26

Jag har inte så mycket att tillägga om eventuella fel på motorn då jag är kass på motorer. Men jag har en 77:a med 2 liters insprutning sedan 10 år. En Westfalia med höjbart tak. De första åren drog den 1,3 liter milen och det var ganska normalt vad jag förstår. Då var motorn förmodligen ganska ny eftersom förre ägaren satt i en fabriksrenoverad motor 4 år innan jag köpte den och sedan inte kört så mycket. På Wäneträffen fick jag rekommendation att sätta in ett brytarlöst tändsystem, vilket jag gjorde. Då gick förbrukningen ner till mellan 1,00 och 1,05 liter per mil. Dessutom gick bussen mycket jämnare och bättre.

27 Senaste redigerad av R.Nilsson (2017-03-31 19:36:36)

Oj. Sänkte du förbrukningen 2.5 till 3  dl/mil rakt av. Inte illa.

Var det besvärligt eller dyrt??

Verkligen skillnad verkar det som.

28

I mina öron låter det som man har problem med tändpunkten. Brytaravståndet påverkar tändpunkten och folkamotorerna har en tendens till att både gå sämre (effektförlust) och törstigare med felaktig tändpunkt.

Brytarlöst brukar man främst montera för driftsäkerheten, i trimträsket är det givet då det ger en bättre gnista. Det är möjligt att en något förbättrad bränsleförbrukning kanske är att vänta, men framförallt slipper du håla reda på brytaravståndet som ofta minskar med tid och på så vis får motorn att gå sämre.

Ett brytarlöst ligger normalt runt en tusing. Ibland dyker det upp annonser här då någon säljer billigare kit (troligtvis privatimporterade). Det är lätt att montera, det monteras istället för brytarna under rotorn i fördelaren. Det viktigaste vid monteringen av ett brytarlöst kit är att inte förväxla plus och minus, då brinner det upp (fråga inte hur jag vet). ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

29

Tack Kee för ännu ett tydligt och förklarande svar.

Precis vad jag är i behov av.

Så vill man låta bli o justera brytare samt ha viss bränsleekonomisk fördel vore det värt en tanke...

Om man dessutom har brytare i behov av justering så skulle det kunna ge relativt stor skillnad i bränsleförbrukning om jag tolkar dig rätt. (Precis som en justering och eventuellt byte av brytare?)

30

Brytare monterar man, sen kan man kontrollerar/justera avståndet efter 50-100 mil.
Sen kör man runt 1000mil till nästa byte.

Du hade ju gjort en service?
Bytte du inte brytare och kollade tändpunkt då?

Anledningen till att brytarlöst höjs till skyarna är att man ofta byter i ett läge där brytare och övriga tänddelar är helt slut.

Det skiljer inte mycket mellan ett friskt brytarsystem och brytarlöst.

Förutom att man slipper service och byten.
Men man kan byta brytare rätt många gånger för en tusenlapp, speciellt på ett hobbyfordon.

"ljushuvud"

31

Nej Mr 56.

Som jag skrivit innan hade jag bytt tändstift, men inte övriga tänddelar...

Det kan säkert ligga en del i ditt resonemang kring brytarlöst eller inte...

32

Nu har jag lyckats...

Tänkte idag byta tempgivaren som sitter i ena toppen.

Den satt som berget och var klen i sitt gods vilket gjorde att skallen givetvis rök av.

Har borrat och försökt med felgängad skruvbortdragare, med konsekvens att även den gick av. Tempmätaren sitter lika hårt som innan.

Nu kan jag glömma att få bort resterna av den gamla givaren utan att riva ut motorn tror jag. Det sitter lite dumt till. Lite panikkänsla just nu alltså.

Kan man montera den nya givaren någon annanstans? Isåfall var och hur tänker ni? Nackdelar med montering på annan plats?

(Haveriet ses mitt i den ena bilden...)

Tacksam för svar....

Post's attachments

IMG_0771.JPG, 84.53 kb, 640 x 480
IMG_0771.JPG 84.53 kb, 173 downloads since 2017-04-01 

IMG_0772.JPG, 40.21 kb, 480 x 640
IMG_0772.JPG 40.21 kb, 167 downloads since 2017-04-01 

33

Har noll koll på dessa motorer, men givaren sitter väl i toppen.

