1

Jag startar en ny tråd även om jag engagerat mig i en annan liknande fråga
Jag har en AD från -71 med dubbla solex H40/44eis, mitt problem har två delar:
Bilen startar inte om den inte får några rejäla skvättar soppa direkt i förgasarna, när den väl startat så är den otroligt seg att varva upp och stryper sig gärna. Tar man det lite försiktigt så varvar den upp snällt. Hur fixar jag detta? Jag har ställt tändningen med 30 graders förtändning och den går jämnt och harmoniskt både på tomgång och med lite varv.
Del två känns allvarligare, motorn blir hysteriskt varm på vänster sida (3:ans och 4:ans cylinder)
Det går inte att ta i vare sig plåtar eller något i närheten efter en kvart, den andra sidan blir bara ljummen.
--Vad händer??
Jag har inte pillat på förgasarinställningarna för jag vet inte var jag skall pilla, jag har dock sett till att alla munstycken är rena och membran o.d fungerar.
Någon som kan bistå med råd?

Post's attachments

image.jpeg, 451.26 kb, 1280 x 960
image.jpeg 451.26 kb, 185 downloads since 2017-04-16 

Typ 1 1500 -67

2 Senaste redigerad av T_Axelsson (2017-04-16 21:58:56)

Steg 1: Lär dig dina förgasare. Dina förgasare kallas också populärt för Solex Kadron. Googla och du kommer hitta massor av info! Om jag inte minns fel finns det någon form av ställskruv att vrida på. Läs på hur du justerar och gör det. Orkar inte googla åt dig, men gissar att det är typ att börja med 1,5 varv utskruvad skruv på bägge sidorna. Sedan får man vrida tills man hittar högst tomgång. Nästa steg är att justera stoppet för spjället. Då behöver du bra hörsel, eller en synk-klocka för att få det lika på höger och vänster. Kanske får du upprepa proceduren ett par gånger. Ingen fara.

Steg 2: Nu kan du fortsätta leta fel.

(en gammal sanning: se till att allt är injusterat innan du börjar leta fel)

3

Ventilerna och tändning måste kollas före förgasarna kan justeras riktigt.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

4 Senaste redigerad av chanel (2017-04-17 05:49:56)

Finns termostaten och spjället till kylluften kvar? Öppnar detta som det ska? Finns det bensin upp till förgasarna när du ska starta eller måste pumpen fylla dom? Är det axpumpar på förgasarna och de fungerar som de ska? Jag hade testat med en elbränslepump för att utesluta lite felkällor, kan ju även vara att det kommer dåligt med soppa fram till pumpen och att motorn går magert och blir varm för det! Tjuvluft?

5

Orginal 1600? Kadroner kommer bestyckad för orginal 1600 men kan behöva lite justeringar på munstycken.  Iaf så till att börja med så ska du väl ha en tryckregulator. Kadroner ska ha ganska lågt tryckt.
Finns kanon videos på Youtube hur man ställer in dom.
Sen som ovan sa. Att spjällen öppnar när den blir varm.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

6

du fick svaret på förra tråden
•Don't use oxygenated fuel (e.g., "gasohol"). The use of oxygenated fuel will result in higher fuel consumption because the additive results in less "fuel" in the fuel. If you use gasohol, for instance (ethanol additive) you will need a larger main jet to bring the fuel/air mixture is closer to ideal. Using gasohol with a normal 127.5 main jet makes the engine run lean and hot. 10% alcohol/ethanol blend needs a 132.5 main jet.
Till 99% måste man byta munstycken i dessa förgasare efter som man har 10% alcohol i soppan
Dom dom skruvana är bara för tomgångs blandningen
Man kan skaffa en bredbands lambda så blir det lättare att få till
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Chanel, Både termostat och spjäll är borttagna, soppan kommer fram till förgasarna och flottörerna flyter snyggt i baljan, jag har kollat på tuben det här med accpumparna men blir inte riktigt klok på hur de skall stå, jag har en känsla av att de inte sprutar så där jättemycket även om membranen ser helt nya ut.
Det är bara den ena sidan som blir varm, den andra blir bara ljummen. Om pumpen (som för övrigt också är helt ny) inte funkat, hade inte den andra sidan blivit lika varm då?
Micke, hur kan jag ta reda på vilka munstycken jag har och var köper jag 132.5:or? Vad står siffrorna för egentligen?

