Gick över förväntan, riktigt smidigt faktiskt och rev av ner till ren metall ganska fort
Så var allt grundat efter att plåten blivit solvarm, perfekt dag att måla. Ingen finish utan bara pensel i detta läge. Kanske gör jag en dag om hela bussen om den blir bra. Då får det bli riktigt blästring och lack men nu vill jag bara ha den funktionell.
Avslutade med att dra ett lager grönt ute och grått inne med vanlig sprayburk (hittade bra färgmatchning hos en butik som säljer graffitiburkar, 50spänn st. Fördelen var att färgen också var matt liksom orginallacken 
Snyggt! 
late,
in love,
and a little drunk..
Snyggt o stabilt 
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
The sky is the limit!!!
Snyggt jobbat som vanligt..
Just att svetsar drar sig... ja det gör dom mer än man tror... om man tänker så många svetsställen som du har så behöver metallen bara dra ihop sig jättelite för att det skall ge sig.. just sådana profiler brukar vi antingen pressa mellan 2 träbitar eller rulla.. men snitta svetsa går ju.. min far slog dom med en slägga på en kupad trä kubbe många små slag... iofs blir det lite märken då.... man kan göra det på olika sätt. och detta slutresultatet blir ju perfekt..
sprutar du i någon sorts rostskydd i rören sedan???
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Snyggt jobbat!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
358 2017-04-09 18:30:00 Senaste redigerad av DH (2017-04-09 18:44:15)
Tänkte borra lite hål och spruta in linolja med tryckluft/slang/spridare.
Blev lite gjort idag också, provmontering av lyftställningen, spännande minst sagt, skulle fjädrarna och stagen palla vikten...
Åh det gjorde dem
Kändes helt lagom att lyfta och kom ner lungt och fint, puhhh...
Barnen gillade taket skarp och flyttade in alla tre 
Vet du ungefär hur mycket ditt tak väger och vilken styrka du valde på fjädrarna?
Just det där med att lyfta lagom och gå att dra ner igen är ju en sweetspot man inte vill gå miste om. 
Det kommer verkligen att bli en grym liten campingbuss med det där stora popuptaket
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Uppskattade taket till ca 30kg...
Fjädrarna är inte gas utan mekaniska (spiralfjädrar inne i röret)
Varje lyfter 120Newton vilket då är 12kg.
Slaglängden är 203mm, alltså ökningen av längden i utfällt läge.
Beställde från Sodemann Industrifjedre, finfin service och bra kvalitet.
De har ju en bra sida där du kan bygga din egen fjäder med ett urval av längder och tryck.
Ok. Så för ca 30kg tak använde du 4st fjädrar för 12kg/st.
48kg mottryck på 30kg tak blev hyggligt? I runda slängar klarar de alltså av 50% mer än vad taket väger?
Jag som var rädd för att ta i för mycket och bara hålla mig lite över vad taket väger men det fanns då bra med marginal utan att behöva block&talja för att fira ner taket igen verkar det som?
Sidan du tipsade om är redan öppen i webbläsaren så jag försöker ta reda på vilken fjäder som passar mig.
Då har jag lite bättre hum om vad jag kan tänkas välja för fjädrar till mitt mindre popuptak. 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Jo det blir 48 kg totalt men eftersom trycket 120N är rakt fram så får man räkna med att det inte blir hela den summan...fjädrarna trycker ju i fullt läge ca 45grader...
I efterhand hade jag gått upp lite till men jag tror inte det funkade med den slaglängd och diameter jag behövde. Var ju väldigt tajt att få plats mellan ramarna så ha för mig att det skulle krockat med grövre dimension. Hade nog velat ha 150N på varje.
Nu funkar det bra men jag har ju inte fått på tältet och undertaket av 3mm plywood, blir ju några kilo till...vi får hoppas att det funkar. Som det är nu behövs bara en liten lätt puff uppåt och neråt endast minimalt med drag.
Lycka till!
Superhärligt med en försökskanin som provar ut sakerna åt en i förväg - det händer ju inte varje dag.
Tackar för hjälpen, ska bli kul att fixa till mitt popuptak framöver efter all guidning som finns hör i din tråd. 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
365 2017-04-25 21:58:49 Senaste redigerad av DH (2017-04-25 21:59:18)
montering av "stödskenor"/upplag för plywood skivor/bädd. Målade först och popnitade fast med 5mm nitar på c/c 150mm. Är rätt slut i nävarna nu, starka grejer...
Klurar på om jag skall ha 3 eller 4 skivor...hela hålet är ca 2,2m långt. Tänker att 4 skivor om vardera 50cm vore bra, då blir öppningen maximerad när skivorna ligger på hög längst bak när det inte är sovning på schemat. Men tre skivor blir kanske starkare... funderar på någon form av aluminumlist mellan skivorna, så de går i varandra och bildar en hel skiva också när de är ihopskjutna. Tänkte ha några decimeter luft längs fram så man lätt kan få tag i skivan när man skall ner.
Blir en grå nyans på senare samt en kantlist av hårt gummi som skivorna får glida/vila på
Tog hem bussen från den lånade verkstan å provmonterade lyftställningen. Funkade fint efter lite justeringar. Fick korta ner aluminiumramen en centimeter så det blev tajt kring den uppvikta plåtkanten.
Hann få på skalet också, fick slipa upp hålen i ramen (för fästskruvarna) eftersom jag kortade ner ramen, tänkte inte på det...
Ståhöjd blev det även om man är 1,9m. Till färdigt undertak ca 1,95m nu 
Sent blev det, men nu är allt fungerande.
Tältduk beställd och skall sys upp närmaste veckorna.
Ska fixa överslafen också, blir i lättviktslamell istället för plywood som blev sjukt tungt...
Kommer göra den av fyra skivor med 4st styrtappar mellan varje skiva så det en stark helhet när det ligger på plats
Bra framsteg,snyggt! 
late,
in love,
and a little drunk..
Trevligt... funderade på dina golv skivor... not och fjäder... sedan en förstärkande profil på kanten där man kliver upp och ner.. tex, en list i gran limmad under kanten på skivan..
Till min buss var det en tyghängmatta med 2 längsgående järnrör med kraftig väv...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Not och fjäder, bra tanke! Ska klura lite...såg styrtappar i metal på en annan buss med mötesbleck där tapparna gick in. Såg bra ut också och inget som spricker. Ska se vad jag får tag på.
Ut med den gamla masoniten, in med plywood (hittade ett gäng 3,6mm "luan"-skivor på en lokal brädgård) Fint mönster, inte för stökigt, skall enligt uppgift vara från en hållbar leverantör/producent. Tre skivor räcker till alla paneler bak samt nya i undertaket i popuptaket. Popnitade med 3,2mm nit och en liten bricka mellan nit och plywood för att fördela trycket lite.
Paket kom idag med slitstark tältduk och myggnät till långsidornas öppningar. Känns som det klurigaste hittills att få ihop tältet och få det att spänna...vi får se hur det går...
Till sist efter ca 5 provmonteringar av tältduk så sitter allt på plats med bra spänn. Sjukt mycket jobb med att få det att passa...
