilens säte. Ju större halsring desto högre flöde men  också mindre venturieffekt.

15

Har läst något liknande som MrPete skriver, då stod det halsringen skulle max vara 80% av insugsventilen.
Därav 32 halsringar i mina Idf40.

16

anthax skrev:

Enligt formulan med 35mm halsring så;
tomgång 55
högfart 145
luftkorr 200 (att börja med)

Har nu bestyckat om enl. anthax formula ICQ/ab
Jag tycker att den går riktigt bra nu!
Tack för hjälpen ICQ/ag

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

17

Bra det! ICQ/ab
Går att fortsätta finpolera med bredbandslambda, för att få ut det där lilla extra.