Den  ser ut att vara aluminium, så det är väl bara att borra ur den gamla och gänga upp på nytt.
Eller kolla om det finns ett hål på andra toppen om inte kanske man kan borra och gänga där.

"ljushuvud"

34

Mr 56 skrev:

Brytare monterar man, sen kan man kontrollerar/justera avståndet efter 50-100 mil.
Sen kör man runt 1000mil till nästa byte.

Nu vet jag inte om jag missförstod dig, men min erfarenhet är att brytarna måste kontrolleras oftare än vid varje byte. Kanske gör även jag fel, men jag brukade kontrollera brytaravståndet flera gånger per sommar förr om åren, smord klack å allt! Men jag håller med dig om att de elektromekaniska systemen har oförtjänt dåligt rykte, man har ofta lagat ett fel som inte finns.

Nilsson: Jag kan inte rekommendera en annan plats, för jag vet inte hur motorerna ser ut i detalj jag heller. Men jag avråder alltid "folk" från de sk "grispittarna" för dess härdade gods gör ofta att det blir än mer omöjligt att få ur den avbrutna skruven. Ofta bättre då att borra ur "det gamla" helt och gå upp en dimension med insatsgänga (i de fall där det är möjligt).

Hopas ngn som är haj på typ4-motorer kan ge dig ett tips om alternativ placering för tempgivare, men försök läsa på. Poängen du vill uppnå är ett likvärt temperaturspektrum som det är original. Att borra och gänga i alulegeringar är lätt, att få det bra kanske är svårare? Kanske är tempsensorns gänga en udda rackare som inte låter sig finnas i den vanliga gängtappsarsenalen?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

35

Japp Kee jag skulle borrat ut direkt och satt i ny gänga. (Med facit i hand)

Lat som man är av naturen så tänkte jag att om jag bara får "grispitten" att sätta sig ordentlig, (vilket den gjorde) så lossnar snart skruven.
Skruven var som gjord för denna lösning då den var ihålig i och med "tempdelen".  ICQ/ab

Sen small "grispitten" av och jag förbannade mig själv i efterhand.

Får se om det går att lösa...

Tips emottages som sagt med tacksamhet...

36 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-04-01 20:24:59)

vad det gäller brytare så är de inte vad de var en gång i tiden.
Och man kan kolla så ofta man vill och minskar avståndet så är det inte fel att justera.


Lägg en m8 mutter över avbrutna grispitten,  Miga ihop mutter med den avbrutna grispitten, försök att lossa medan det är varmt.
Lossnar muttern ta en ny  gör om tills det lossnar

"ljushuvud"

37

Tack Mr 56, del låter som en vettig grej att testa...

Vore väldigt bra att få ut den gamla skruven...

38

Phu. Då var man körandes igen...

Provade svetsa fast mutter ett antal ggr som mr56 tipsade om. Fick tyvärr inte ut skruven ändå. Var svårt att få en svets som verkligen bet i.

Vid närmare kontroll så visade sig tempgivaren sitta i en "fläns" på toppen. Bestämde mig för nytt hål och nya gänger i motsatt topp.

Mu sitter tempgivaren igen och det bör inte vara någon skillnad mot där den satt innan. Kan lägga upp bild om någon är intresserad.

Har justerat brytare som behövde mer avstånd. Bytt tändkablar Fördelarlock och rotor. Bytt vacuumslangar och spänt över övriga slangar. Tvättat rent och rengjort diverse elkopplingar.
Bytt bränslefilter, det gamla var fuktigt av bensin, så där kan nog ha försvunnit en och annan droppe.

När jag drog igång bussen drack den 1,76 liter milen.

Justerade över bromsar. De låg till trots att bussen var nybesiktigad i höstas när jag ställde in den. Sen har jag kört igenom injektion cleaner. Bussen drack då 1,48 liter milen.

Nu har jag gått igenom ovenstående och tankat upp.

Får se var det landar.

Jag tyckte den gick lite jämnare och ryckte och hackade mindre när den var kall.

Spännande att se om den landar in mer normalt nu.

