1

Vad skulle vara passande att köra på givet dagens bränsle i kombination med TDE ändrör på en helt original 1200 34hp?

2

Om du har 122,5 i nuvarande munstycke skulle jag gå upp till 135-140. Finns på Misab för 79kr st.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

Tack så mycket för svar! Beställer båda  ICQ/ab

4

Det räcker och blir över med 127.5

5

Hans Landelius skrev:

Det räcker och blir över med 127.5

Aha, någon nackdel att köra på större munstycke, mer att den kommer gå fetare? Nyfiken då jag har 135 i min men den är inte ännu satt under riktig belastning. Så jag har ingen riktig utvärdering.

Läste på The Samba att ju större, ju bättre. Men amerikanarna kanske är ute och cyklar... ICQ/ab

Vad säger du Hasse?

Ghia 1968

6

Inte bara storleken som har betydelse här. Det finns två olika munstycken, tex O125 och X125 där strömningsriktingen är olika för bränslet genom munstycket.

7

Se där. Vad lite man vet  ICQ/ab Skall man ha ett X eller O då?

8

Kjell T skrev:

Inte bara storleken som har betydelse här. Det finns två olika munstycken, tex O125 och X125 där strömningsriktingen är olika för bränslet genom munstycket.

Sådana munstycke är historia
efter som solex gick i KK på 80 talet
Idag  skall man vara glad att få tagi munstycken till solex ( om man har saab två takt har man ett litet helvete att få tagi munstycken  till solex ) (vi fick tillverka för priset av 200kr st och det går åt 3 st)
Skulle tro det skall räcka med <130 till din motor
Det är jätte svårt att få tag i halv nr i munstycken ( det finns en kille i italien som gör sådant )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Bra info PPRMicke. Då är det frågan om lågfartsmunstycket, det finns möjlighet att öka storleken där också. Det är nu 55 på min 28 PICT-1, läste att man borde gå upp till 60 där.

Lågfartsmunstycket finns också på Misab.

Tankar om detta?

Ghia 1968

10

Mikunis munstycken passar med, jag har köpt från lelles mc där kostar dom 30:- en välsorterad mc butik kan ha hemma.

Anders

11

Jag brukar bonnmappa dvs kör fult och stäng av utan att stå på tomgång. Vänta tills motorn svalnat och kolla stiften. På enkelportare är det inte bra om stiften är för svarta för då bygger man upp koks på avgasventilen som sen kan nypa i styrningen. <Bättre med brun till ljusbrun och elektroden skall vara osotad. När det gäller lågfarten klarar sig de flesta originalare med 50 men upplever man en dålig övergång till högfart kan man pröva med 55. I min big bore 1200 (1385) hade jag dubbla 34 pci och fick gå ner väsentligt i huvudmunstycke. Lyckades hitta 117,5 men skulle nog ha haft ännu mindre. Kan ha varit kammen på 317 graders duration som ställde till det men den gick lätt att dra till 120 på trean och drog sen väldigt bra på fyran till 145.

12

PeCe skrev:

Bra info PPRMicke. Då är det frågan om lågfartsmunstycket, det finns möjlighet att öka storleken där också. Det är nu 55 på min 28 PICT-1, läste att man borde gå upp till 60 där.

Lågfartsmunstycket finns också på Misab.

Tankar om detta?

Om du kollar på deras hemsida  så finns det ett gäng olika delar
Har fördelen att ta bilen ned till dom å fråga va dom har på hyllan ( det finns mycket konstiga förgasar delar  ICQ/ab )
Länk till solex sidan  http://www.misab.se/kategorier.php?kid=4-544-550-620

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

De munstycken du behöver till din Solex finns på Paruzzi i hel och halvstorlekar. Här kan du läsa en del om vilken funktion de olika munstyckena har. www.vw-resource.com/jets.html

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

14

Paruzzi är inte rädda att ta ockerpriser på vissa saker dock.

15

Allt har sitt pris.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

16

Kjell T skrev:

O och X har olika gängning i munstyckshållaren också.

17

Bengt H skrev:
Kjell T skrev:

O och X har olika gängning i munstyckshållaren också.

Varför göra det enkelt. ICQ/ab

Ghia 1968

18

Det verkar vara omfattande detta. Mycket intressant! Jag gör så att jag köper på mig några och testar mig fram.Uppskattar svar och diskussioner, lärorikt!

19

Mange skrev:

Det verkar vara omfattande detta. Mycket intressant! Jag gör så att jag köper på mig några och testar mig fram.Uppskattar svar och diskussioner, lärorikt!

Precis vad jag gjorde. Beställde ett gäng huvudmunstycken och lågfartsmunstycken från Misab. Efter ha läst Landelius inlägg blev jag orolig att jag har för stort huvudmunstycke. Börjar om från grunden och läser av motorn efter hand.

Intressant ämne ändå. ICQ/ab

Ghia 1968