Just for the record.
En fördelare med mekanisk förställning och vacum, så är vacumet "bara" till för att spara bränsle i jämn fart.
För ligger du i 70km i timmen på plan väg är gasspjället inte öppet så mycket. så Blandningen magras ut, och en magrare blandning brinner långsammare.
Så den behöver tändas på tidigare för att ge max kraft.
En fördelare med bara vacumklocka tar hand om allt tändninginställningsarbetet och behöver då rätt vacum signal. Så därför måste fördelaren ocg förgasaren matchas.
Vet inte hur VW löst det.
Men Ford 8BA Flatheads har en fördelare med bara vacumklocka, och den behöver "venturi" vacum dvs skillnaden under och ovan gasspjället.
Om man byter insug och eller förgasare, och kopplar in vacumet direkt på insuget, så funkar fördelaren baklänges!!
Nu är Flatheads dumtåliga så många lyckas köra länge med såna felkopplingar, med dålig effekt och hög bränsleförbrukning.
Sen finns det nått som heter ported vacum, men det tar vi en annan gång...
Bös koll låter som en bra grej att göra.
"ljushuvud"