1

Nu är det dags att ta fram bussen igen! (Vi har en -87a med 2,1L DJ som nu gått strax över 10000mil)

I år lutar det åt att vi bara byter motorolja, oljefilter och luftfilter. Dessutom blir det kontroll av växellådsolja och kylarvätska.
(Kylarvätska och tändstift byttes förra sommaren.)

När det gäller olja har vi tidigare använt Mekonomens delsyntetiska 10W-40. Efter att ha läst Wiki:n på http://www.club80-90.co.uk/ är jag nu inne på att köpa en mineralolja med viskositet 15W-40 istället.
Ibland när vår buss stått några dagar har vi ett tickande ljud vid start och detta kan eventuellt avhjälpas med en olja som är lite tjockare. Detta för att oljan inte ska rinna ur lyftarna antar jag.

Vad brukar ni göra för moment när det är dags för service?
Vilken olja använder ni?

2

Viskositeten på oljan är samma oavsett om den är mineral eller syntetisk.

Fungerar det utan oljeläckage med syntetisk olja så fortsätt med det.

Jag kör med OKQ8 olja som finns på swedol 15-40 passar utmärkt i det mesta.

Bromsvätska är alltid bra att byta och finns det koppling så glöm ej lufta slavcylindern så du får fräsch olja där med.

Annars en översyn av bränsleslangar regelbundet är bra, trist när det brinner.

3

Bromsvätskan har vi inte gjort något med tidigare så det är nog dags. Tack för tipset.

4

Det är god idé att byta olja på hösten för att den inte ska stå med gamnal olja full med slaggprodukter över vintern.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Jag lånar tråden lite! Är ny på forumet och dessutom ny fyrkantsbussägare så jag kan säkert komma med lite härliga nybörjarfrågor! Har en buss (112 hk) som gått ca 7000 mil och tänkte göra ett oljebyte nu. Vad tror ni om castrol gtx 15w 40? Hittat ganska billigt... Hade tänkt att köpa ett lite shysstare oljefilter också då det ändå inte skljer massor i pris. Typ ett mann filter. Eller har ni bättre förslag? Jag tänkte också byta glykol innan vinterförvaringen också. Har fått för mig att jag borde köra på den röda longlifeglykolen. Det låter lite meckigt att byta vätskan... Tips? Bussen går fantastiskt och det skulle vara trevligt om den fortsatte med det ett bra tag ICQ/ab

För övrigt så har jag lite dålig koll på historiken så jag tänkte relativt snart byta bromsvätska också men har bara gjort detta på mc tidigare! Kanske byta olja i växellåda också eller?

Är tacksam för alla svar! ICQ/ag

6

https://www.oljemagasinet.se/index.php? … Viskositet
brukar funka bra det är ju trots allt en gammal motor fast den bara gått 7000 mil
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … urer_id=11
kör jag i växellådan
dom har Mahle oljefilter där också  brukar vara bra kvalitet
/Magnus

7

Tack! Den oljan var den jag tänkt först, men ser att det är många som rekomenderar 20w50 mineral. Vet fortfarande knte riktigt vilken jag ska välja. Ska min bil ha en zinkrik olja eller ej? Vet inte ens om min har katalysator... För då kanske det är dumt eller? Haha!

8

köpte för övrigt 20w50 castrol classic mineralolja och en filter från mann. Bytte skiten på biltemas parkering (för att en bor i göteborg liksom....) och till min glada överraskning upplever jag en gladare motor faktiskt. Lite som när en hittat rätt Olja till den gamla miatan och slipper tickande och ättrande. Kändes väldigt belåten! Tack för tipsen!

9

Lyfter tråden än en gång istället för att skapa en ny. Nu har vi kört vår buss genom berg och dal (ca 800 min genom delar av europa) men är nu hemma i sverige! Så nu sitter jag och funderar lite över vad jag borde göra angående service. olja och filter ska ju bytas och kylarvätskan är (gul och) fin. vi har inte haft så mycket till ett knyst till beskymmer så vi är ju oerhört nöjda! totalt har bilen nu rullat strax över 8000 mil och det är för er som inte läst ovanstående gäller det en t3 med 112 hk wbx från 1990. Jag tror att bränsleslangar är genomgångna och bromsarna verkar också glada. Med detta sagt så är jag inte speciellt kunnig och frågar därför här ifall det är så att ni tycker att det är något speciellt som jag borde göra vid eller kolla på för att bussen ska fortsätta att må som den gör idag? ICQ/ab

10

bromsarna verkar också glada

Hur gammal är bromsvätskan?? inte fel att byta om man inte vet när den totalt byttes senast..
Det är ju inte milen, utan tiden som gör att vätskan suger upp vatten, som sedan angriper metalldelar/kan bli ånglås..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Tack för svar! - Jag tror att den är ungefär 2 år gammal! Men jag är inte hundra på det då jag inte har papper. Pratade dock med verkstaden som hade inne den för en megaservice och de kommer ihåg bussen och hade också för sig att de bytte bromsvätskan. Övrigt tänkte jag om det är något speciellt med dessa bussarna som bör göras och som kanske är lätt att missa utöver det vanliga (olja, glykol, broms, kamrem) ICQ/ab

michaelth skrev:

bromsarna verkar också glada

Hur gammal är bromsvätskan?? inte fel att byta om man inte vet när den totalt byttes senast..
Det är ju inte milen, utan tiden som gör att vätskan suger upp vatten, som sedan angriper metalldelar/kan bli ånglås..

12

Hej igen! till våren så ska vi fixa lite och förbereda för ännu än långkörare (gissar på minst 1000 mil) och inför det har vi egentligen bara bytt olja och filter sedan den stora servicen som gjorde för snart tre år sedan. Är som sagt inte superkunnig så det känns alltid bäst att kolla runt bland entusiaster innan jag gör egna bedömningar. Vad anser ni att jag borde gå över? kanske dags för nya tändstift och bromsvätska (isåfall typ, märke osv som föredras?) Bränslesystem, bra kylarvätska och en rejäl genomgång gjordes som sagt för snart tre år sedan och ungefär 1300 mil sedan. några tankar? känns som att jag lätt kan missa något då jag ännu inte kan de här bilarna lika väl som jag vet att vissa av er gör ICQ/ab

Peace!