39

om jag drabbas av dylika problem med avdragna bultar, brukar jag lägga en bricka över hålet, och svetsa fast, sen svetsar jag en bult eller mutter i brickan.. då det är lättare att få till en bra smälta på brickan.. än nere i ett hål, risken e ju att du fyller muttern med "kall" svets innan det blir riktigt varmt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

40

Smart.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

41 Senaste redigerad av Björn J. (2017-04-03 08:59:13)

Jag kan väl få tillägga, angående brytarlöst, att jag installerade ett billigt kit i min buggy, och även i annat fordon (en "icke-vw").
I buggyn är det totalt meningslöst att mäta bränsleförbrukning då dess köregenskaper hela tiden uppmanar till "tung högerfot" sedan är det en AS-motor med gammal svingaxellåda med en för den motorn för låg utväxling.
Men iallafall motorn går väldigt fint på tomgång, det går att hålla den igång vid 750 varv/minut, men då kan oljetryck och laddningen försvinna, så jag har ställt upp tändningen till 900 varv/minut. Hur många kan det med traditionella brytarspetsar i fördelaren?

Sedan blir det en jämnare acceleration, sen än mer lättstartad och det luktar inte längre bensin om avgaserna.
Visserligen helt ovetenskapliga och subjektiva iakttagelser...
Detta var ett enkelt kit där brytarspetsarna byttes ut mot en elektronikmodul och en magnetisk ring placeras på axeln under rotorn.
Tändspolen är Biltemas kromade, alla vet ju att just kromade tändspolar ger mer effekt  ICQ/ab .

Det andra fordonet tillhör en kompis, en "vagn" tillverkad ute på Hisingen, i Torslanda närmare bestämt, med namn efter en sydamerikansk jättelång flod, vi skall ju inte svära på detta forum och skriva andra tillverkares firmanamn, inga andra Gudar jämte VW...
Men iallafall samma iakttagelser, nu har den 1,8 liters-motorn fått en del annan omsorg samtidigt, men landsvägskörning på E20 gav i snitt 0,9 l/mil, men då lunkades det på i 80-90 km/h.
Stadskörningen låg runt 1,1 liter/mil däremot.

Så även om bränsleförbrukningen inte blir så himla mycket bättre får du en jämnare gång.
Jag tror det är så att det ofta blir glapp i fördelarens axel, detta påverkar vanliga mekaniska brytarspetsar negativt, sedan kan lyftkammarna vara ojämnt slitna och lyfta olika högt.
Men den magnetiska överföringen i de brytarlösa systemen påverkas inte av detta mekaniska slitage och ger då en renare signal till tändspolen.
Mekaniska brytare kan ju ge kontaktstuds och ibland, stundtals även dålig kontakt också, särskilt som kondensatorn är dålig, detta kommer man ifrån med brytarlöst.

Men se till att motorn går någorlunda bra med en bra grundinställning,  innan du eventuellt byter till brytarlöst.

--

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

42 Senaste redigerad av R.Nilsson (2017-04-03 19:55:56)

Bra tips michael.

Tack för input Björn J.

Jag tycker faktiskt jag upplever väsentlig skillnad bara på de grundläggande delarna och justeringar jag själv gjorde. Fast allt kan ju bli bättre.

Fick sänka tomgången ett varv på stora skruven efter helgens service...

Vad kostar ett sånt där enkelt kit och var handlade du?

Sen undrar jag om ni byter tändspole och kondensator som slitagedelar eller ni väntar till delen gett upp??

Undrar även över en elektronikdel som sitter på torpedväggen. Sitter något till vänster om mitten. Aluminium hölje och 6 ingående svarta kablar. Från Bosch. Vad är det? Den som sitter i min bil ser inte speciellt pigg ut kan man säga. Sladdarna lossnar snart.

43

När det begav sig bytte man stift kablar fördelerlock rotor och kondning när man ändå höll på.

Idag är priserna rätt höga på kondningar och enl min uppfattning är de nya rätt dåliga.

Det är lätt att kolla kondningen,
Ta ett löst stift jorda det koppla in en tändkabel, provstarta (bra om man har en kompis som startar).
Gnistan skall vara blå och "fet", är den gul byter man kondning och sen tändspole (kondningen är ju billigare än spolen).


