1

Det brukar ju heta att smaken är som baken och vad har dom flesta av oss gemensamt? Jo en motor.

Om du fick fem, tio, hur många år som helst att bygga en motor, vad hade du då haft för konfiguration i baken?

Inget svar är fel, inget svar är rätt, det är bara egna tanken som styr så dela av dig med dina tankar :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2 Senaste redigerad av anthax (2017-04-19 17:36:44)

Är rätt nöjd med min 2007cc som skruvades in i somras/höstas, men om tid och pengar inte vore problemet, så gärna något överladdat runt 2332cc, och en växellåda med fem, gärna sex växlar efter.
En välfilad 1300 med Judson eller dylikt på hade varit kul också, bara för att se hur mycket som skulle gå att få ur en liten motor.

3

Har provat de flesta kombinationer... allt är roligt ett tag?

Du fick mig att tänka.... -Näe, det är svårt att välja.

4

Dom roligaste motorerna och ofta dom billigaste är snorvessade 1600 med portade 311 toppar. Var inte rädd för att sätta dit en kam som alla forum dissar. jag byter till 39mminsug på mina 311toppar och tar ur ventilstyrningarna för dramatisk portning. En Engle 140 med originalvippor och ca 13-1 i komp med dubbla IDA 48-or är en otroligt bra kombination. Hållbarhet ?. Dessa motorer kör jag på gashastighet dvs trånga insug och närapå original insugspackning. Små halsringar är också ett stort plus.Jag ser ingen anledning att byta avgasventil utan kör 32mm. Det fanns en gång en teori om att avgas skulle flöda en viss procent av insug. Hur tänker man då ? Insug bygger på undertryck, avgas bygger på att det kommer en kolv i enorm hastighet upp mot en lite 32mm ventil. Min teori är att skiten åker ut oavsett vad avgaserna har för ideer om att stanna kvar i förbränningsrummet. Skilnaden är bara hastigheten på avgaserna. Jag eftersträvar alltid hög gashastighet på både avgas och insug. Folk stirrar sig blinda på flödessiffror och förväntade hk. Bättre och ha en motor med där snittet av hästar du verkligen använder ligger på en nivå du vågar använda tex Rally. Vad är nyttan med tex topphästar vid extremvarv om du skall åka på gatan. Inge kul att varva 7000 i stan. Fram för små motorer med 100-130hk med bra vrid och en jävla acceleration än stora åbäken i Wasserboxerblock. Kiss gäller fortfarande keep it simple stupid.

5

Skulle vilja ha en sån här 3 Liters 30hk look motor som satt i "Fokker bussen"  ICQ/ae

Post's attachments

!cid_7DEC9DBB-1BFC-41AB-8E37-B7B282C81B8E.jpg, 145.78 kb, 640 x 480
!cid_7DEC9DBB-1BFC-41AB-8E37-B7B282C81B8E.jpg 145.78 kb, 123 downloads since 2017-04-19 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

6

Stor volym, långt slag och mild kam - allt för bra vridmoment. Jag varvar sällan över 3000 varv.

7

Jag håller med Henrik om att en körbar motor är en motor som beter sig "som man vill" på låga varv, men i det kommer också problematiken att utväxlingen måste stämma för körbarhet även i högre hastigheter. Jag har på senare år funderat på om turbo egentligen inte är det ultimata för en bussmotor, att man kanske inte behöver så mycket mer effekt på en original 1600 än vad en turbo ger? Man vill ju helt enkelt inte tappa för mycket i uppförsbackarna.

Annars ter sig eldrift som "rätt i tiden" och snart kanske vi börjar se moderna batteripack till vettiga priser? Återigen utväxlingen och kanske även räckvidden för semesterresor, men tänk vad skönt att slippa allt oväsen i högre hastigheter! ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Det beror på vad man är ute efter
skall man köra långt  då  blir 2110 eller 2176 roligt
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150611_002.jpg
Har man väldigt brottom  kan man bygga vad som helst för dom måste service tätt
En motor som har räknad livstid på max 50 mil
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/Raser%20bil/WP_000449.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Har man väldigt bråttom verkar det opraktiskt med en motor som måste servas/bytas ut var femtionde mil. ICQ/ad

Bättre då att ta meditationskurser och lära sig stressa av. Kissa innan avfärd och ha goda marginaler i körtiden, man fastnar ändå i kö förr eller senare...  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10 Senaste redigerad av erich (2017-04-20 19:14:53)

ICQ/ab  Kjörde 4000 mil rundt i Europa med en 2007 ccm (typ G Berg motor ) 90.5 x 78 blir det vel ..
Demello vev , Cima/Mahle POL Berg ock Scat C35   ICQ/ab  ICQ/ab  , svart -67 à naturligvis !! (1995),,
Numera Demello vev 78 , JE 103 ock Webcam 86b/c i  T-4 2,6 L  , DTA sprut   ICQ/ab

Mvh

JETech , S. Halland