26

Det sitter en liten stålkula i kanalen, som backventil. Fungerar inte den, så kommer det inget bränsle upp till mässingröret. Hade själv nyss problem med detta. Men nu fungerar det som det ska igen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

27

Ok, vad och hur gjorde du?

Typ 1 1500 -67

28

Eftersom stålkulan som var med i min rep.sats till förgasarna, så visade det sig att dessa var något större än orginalet. Och då hade på den ena förgasaren, stålkulan fastnat i botten mot "sätet" i kanalen. Och då kom det inget bränsle alls från röret i ovankant på förgasaren.
Och för att komma åt stålkulan så måste röret, alltså det mässingrör demonteras... försiktigt! Det kan sitta så in i bomben. Och då är risken att röret skadas och ev. inte går att använda igen.

Här är en bild där mässingröret är demonterat och stålkulan syns i det inringade området. Dock så är det fel stålkula som sitter där nere i kanalen. Men med lite tryckluft från acc.pumpshållet så fick jag till slut ut den.

http://forumbilder.se/G82FT/dsc-0222.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

29 Senaste redigerad av germanbug (2017-04-19 16:50:57)

Här är mina nyrenoverade "Kadroner" ICQ/ab

http://forumbilder.se/G82FT/img-1834.JPG


En sprängskiss om så önskas:

http://forumbilder.se/G82FT/breakdown.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

30

Suveränt!! Tack Germanbug
Det känns lite nervöst det där men det skall nog gå. Sprängskissen hänger redan på garageväggen och jag hoppas att jag får hem kalibreringsklockan till helgen, -då jädrar!
Jag har förstått att om man misslyckas med att få ut röret helt så är förgasaren körd så det blir till att ta det coolt.
På tal om bränslesystem, -använder ni blytillsats i soppan?

Typ 1 1500 -67

31

Ingen blytillsats behövs. Geggar bara igen förgasarna.

Bubbla -62

32

Och med allt det jobb jag haft med de förgasarna så är ju det det sista....

Typ 1 1500 -67

33

Sätt dit en slang och din lågfart är vad jag kan tyda 55. Utjämningslangen gör att motorn går jämnare och brukar även kurrera flatspots när man har en enkelförgasare på dubbelport. 55 i lågfart borde hjälpa till att övergången från lågfart  till huvudmunstycke blir jämnare utan host och ryck. Om stiften fortsätter att vara mörka och sotiga kan du gå upp i luftmustycke så att den går magrare på högre varv. Det är mycket sämre för motorn att gå för fett än att stiften är ljusbruna. Jag rev idag en tvålitersmaskin som gått för fett trots att den kördes på rullande landsväg. I botten på motorn ligger ett lager av sot som fungerar som fin ventilpasta. Så hellre ljusbruna stift än sotsvart. Framför allt skall elektroden vara ljusbrun och keramiken vit men stålgängan runt om får gärna vara svart. Lägger till en liten brasklapp till alla som avgudar elektronisk tändning typ MSD. Körde min trimmade 34hk med en msdbox och bonnmappade genom att blåsa ur motorn i 12km och sen slå av utan tomgång. Stiften var då väldigt svarta och även elektroden var sotbelagd. Kopplade bort boxen och satte dit en ombyggd magnet med 24 graders förtändning. Ställde tändningen på 32grader vid fullt utslag och gjorde samma resa en gång till. Kollad sen stiften och döm om min förvåning när dom var lätt ljusbrun. Motorn hade 12.6 i statiskt komp så min teori är att boxen inte orkade men det gjorde magneten. Nu är garden nere så nu kan ju sprut och elektroniknissarna ta chansen och mot säga mig fritt. Betänk dock att det var en bil på isen i Östersund som fick lägga ner då den förträffliga elektroniken från EL Paso texas inte gilla kyla och vibrationer. Tack vare magneten slipper vi prata tyska i hela europa. Bombplanen hade dubbla magneter. Med MSD i engelska bombplan skulle vi kunna fiska upp dom ur Engelska kanalen i parti och minut med dioder som pajat i lödningarna.  Så de så!

34

Njordulv skrev:

Tack Hans. Jag har ingen utjämningsslang, den är pluggad. Vad säger du om lågfartsmunstycket som har en udda numrering? 91.55 eller liknande.

