D3w1l skrev:Jag har exakt denna model på min Split militär pickupen.
Dock en trekantig fästpunkt. En på höger å en vänster. 
Björn J kan det vara så att denna då varit operativ? Å va betyder d? 
Dessa mindre transportfordon skulle väl egentligen aldrig ut i frontlinjen, de var ju sällan heller beväpnade.
Men jag vet att det fanns VW sjuktransportfordon och ambulanser, framförallt inom flygvapnet, och nu minns jag att en tidig bay-buss, lätt-ambulans om nu den benämningen fanns, på en flygflottilj jag ofta besökte den hade avskärmad belysning, vill minnas jag för längesedan lade ut en bild på fb-gruppen "Vi som gillar gamla brandbilar" på den bilen.
VW pickisar och bussar fanns det ju väldigt gott om på regementena, som då lätta material eller persontransportfordon.
Det var ju vanligt att regementets transportavdelning hade några bussar, driftenheten hade bussar och dh-pickisar, vaktenheten hade en typ3 som radiobil, sjukan hade en typ 1 som sjuksköterskebil och en tom buss med plats för civilförsvarsbårar. Interna posten hade förutom en flakmoped även en sen bay-buss, kansliet hade en eller om det var två bay-bussar. Fallskärmsjägarkompaniet FJS hade en sen bay-buss, Kungl: 8 kompaniet hade flera stycken, bland annat en sen dh-pickis. Radioverkstaden hade en typ 1, radioskolan hade en illa tilltygad buss, sedan hade soldathemmet en buss som var civilt reggad. Ja detta då på S2 i Karlsborg i slutet av 1970-talet.
Vidare fanns det duetter kvar, och valpar, men det kom passater, 240 och fyrkantbussar senare.
Ja trekantfästet var brutalt fastskruvat i fordonets front, sällan på kofångarna.
..
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."