Typ 1 1500 -67

8

Ang. värmeproblemet.
Har du kollat så det inte är fullt i gamla löv och bös i en klump ovanpå toppen/cylindrarna som blockerar kylluftflödet?

9

Kolla ner i gasarna o rappa på så ser du när den sprute på, munstycken har misab. Tror de är samma (solex). Och som sagt, tryckregulator.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

10

Inget bös i motorn, jag har inte kollat ner i förgasarna ännu, tar det imorgon. Vilken typ av regulator rekommenderar du Ozeo? Var hittar jag den?

Typ 1 1500 -67

11

Många goda råd här, några rätt några fel. Med den pumpen du har behövs ingen tryckregulator, däremot kan pumpen ge för lite om den ej är renoverad. Den kan också ge för lite om sopparöret är igensatt eller tanken ej rengjord. Det finns ett filter i pumpen kolla det. Det största problemet för dig nu är att du har monterat in motorn utan att provstarta i en enkel bänk gjord av en växellåda. Att justera förgasare i motorrummet i en folka är näst intill omöjligt. Mitt råd är att plocka bort förgasarna och gör en grundinställning på arbetsbänken.  Varje förgasarhals har en skruv vid foten mot insuget.Skruva in den tills den bottnar men dra ej för hårt i botten. Skruva ut 2varv på alla skruvar. Stäng spjällen med ställskruven för spjällen. Ta en bit papper typ lite tjockare packningspapper och ställ spjällen så att pappret nästan kläms fast mot förgasarhalsen. Mät utsticket på armen för accspumpen. Ställ bägge sidor med samma mått till justermuttern. Kolla att alla munstycken har samma storlek ca: 125-135 i huvud 50-55 i lågfart och 170-180 i luft. För att hitta munstyckena måste du hitta en sprängskiss på nätet. Om du inte gjort ren förgasarna tidigare bör du göra det nu. När allt är kollat skruvar du tillbaka förgasarna på motorn och var noga med att länkaget inte ändrar spjällarmen när den monteras. Om den stålomspunna slangen är från biltema bör du byta ut den då det är svårt att pressa ihop en stålomspunnen slang med slangkoppling. Byt till en slang från firman GATES som är det enda slangar mig veterligen som tål den nya skitsoppan. Du bör även kolla tändningen så att den står rätt vid uppstart och att den inte rusar iväg med förtändningen vid högre varv. Ser ut som det är en EMPIkopia på en 009. Hade en som slog ut 45grader vid 3000varv. Be någon titta ner i förgasarna när du kör på startmotorn och ta bort filtren så att du ser vad som händer när pumpen går. När motorn går igång lägger du dig under bilen och känner på avgasrören. Du kan lätt avgöra då vilka cyllar som funkar. Om du har flödat en eller flera cyllar är risken stor med dagens stift och soppa att du släckt stiften för gott. Om du skruvar ut stiftet och det är i nyskick men blött är det med stor sannolikhet dött. Men som sagt allt det här är mycket lättare med motorn i en bänk. Ett enkelt sätt att synka förgasarna på bonnmekvis är att stoppa en slang i örat och lyssna ner i förgasarhalsen. Ju mer spjället är öppet ju mer hör du smällarna när ventilerna stannar mot ventilsätena. När bägge sidor låter lika har du gjort en bonnsynkning. Glöm inte att montera bort länkarmen från en sida när du synkar. Och kom ihåg det är aldrig för sent att ge upp. Lycka till!!!

12

Vid vilket varvtal har du 30 graders förtändning?

13 Senaste redigerad av ozeo (2017-04-18 06:34:12)

Vad jag läst rekommenderar alla ett tryck på 1,5-2psi.  När jag mätte så leverera orginal pump mer än så?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

14

Jag har 30grader vid 3000 varv. Pumpen funkar och soppan kommer fram. Jag är nog lite trög men greppar inte varför det bara är ena sidan som blir varm, om motorn inte tänder på mer än två cylindrar så borde den väl knappt vara körbar, eller?
Kan membranen i accpumpen sitta på mer än ett håll och skall justerarmen på accpumpen ställas i "nolläge" eller räcker det att de står lika?

Typ 1 1500 -67

15

Ok jag ger mig in i debatten.
Jag hade vävtäckt bränsleledning som efter rnått år spruckit på insidan.Men det syntes ju inte och det kom in luft.
Så jag fick slå i bränsle i förgasaern för att starta efter nån veckas stillestånd.



Håller med Landelius provkörning i bänk med god översikt är nog en bra väg att ta.