Hej, det är bra att utjämningsslangen är pluggad när du synkar, men koppla in den igen när du är klar med det. Om inte så kommer motorn inte gå riktigt snyggt.

Utjämningsslangen behövs nämligen på alla VW med dubbla enkelportare. Tändföljden 1-4-3-2 gör att höger förgasare får köra två cylindrar på raken (2-1) för att sedan få "vila" medan den vänstra kör de andra cylindrarna (4-3). Avgaspulserna i insugsröret blir då ojämnt, vilket kompenseras för med slangen. Har man dubbla dubbelportsförgasare är det enklare, varje cylinder får då exakt samma förutsättningar och ingen utjämning behövs.

35

Ja, jädrar, ord och inga visor, det känns som om elektronisk tändning inte är en option  ICQ/ag 
-Jag kopplar in en utjämningsslang.
Skall jag ställa tändningen utan förtändning när jag justerar in eller skall jag behålla den som den är nu med förtändning på 30grader?

Typ 1 1500 -67

36

Jag brukar börja med att ställa tändningen statiskt med en testlampa på 8-12 grader före top dead center. Sen kollar man vad man får när motorn är igång och fullt utslagen förtändning. Behövs det så justerar man tills man ligger på 30-32 vid fullt utslagen förtändning. Vid synkning kan du ta en svetstång och nypa åt utjämningsslangen. Ett enkelt sätt att se att förgasarna går lika är att motorn står still och inte har tendenser att gunga. De flesta förgasare som har stått ett tag behöver en rensning av accpumpen och speciellt dom som har backventil A la kula. Har sen förgasaren råkat ut för mytomanen blyersättning vilket idag bara är ett salt så har man mer jobb än nödvändigt. Det blir som ett vitt pulver kvar när soppan har dunstat över vintern. Sätter effektivt igen alla munstycken.Bly behövde bara gamla gjutjärnsmotorer med ventilsätena gjorda direkt i godset och styrningar i gjutjärn. VW har aldrig behövt bly då topparna har hårda säten och styrningar i alubrons. Jag hyser dock stor beundran för den försäljaren som lyckats med att skrämma upp många till att köpa dennna värdelösa produkt som täpper igen alla förgasare.

37

Ha!! Det där vita pulvret satt överallt när jag plockade ner förgasarna första gången och jag undrade vad i all världen det var,-nu vet jag. Vilken kunskap det finns på det här forumet, och entusiasm.

Typ 1 1500 -67

38

När det gjelder gamla förgasare, har jag god erfarenhet med STP injection cleaner i bensinen. Virkar som det drar av något skit der man inte kommer til.
Min 30 hk gick mycket bättre efter några mil, en vår den inte va i form, och jag puttade STP'en i tanken.

Tipset fick min farsa av en verkstad, då hans Skoda Pickup va rejelt sotig, n¨stan bara körd runt på gården i flera år. Och det virkade bra på den.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

39

Halloj!
Nu har jag haft ner förgasarna och gjort rent allt igen, jag upptäckte att accmunstycket på den ena var igensatt....... satt ihop allt igen och Voila!! den startar på första varvet och varvar upp hur fint som helst, den är riktigt rapp om jag får säga det själv ICQ/ab -Tack alla för hjälpen!  ICQ/ag
Dock kvarstår problemet med värmeutvecklingen från 3:an och 4:ans cylinder, den är enorm. Den högra sidan (1:an och 2:an) blir bara ljummen, även efter bara 5 minuters tomgångskörning.
Den vänstra (3:an och 4:an) förgasaren "bluddrar" vid gaspådrag medan den högra "fräser" mer. Jag har skruvat fram och tillbaks på nålen på den vänstra men den reagerar inte på det alls, -bara om jag bottnar den då vill den lägga av.
Utgångsläget är 2,5 varv från botten så som Hans skrev ovan.
-Utjämningsslangen är monterad.
Kan det ha med tändningen att göra?  Jag har inte ändrat från 30 graders förtändning, hur kollar jag att den verkligen tänder på 3:an och 4:an?
Eller fixar det sig tro när jag synkar förgasarna? Jag har inte gjort det momentet ännu.

Typ 1 1500 -67

40 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-04-22 19:24:22)

justera Förgasarna först.

