26

En 009 på en original eller gammal maskin gör mer skada än nytta... Så nej...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

Det finns ingen anledning att köra 009 med standardförgasare, den är en kompromiss när man kör dubbla förgasare och vass kam, vill du lägga en slant på en bra fördelare så kan du köpa en 123 fördelare som är digital och programerbar så du kan välja tändkurva, den finns i några olika varianter.

Anders

28

Jag vill inte vara petig men
Det är inte rätt fördelare som sitter på maskin sen är det fel vevhus vent samma med pumpen ( motorn på bild )
Skulle tro att det är en ihop plocks maskin du har fått tagi
Fördelaren är till  en 1200/1300
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

TimK skrev:

Skulle det fungera bra med en 009 kopia fördelare?

Möjligen blir det litet bättre men inte alls bra! 009 har ingen vacuumdosa alls.
Jag hade en sådan på en AD- eller om det var en AS-motor, motorn gick, men det var omöjligt att få den att gå bra och rent i hela varvtalsregistret med originalförgasaren.

Beachbuggyn uppvisade samma symptom, blev för varm, det visade sig att det var en himla massa "bös"* i oljekylarens luftkanaler, dessutom hade det sugits in en del tidningspapper i kylfläkten.
Oljekylaren blåstes ren med tryckluften, host, host.. Och sedan fick jag plocka ur hela generator-fläktpaketet för att rensa bort ett ex av Göteborgs-Posten... hur nu den tidningen hamnat där, totalt oläsbar var den dessutom... Så det där gallret som satt framför fläktöppningen på motorsprutorna och kanske även i en del bilar(?) är nog bra att ha.
Efter det går den motorn sällan varm under någorlunda normalt användande.

* "Bös", i detta fall var nog en blandning av damm från en grusväg upplandat med pollen och kanske något mer...
--

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

30

Det finns "034" kopior också, precis som "009" kopior. Kvaliteten anses i bästa fall "varierande". Jag skulle välja en original, men räkna med att det enbart i slitdelar kommer kosta mer än en ny komplett billig kopia och att det är lite grisen i säcken om stommen är bra eller inte.

31

PPRMicke skrev:

Jag vill inte vara petig men
Det är inte rätt fördelare som sitter på maskin sen är det fel vevhus vent samma med pumpen ( motorn på bild )
Skulle tro att det är en ihop plocks maskin du har fått tagi
Fördelaren är till  en 1200/1300
/// Micke

Finns möjlighet till det ja, satt på en bil jag köpte som stått sen början av 90talet har jag för mig.
Är det "panik att byta bensinpump direkt samtidigt som fördelare? kommer jag märka skillnad

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

32

Vart kan man hitta en duglig "034" kopia anser ni? de skriver inte direkt mycket på sidorna här.. "TÄNDFÖRDELARE VACUUM" säger inte mig så mycket.


mvh

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

33

Just for the record.
En fördelare med mekanisk förställning och vacum, så är vacumet "bara" till för att spara bränsle i jämn fart.
För ligger du i 70km i timmen på plan väg är gasspjället inte öppet så mycket. så Blandningen magras ut, och en magrare blandning brinner långsammare.
Så den behöver tändas på tidigare för att ge max kraft.

En fördelare med bara vacumklocka tar hand om allt tändninginställningsarbetet och behöver då rätt vacum signal. Så därför måste fördelaren ocg förgasaren matchas.

Vet inte hur VW löst det.
Men Ford 8BA Flatheads har en fördelare med bara vacumklocka, och den behöver "venturi" vacum dvs skillnaden under och ovan gasspjället.

Om man byter insug och eller förgasare, och kopplar in vacumet direkt på insuget, så funkar fördelaren baklänges!!
Nu är Flatheads dumtåliga så många lyckas köra länge med såna felkopplingar, med dålig effekt och hög bränsleförbrukning.

Sen finns det nått som heter ported vacum, men det tar vi en annan gång...

Bös koll låter som en bra grej att göra.

"ljushuvud"

34

Det finns många åsikter om 009 och org 34 förgasare...
hur många har egentligen provat det?

Jag har kört 7-8 år med 009 och 34 förgasare i min buss. Det gick alldeles utmärkt ICQ/ab
Det enda jag gjorde var att gå upp en tia i huvudmunstycke och löda igen vaccumhålet i gasspjället. Sen gick det riktigt bra, trots "fel" luftfilter, ormbo och annat man inte ska ha på en gammal sliten 1600 ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

35

Provade under en längre tid med renoverad As med 34och ny Bosch009... Blev trött och monterade en original fördelare och det funkade klockrent...
Men visst med vissa anpassningar kan mycket fungera... Fördelaren ligger på hyllan och väntar på ett nytt bygge. .....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-04-06 10:41:30)

PS
Kolla så du har rätt remskiva Det skall vara instansat ett D så du får rätt tändpunkter
Skillnad mellan 009 -034 är att det är mer förtändning mellan 15-3000 varv s och vacumet går in är cirka 40 grader för tändning  för att kompensera vacum bortfallet
Ja det är mycket stor skillnad mellan en frisk 034 o 009   
Det finns en fördelare som heter 123 ing  som man ställa  Om man skall köra med dubbla förgasare kanske man skall kolla vad VW tog fram
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

37

När jag ser den motorn tänker jag inte att det första man gör är att köpa en ny fördelare för flera tusen kr. Så alternativen är kanske en billig kopia/ beg original. Jag skulle köpt en original begagnad 034, se till att vakuumdosan är hel bara ( finns nya, men är + ett några 100kr), så är du en bra bit på vägen.

