Tackar tackar!:)
http://www.garaget.org/?car=357162
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » (Löst)Överhettningsproblem med min AD 1600cc? Hjälp
Sidor Föregående 1 2 3
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tackar tackar!:)
Hej.
Jag hänger gärna på tråden om det är ok.
Jag har en AD från -71 med dubbla solex H40/44eis, mitt problem har två delar:
Bilen startar inte om den inte får några rejäla skvättar soppa direkt i förgasarna, när den väl startat så är den otroligt seg att varva upp och stryper sig gärna. Tar man det lite försiktigt så varvar den upp snällt. Hur fixar jag detta? Jag har ställt tändningen med 30 graders förtändning och den går jämnt och harmoniskt både på tomgång och med lite varv.
Del två känns allvarligare, motorn blir hysteriskt varm på vänster sida (3:ans och 4:ans cylinder)
Det går inte att ta i vare sig plåtar eller något i närheten efter en kvart, den andra sidan blir bara ljummen.
--Vad händer??
Jag har inte pillat på förgasarinställningarna för jag vet inte var jag skall pilla, jag har dock sett till att alla munstycken är rena och membran o.d fungerar.
Någon som kan bistå med råd?
Har ni J-tubes? Värmen från dom måste isoleras, då topparna och motoren får mer strålvärme.
Kolla bypassventilen til oljekylaren, fel inställning / fel följd på delarna ger at den öppnar på fel temperatur/tryck. Den skal öppna för olja til kylaren när trycket är under 30 psi (eller va det 3 kilo) därför dumt med stor oljepump och tjock olja som ger högt tryck, då blir temperaturen hög på motoren. Bypassventilen är nämligen en tryckstyrd ventil, inte en temperaturstyrd ventil. En av grundarna til att undvika 20w50-olja, en tjock olja som ger högre tryck och sämre flow och kylning.
Förenklad ger pumpen tryck gånger flow. Bra flow är viktigare i motoren än högt tryck för at smörja och kyla.
Med tunnare olja kan man senka oljetemperaturen med 5-15 grader, genimot 20W50, enligt VW-vänner som har provad.
•Don't use oxygenated fuel (e.g., "gasohol"). The use of oxygenated fuel will result in higher fuel consumption because the additive results in less "fuel" in the fuel. If you use gasohol, for instance (ethanol additive) you will need a larger main jet to bring the fuel/air mixture is closer to ideal. Using gasohol with a normal 127.5 main jet makes the engine run lean and hot. 10% alcohol/ethanol blend needs a 132.5 main jet.
Lite tjuvluft på detta så går det varmt.
Vad har du för avgastemp?
Hej.
Jag hänger gärna på tråden om det är ok.
Jag har en AD från -71 med dubbla solex H40/44eis, mitt problem har två delar:
Bilen startar inte om den inte får några rejäla skvättar soppa direkt i förgasarna, när den väl startat så är den otroligt seg att varva upp och stryper sig gärna. Tar man det lite försiktigt så varvar den upp snällt. Hur fixar jag detta? Jag har ställt tändningen med 30 graders förtändning och den går jämnt och harmoniskt både på tomgång och med lite varv.
Del två känns allvarligare, motorn blir hysteriskt varm på vänster sida (3:ans och 4:ans cylinder)
Det går inte att ta i vare sig plåtar eller något i närheten efter en kvart, den andra sidan blir bara ljummen.
--Vad händer??
Jag har inte pillat på förgasarinställningarna för jag vet inte var jag skall pilla, jag har dock sett till att alla munstycken är rena och membran o.d fungerar.
Någon som kan bistå med råd?
Eftersom ditt problem är kopplat till dubbla förgasare så skulle jag börja med att synka dem. Tvivlar starkt på att den går på den varma sidan och att stiften är kritvita där.
Ett helt annat problem än det tråden handlar om.
Tim
Om jag var dig skulle jag börja med att rycka i renskivan Om du har glapp där så har du varför det blir varmt som satan
Jag tror inte det är bränsle eller tändning som du har problem med
Därför vile jag att du skulle mäta oljetrycket ( en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000028456/ och Ps gänga in försiktigt i hålet så funkar det http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000034117/
/// M
Hej igen!
Ni är otroligt behjälpliga vilket jag uppskattar väldigt mycket det ska ni veta, tack!
Jag kommer byta till en tunnare olja samt skaffa tryckmätaren pprmicke länkade.
Angående axialglapp så är det inget man märker när man rycker i remskivan.
Kommer gå igenom allt alla skrivit igen och dubbelkolla/testa.
Kommer skriva igen när jag hittat felet.
Ha det så länge! 
Hej igen den slutliga uppdatering angående problemen som vart
hittade flertal fel som jag åtgärdade bland annat så var remmen så torr och dålig att den slirade på hjulen vid acceleration samt det den sög in varmluft i fläkten pga motorrumslisten var sprucken flera centimeter i vänster hörn vid cylindrarna var dock svårt att se..
Och jag antar även att fel fördelare med fel tändkurva osv också bidrog en hel del.
Tackar så mycket för all hjälp!:)
Mvh
Sidor Föregående 1 2 3
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » (Löst)Överhettningsproblem med min AD 1600cc? Hjälp
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.