Hittade en länk med samma problem, och där trodde det att det var tomgången på ettan och tvåa som var ställd för låg.
och det verkar ju logiskt på nått sätt.
Så ställ in tomgången utan att förgasarna är ihopkopplade


Jag tror inte värmeproblemet beror på tändningen.
Skulle den stå fel så borde det  påverka det alla cylindrarna.

Om det inet hjälper.
Dubbelkolla så att det kommer kylluft till 3'an och 4'an.
Det lättaste är kanske att lossa  generatorn, och lysa in i fläktkåpan, och kolla efter skräp och om alla kylplåtar är rätt monterade.
Och att glömplåtarna sitter på plats.

"ljushuvud"

41

Jag har sett en slags lindning som en del använder runt avgasrören, det ser ut som en blandning mellan gasbinda och brandfilt, -någon som vet var man kan köpa den?

Typ 1 1500 -67

42

Njordulv skrev:

Jag har sett en slags lindning som en del använder runt avgasrören, det ser ut som en blandning mellan gasbinda och brandfilt, -någon som vet var man kan köpa den?

Feltema har
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43

Ok, vad heter den? Jag har famlat i blindo och hittat på egna namn på den men sökmotorn köper inte det...

Typ 1 1500 -67

44

Var försiktig med den och använd skyddskläder, den kliar som fan om man får det på huden... Använd förslagsvis slangklämmor som låsning i båda ändar, funkar perfekt...

/foppa


PPRMicke skrev:
Njordulv skrev:

Jag har sett en slags lindning som en del använder runt avgasrören, det ser ut som en blandning mellan gasbinda och brandfilt, -någon som vet var man kan köpa den?

Feltema har
/// M

45

Avgasbandage... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000020763/

/foppa

Njordulv skrev:

Ok, vad heter den? Jag har famlat i blindo och hittat på egna namn på den men sökmotorn köper inte det...

46

Tack så mycket! Nu skall här lindas.

Typ 1 1500 -67

47

Använd deras rostfria buntband art nr 61660 att låsa bandaget med. Blir snyggt!

Martin A

48

Nu har jag ställt upp min 1600 på 80 meters håll, jag tänkte skjuta in älgstudsarn så den är klar till jakten börjar......... ICQ/ac
Jag har följt alla instruktioner och goda råd, kollat youtube, köpt en kalibreringsklocka och nya läsglasögon.
Motorn blir fortfarande skållhet på vänster sida, 3:an och 4:ans cylinder medan höger sida bara blir ljummen, till slut börjar det till och med ryka ur förgasaren. (En tunn vit rök) Motorn går liiiite ojämnt om man lyssnar i blåset men den står still och inga missljud, tändningen står jämnt och fint på 30 grader vid 3000 varv, och går ned till 20 grader på tomgång.
Om jag skruvar in blandningsnålen i botten på vänster förgasare så stannar motorn men om jag skruvar ut så kan jag skruva hur långt som helst utan att det blir någon skillnad, -skall det vara så? Efter tio minuters körning på tomgång med lite varvning emellanåt så kan jag fortfarande hålla om avgasrören på höger sida medan allt på den vänstra är lika varmt som grillen i trädgården. Nå´n som vill försöka sig på nå´n ny variant eller som säger -aha, det är det gamla felet då skall du göra så här.......

Typ 1 1500 -67

49

Hur varmt är det?
En motor som går bra blir varm, problemet kanske är att det går kallt på andra sidan.
Vilken förgasare börjar det ryka genom?
Är du hundra på att du har rätt tändföljd och att motorn får soppa ordentligt.
Har du värmespjäll som är feljusterade.

Jag vet att du redogjort detta tidigare, men du har kanske missat någe.........
Är ventilerna rätt justerade?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

50

Jäkligt varmt, det luktar lätt bränt och det är den vänstra som ryker, alltså den varma sidan. Jag har kopplat loss slangen från pumpen och det kommer soppa som det ska och jag har kollat så att tändföljden är rätt. Jag har inte kollat ner i fläkten, spjäll och termostat är bortplockade.
Om det är så att kondensator, tändkablar eller annat i gnistans väg varit kass sås udd det märkts tydligt väl?
Om högra sidan går kall, räcker det att jag drar upp nålen nåt varv då? Och kommer det att sänka temperaturen på vänster sida?

Typ 1 1500 -67