1

Hej!

Under våren/sommaren så kommer det att stoppas i en lite större motor i min bubbla -62. Tänkte då att det skulle vara bra o hålla lite koll på oljetrycket med mera.

Men vad ska man ha? En mätare eller några stycken? Har hittat några kit, kanske någon som har något av dessa kit o kan rekommendera dem eller ska man ha något helt annat?

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … tnr=24255a

https://www.werk34.de/product_info.php/ … gines.html

Tar tacksamt emot förslag!

//Jonas

Panelbuss -75, Bubbla -62, små råttig soltakare

2

Jag skulle satsa på en varvräknare, oljetemp- och oljetrycksmätare. Den uppsättningen har jag i Notchen och lika i bubblan. Oljetemp- och oljetryck kan vara bra att hålla koll på, varvräknaren är mera för kul, i alla fall för min körstil.

MEN, och detta är min personliga upplevelse. I och med jag har satt i mätare som håller koll på hur motorn mår, förtar jag lite av körupplevelsen. Med det menar jag att man ständigt håller koll på trycket och oroar sig för att den kanske går några grader för varmt. Men jag kanske är för nojig jag...  ICQ/ab

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

PeCe skrev:

Jag skulle satsa på en varvräknare, oljetemp- och oljetrycksmätare. Den uppsättningen har jag i Notchen och lika i bubblan. Oljetemp- och oljetryck kan vara bra att hålla koll på, varvräknaren är mera för kul, i alla fall för min körstil.

MEN, och detta är min personliga upplevelse. I och med jag har satt i mätare som håller koll på hur motorn mår, förtar jag lite av körupplevelsen. Med det menar jag att man ständigt håller koll på trycket och oroar sig för att den kanske går några grader för varmt. Men jag kanske är för nojig jag...  ICQ/ab

Jag också!
Absolut oljetryck och oljetemp!
Jag kollar alltid oljetrycket efter en stunds hårdare körning, om tempen blir för hög sjunker oljans densitet och trycket kan försvinna vid tomgång, iofs även ett symptom på att vevlagren och eller oljepumpen är sliten.
Dessa oljetempmätare från VDO med en sond man sticker ned i oljestickans hål är väldigt bra och lättinstallerade.
Ibland behöver man en adapter mellan oljetrycksgivaren och motorblocket.
Se till att få tag i en oljetrycksgivare med två anslutningar en till kontrollampan och en till instrumentet!
Istället för en 52 mm varvräknare skulle jag lika gärna kunna tänka mig VDOs quartsklocka, ja en sån där som visar tiden!
Jag anser att varvräknare skall vara stora, gärna 80 mm i diameter eller mer!
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."