1

Halloj.
Jag har bytt oljepupmp på min 1600AD-motor och satt i en med oljefilter. Hållaren till filtret verkar bygga en del utåt, vilket gör att remskivan tar i när jag drar åt centrumbulten, -så kan man ju inte ha det!
Någon som vet hur jag skall bära mig åt nu? Kan jag lägga brickor bakom remskivan för att få ut den en bit eller blir det för lite anliggning mot axeln då så att det skadar något eller att skivan far av?
Remskivan är en aluminiumskiva med gradering, alltså inte original.

Typ 1 1500 -67

2

Byt till en originalremskiva, de har lite nättare ytterdimensioner. Om du väljer att flytta ut remskivan måste du göra samma sak med generatorremskivan.

(En del skulle nog säga att du borde ta bort oljefilterhållarpumplocket eftersom flödet genom dessa inte är så bra. Bättre att bara ha en utgång från pumpen och sedan köra in det i blocket igen. Men, eftersom många ändå kör med filterhållaren på pumplocket så verkar det funk trots allt.)

3

ok, tack för ditt svar Tobias. Jag provade med en originalskiva men det blev samma resultat. Om man flyttar ut skivan, -gör man det med en s.k spacersats och lägger shims mellan på generatorn? Om inte generatorskivan och remskivan hamnar 100% parallellt, hur stor tolerans tror du är ok?

Typ 1 1500 -67

4

Känner inte till någon som spejsat ut remskivan, så jag vet inte säkert. Vet inte heller hur det blir med tätningen.

Hur tjockt är gjutgodset på filterhållaren? Kan man trimma lite?

Jag gissar att du inte får plats med någon plåt som spärrar flödet av varmluft till motorutrymmet, så du lär få en motor som går varmare. Dessutom lär oljan värmas av de allt annat än optimala oljekanalerna i filterhållaren.

Om det var min motor skulle jag plocka bort filterhållaren.

5

Hmmm... Jag har hittat en spacersats på nätet som förutom själva spacern innehåller en packbox och bricka, -jag skall bara försöka klura ut vem som kan ta hem en så´n.
Tyvärr kan man inte karva av gods från hållaren men en variant är att trimma plåten som sitter som skydd, det är ett par, kanske tre mm. space mellan skruvarna till pumpen och remskivan men när plåten ligger emot så "täcker" den ju upp hela utrymmet och går emot skivan.
Har jag rätt när jag tror att plåten egentligen bara är ett skydd för skivan eller har den som så mycket annat en funktion till?

Typ 1 1500 -67

6

Jag sågade ut en kil i plåten så hörnet på hållaren får plats, det skapade ett mellanrum på 5mm. mellan skivan och pumpen plötsligt. Nu funkar det felfritt, återstår att se om flödet och kylningen fungerar, -annars blir det nog som du föreslår Tobias.
Tack för support.

Typ 1 1500 -67

7

Har du provat med en mindre remskiva?