1

Jag monterade 944 skivor på bussen i vintras, det blev jag nöjd med ICQ/ab
Nu funderar jag på om det går att göra på ghian också. Jag fick ju en del grejor över när jag samlade till bussen. Och innan jag börjar jaga resten så vill jag ha en plan på hur man gör ICQ/ab

Går det att få dit på en typ1? Till splitbuss finns det spaltmeter skrivet och många kit att köpa, men jag har inte sett nått till typ1. Jag har iof ínte kollat så mycket.
Bak borde det väl gå lätt, om splinesen på typ1 swing är samma som typ1 IRS och 944?
Fram är det kanske svårare? för det finns väl inga färdiga satser med okhållare och distanser till lager?

Det gäller min 57a ghia, med fram och bakvagn från tidigt 60tal.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

En garagegranne stoppa dit porscheskivor runt om på en 66a typ1. Bak passa det rakt av eftersom han konvertarat till IRS. Men det är samma splines på swing!

Fram svarva han adapterringar så lagrena passa. Sedan kapa, slipa, fräsa och borra iordning ett par okfästen, mot org skivbromsspindel. Men det går ju bra att göra ett okfäste från sköldens bultar så länge skivan inte behöver komma för långt in.

3

Niklas skrev:

En garagegranne stoppa dit porscheskivor runt om på en 66a typ1. Bak passa det rakt av eftersom han konvertarat till IRS. Men det är samma splines på swing!

Fram svarva han adapterringar så lagrena passa. Sedan kapa, slipa, fräsa och borra iordning ett par okfästen, mot org skivbromsspindel. Men det går ju bra att göra ett okfäste från sköldens bultar så länge skivan inte behöver komma för långt in.

Kan du höra med honom om han har dokumenterat dom svarvade ringarnas mått? Tänker mig en liknande övning längre fram... Så slipper man uppfinna hjulet ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Tror det är lika lätt att mäta tapp och lager och sedan svarva till dom hylsor som behövs.

5

Jo visst e det så... Men vet att det tog en bra stund när jag gjorde så till mina bay/944lager... Tänker bara om det finns.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

Jo visst e det så... Men vet att det tog en bra stund när jag gjorde så till mina bay/944lager... Tänker bara om det finns.....

Visst finns det mått publicerat på hur andra har gjort, dvs om jag inte minns fel. Jag ska kolla lite i mina filer och skaka fram något..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Ringarna ska vara yttermått som porschelagret är inuti. Innermått som tappen är utvändigt och sedan lika lång som lagret. Bra med lite passning mot tappen.
Dumt att skriva ut exakta mått om tex nån tapp har annat mått!

8

Som jag fattar det finns det 2olika skolor... Antingen gör man ringar i porsche naven och monterar vw lager.. Eller hylsor på spindeltappen och använder porsche lagren. Sen skall man ju ha en packbox.. Antingen om man kan hitta en som passar i navet med lämplig diameter passande på bubblans diameter eller en större ring som porschens passar mot..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Har precis köpt ett redan modifierat kitt för typ 1 från en väldigt trevlig kille från finland.
Kanske är det inte riktigt relevant då ursprunget är från en 944 turbo. Dessa bilar har ventilerade skivor (diameter 298 mot vw 278) både fram och bak. Dessutom samma 4-kolvs ok runt om. Vet inte om det är samma bromsar på vanliga 944?!
Han levererade även med svarvade "hylsor" för anpassning till porsches lager fram.
Dessa verkar vara till länkpinne vilket gör att jag kan redovisa måtten till bägge framvagnarna då jag har kulled själv vilken jag har själv mätt på.
Jag vill påpeka att jag mätt enligt "min nivå" och har inte ett kalibrerat skjutmått. Dessutom vet jag inte om man ska ha/bör ha presspasning på "hylsorna". Jag tänker att man kan lösa diffen med locktight.
Tre hylsor krävs. två för lagren och en för tätningen (längst in)
Enligt föjande: Ytterdia - innerdia - längd.
Länkpinne:
45mm-40mm-13mm
35mm-29mm-20mm
21,4mm-17,4mm-14mm

kulbult:
45mm-38,2mm-12mm
35mm-27mm-19mm
21,4mm-17,4mm-14mm

Bägge stora hylsorna måste ha (?) en fasad kant innåt på 30 grader på ena sidan för att "bottna"
Som kuriosa kan jag redovisa viktskillnader på bytet. Dock räknar jag i detta skedet med spacers som jag har haft (och inte vet om jag måste ha)  50 mm spacers bak och 30 mm spacers fram i aluminium.
Orig bak:9,5 kg
Orig fram: 9,7 kg
Porsche bak: 14 kg
Porsche fram:12 kg
Vill även nämna att bak är det "bolt on". Krävs dock anpassning för att få till handbromsvirarna.
Kanske jag har hjälpt någon;-)
MVH S

10

Snaken - vet du om det är nått finnen gör mer av, så man kan beställa distanserna/hylsorna?
Okfästet kan jag nog svänga ihop, men jag har inte tillgång till svarv så värst frekvent längre.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

Tror inte att finnen är intresserad men han hänger här så han får svara själv.
Jag har iaffa fått tag i en kille som kan hjälpa mig. Skulle få grejerna redan denna vecka. Kan höra med honom om han kan ta fram fler. Då hinner ju jag bekräfta måtten;-)