1

Blir inte riktigt klok på min motor. Ibland ryker den mycket, ibland nästan ingenting.
Det är olja i vattnet, men inget vatten i oljan.
När jag gasar till sånryket det mer ur den, så det är ganska säkert att det är oljerök, den är lite vitgrå. Vad tusan kan det va som läcker? Inge kylvatten som läcker ut i alla fall.

Sitter det oljekylare på dessa? Kan det var den?

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

2

Sitter kylning vid oljefiltret.

3

Oljekylaren som sitter ovan oljefiltret är snarlik med många andra vw från 80 talet tex golf 2.

Men mycket vitrök och att det är en motortyp som brukar ha kassa toppar kan tyda på sönderfrät topplock.

Man kan chansa med kylar tätning eller kanel som några har lyckats med, jag har använt det framgångsrikt men det kan sluta med stopp i kylsystemet.

4

Den är ju lite märklig får jag nog säga. Det är när den blir varm, då börjar den ryka rätt duktigt, särskilt vid gaspådrag. Och det stinker bränd olja då, röken är inte kritvit, utan lite mer åt det grå hållet. Bra tänkte jag, då är det väl bara ventiltätningarna, men det är ju ändå olja i vattnet så det är nog mer fel...
Letar nog tag i en annan motor istället tror jag, känns som att det kan va många olika fel på denna.

Vw T3 Buss -89 Coach

5

Bars Leak på mekonomen är bra grejor, om man vill täta kylsystemet.
Funkar i ett par tre år sen får man slå i en ny burk , eller fixa problemet ordentligt.

"ljushuvud"

6

Mr 56 skrev:

Bars Leak på mekonomen är bra grejor, om man vill täta kylsystemet.
Funkar i ett par tre år sen får man slå i en ny burk , eller fixa problemet ordentligt.

Får prova en sådan helt enkelt ICQ/ab

Vw T3 Buss -89 Coach