Och en IR tempmätare är inte fy skam heller.
Då får man jämförbar fakta.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/17-236_xl_1.jpg


Till sist du har inte skiftat plats på ettan och tvåans tändkablar?

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6380.jpg

Och kom ihåg det är felet är självklart när man väl hittat det.

"ljushuvud"

16

Snabb fråga till alla: Skall acc-munstyckena spraya soppa om man "pumpar" på spjället utan att motorn är igång eller kräver de tryck från pumpen för att funka? Nu droppar det lite försynt om jag har tur.
Svar till Mr.56: Jag har kablarna på rätt ställen och alla slangar är strippade från stålväv vid klämmorna och jag har kollat så att de inte är spruckna.

Typ 1 1500 -67

17

De ska kunna sprayas utan att motorn går.
Håller själv med uppstart av ny motor med dessa Solex/Kadron-förgasare ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

18

Hade liknande problem på en tidigare bil.... men de var på dubbla weber 40:or.

Gick bra på tomgång, men när en började gasa så small det och levde om med avgasknallar och förgasarknallar som följd.
Höll på att mixtra en del med högfartsmunstycket (har jag för mig) och bilen gick "renare" men med ett resultat att motorn blev varm som f-n. (För lite soppa/för mycket luft, sades det....)

Så jag bytte vidare till större munstycke för bränslet. Sen gick den mycket bättre.... och fick en svalare motor.  ICQ/ab

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

19

Kanske dags att riva förgasarna och jämföra munstycken.

Det kan inte sägas tillräckligt många gänger, kolla tändföljden igen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

20

Finns en komplett "bibel" till just dessa förgasare, som förklarar och visar det mesta om de ICQ/ab

https://www.amazon.com/Complete-Kadron- … 0988365103

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

21

Sen finns ju tuben, där finns det massor med bilder och ljud om Kadron förgasare.
Jag brukar titta på flera och sen skaffa mig en egen uppfattning

https://www.youtube.com/watch?v=VA8sipmHkqY

"ljushuvud"

22

Ok. Nu har jag rivit bägge förgasarna, plockat ut de munstycken och nålar som går, blåst dem rena med tryckluft och kollat att det "är hål" i alla som skall ha det, det samma gäller accpumpen, membranen ser hela ut, de verkar ganska nya. Munstyckena som sitter i är 50 i lågfart (det som sitter på ena sidan förgasaren), 130 i huvudmunstycket (det på botten av baljan) och så står det H 150-2 i det jag tror är luft (i själva tornet) accmunstycket heter 70.
-Säger detta något?
En sak som skiljer de två åt är att på den ena förgasaren heter lågfartsnålen något som ser ut som 91.55, den är lite sliten så det är svårt att se riktigt. -Skall jag byta den?
Stiften ser olika ut, på trean och fyran är de sotiga i kanten men elektroderna är rena (den ena lite blånerad) medan ettan och tvåan är nästan helt rena och lite vita innanför elektroderna. Jag satte i nya stift innan jag började upplivningsförsöken. det är Bosch ett eller annat.
Jag har justerat stagen till accpumparna så att de står helt lika och spjällen likaså enligt Hans instruktioner ovan. Jag har inte testat ännu, vill höra feedback på detta först innan jag skruvar ihop det hela.

Typ 1 1500 -67

23

Glömde säga att bränslebaljorna var fyllda till 3/4 när jag plockade ner förgasarna, då har de stått sedan i Söndags (2dygn) det borde väl betyda att soppan hittar rätt?

Typ 1 1500 -67

24

Om du tycker att accpumparna ger för lite är det bara att skruva in justermuttern lite till. Accpumpen får soppa via flotörhuset och det händer att kanalen är igensatt. Vissa förgasare har en backventil på kanalen till accpumpen som ibland hänger sig och pumpen trycker tillbaks soppan till flotören. Med tanke på stiftens utseende går trean och fyran snålt på soppa vilket leder till enorm värme. Ettan och tvåan däremot verkar bada i soppa så en bra koll är att utan tändning köra på startmotorn med förgasarna på sidan av insuget och se om det rinner in soppa i ettans och tvåans förgasare. Kolla även att utjämningsslangen inte läcker.

25

Tack Hans. Jag har ingen utjämningsslang, den är pluggad. Vad säger du om lågfartsmunstycket som har en udda numrering? 91.55 eller liknande.

Typ 1 1500 -67