..Dock efter 40-50 år i tjänst mår de flesta fördelare bra av en isärplockning, rengöring, smörjning och återställande av axialglapp. Det läggs ner mkt funderingar på brytalöst och dyl, men få tankar på om en igenmökad tändfördelare kan påverka tändningen. Svaret är ja, man kan ställa brytarspetsar (eller montera brytarlöst) i all oändlighet, men tändningen kommer ändå inte bli "rätt" om vikter och vakuumreglering inte rör sig som de ska (inte bara att de rör sig). Droppen olja på smörjfilten under rotorn räckte kanske när fördelaren var hyfsat ny. En fräsch fördelare påverkar mkt mer än om du sen vill ha brytarlöst eller brytarspetsar.

38

Okej nu jävlar!!

1 Har nu bytt fördelare till en SVDA 034 fördelare samt ställt in tändningen rätt, den går väldigt fint och mjukt nu jämfört med innan.
2 kontrollerat fläktspjällen & termostaten IGEN.
3 Kollat så generatorn går lätt runt
4 kollat oljan IGEN, rätt nivå samt fortfarande fin 20-50w
5 byte till vanlig luftburk
6 kollat IGEN så alla kylplåtar sitter rätt

MEEEEN blir FORTFARANDE överhettad efter ca 10min i 75-80km/h

Jag antar att det jag nu måste kolla på något jäkla vis är oljetrycket...
och så inte oljekylaren är täckt av skit på insidan men är väl ett jäkla bök att kolla det utan att ta ur motorn

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

39

Låna en sån där snake-eye kamera å försök titta genom fläkten. Kanske inte går men man undrar ju om något skräp ligger på cylindrar och toppar. Nog har det funnits en del skräp där på dom motorer jag plockat isär.

40

Tänk på att olika fördelare ska ställas med olika mkt förtändning. Ta reda på vilken du har och dubbelkolla hur mkt den ska förtända!

Learning by experience is a great way to spend money...

41

Hade en AD motor i en 66a gick för varmt på landsväg. Med en glipa runt huven för mera luft så löste jag problemet. Tänkte på gälarna på 1302-03 som hade de 1600orna original.
Psnuklöste det första gången med en colaburk fastlirkad i huvlåset gav en lagom öppning av huven.

Testa det. ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

42 Senaste redigerad av Kjell Roar (2017-04-12 22:02:15)

TimK skrev:

Skulle det fungera bra med en 009 kopia fördelare?

Nei... I besta fall lagom...
34pict-3 vill ha originalfordelaren, flatspots har vore problem med den kombinasjonen.

Du vill kunna senka oljetemperaturen med 5-10 ( några tillfellen 15) grador med 10W40-olja genimot 20W50. Det är inte en termostat som styr bypass av oljekylaren, men en oljetrycksbrytare. Oljan går i kylaren när trycket är under 3 bar. Tjockare olja = högre tryck och sämre oljeflow = sämre kylning = högre temperatur på oljan.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

43

Pröva med en riktig oljetemp mätare. Ibland måste man kallibrera om save my bug stickan för atr den ska fungera riktigt!

Learning by experience is a great way to spend money...

44

Är alla utblåsplåtar för doghousekylaren på plats?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

45

Vad mäter du med?
Hur vet du att den är överhettad?
Knäpper det mycket I motorn när du stänger av?
Kan du hålla I oljestickan när den är "överhettad"
Går bilen bra fast den är överhettad?

Min buss började gå skit när den var överhettad orsakat av ett oljestickstorkarpapper som sugits in I fläkten och täppt till.
Nu vet jag att du kollat fläkten efter skräp, men om motorn är överhettad så kan det märkas genom att den går som en påse skit.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

46

Doghouse delarna är på plats

Jag mäter med save my bug stickan samt mina brännskador på fingrarna från oljestickan haha, den går inte att ta i.

Den går bra fast den varnar. inte märkt någon större skillnad, saktar alltid ner så fort den börjar lysa så hinner väl inte bli alldeles för varm.
Jag har inte kollat fläkten/kylaren än måste riva ut motorn då, går det komma åt kylaren bra om man tar ur generatorn med fläkthjulet?

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

47

Fattigmansporsche skrev:

Pröva med en riktig oljetemp mätare. Ibland måste man kallibrera om save my bug stickan för atr den ska fungera riktigt!

Hur kalibrerar man om stickan?:)

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

48

Sätt i en vanlig sticka och använd fingrarna istället. Kan du ta ett fast, hårt, grepp om stickan utan att bränna dig så är den inte för varm. Kan du ta ett hårt grepp och hålla det länge är motorn inte riktigt uppe i arbetstemp. Vid lagom arbetstemperatur kan du bara hålla i oljestickan en kort stund.

49

http://www.savemybug.com/calibration.htm

Learning by experience is a great way to spend money...

50

Har du läst första inlägget i tråden?  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G