Har du en bild på Bosch klumpen finns det nått numme rpå den Google det.

Ignitor är ett av de vanligaste elektronik kit säljes även i sverig.
http://pertronix.com/prod/ig/ignitor/



http://www.vwimporten.se/typ1/elektrisk … s-tandning
Frågan är om man ska köpa ett elektronik kit för 1696kr
när man kan köpa en ny fördelarae för 695kr
http://www.vwimporten.se/typ1/elektrisk … fordelare-


Många frågor blir det....

"ljushuvud"

44

Hej.

Luskade via nr ut att delen jag frågade om skall vara ett förmotstånd insprutade.

Skulle kosta drygt 2000kr på nätet.

Någon som kan svara på funktionen på detta motstånd samt om det brukar ge upp?

45

Hej alla.

Jag kunde inte bärga mig utan var tvungen att kontrollmäta nya förbrukningen redan efter 13,5 mil.  ICQ/ab

Det är exakt samma typ av körning som vid de andra mätningarna så det borde bli ok / en fingervisning ändå, utan en massa mil...   
(Jag tyckte dessutom att bränslemätaren rörde sig lite för fort.  ICQ/af  ICQ/af )

Jag måste säga att jag har lite svårt att säga när man skall känna sig nöjd eller när förbrukningen är ok...

Har sett siffror här på forumet ang gamla bussar med förbrukning mellan 0,69 lit/mil till ca 1,4 lit/mil där folk verkar mer eller mindre nöjda och tycker det är "normalt". Jag vet att det givetvis beror på körsätt, årsmodell, förgasare eller insprut mm mm, men någon form av förväntad förbrukning måste väl ändå finnas? Min gamla 240 snittade 0,9 på sommaren och 1 liter milen på vintern, vilket kändes rimligt om man inte kör som en 18 åring med nytaget körkort...  ICQ/ab

Min buss är som tidigare nämnts en Transporter 1983 utan högtak eller något sådant. 2 liters motor, luftkyld med insprut. 29 000 mil.
Motor benämns CV?

När jag nu mätte landade jag in på 1,37 liter milen. Bilen körs då dagligen i form av jobbpendling. (Precis som 240:n jag nämnde) Ensam i bilen. Ibland en tur inom skola och dagis i byn, både före och efter jobbet, ibland inte. 2,5 mil enkel resa. Blandat 90 väg, motorväg och ett några km i stan. Aldrig över 100 km/h, mest runt 80-90 km/h. (Ingen pendlarbil i längden, men vill få koll på skutan innan man ger sig på långtur)

Vad hade ni känt er nöjda med? Jag tycker 1,3-1,4 är för högt. Hade förväntat mig runt litern eller strax däröver. Naivt eller?
Det kanske blir stor skillnad om man kör långsträckor, men tycker ändå det känns lite högt.

Så vad säger ni? Skall man vara nöjd eller ska man jaga vidare på ett par dl till? Isåfall hur hade ni själva gått vidare?

Hittills gjort följande:

Bytt olja, oljesil, oljefilter
Bytt luftfilter
Bytt bränslefilter
Bytt fördelarlock
Bytt rotor
Bytt tändkablar
Bytt tändstift
ställt brytaravståndet
Bytt några vacuumslangar
Bytt någon bränsleslang
Bytt tempgivare
Kört i injectioncleaner i förra tanken
sprayat startgas lite runtom i motorrummet och tror inte jag har något luft läckage.

I mitt otränade öra (gällande luftkylda vw iaf) går bilen helt ok. Ingen räservagn, men det blir den nog aldrig heller...
Det enda jag kan anmärka på och som ändrats lite är att om gasar upp från tomgång så kan den nästan dö då man släpper gasen och den går ner på tomgång igen. Vet ej om jag kanske har tomgången lite lågt ställd, Fick nämligen sänka den efter det senaste ingreppet då tänddelarna byttes.

Skall man fortsätta byta delar? Kondensator, tändspole, brytarlöst system, eller annat?  Default/hmm

46 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-04-05 21:33:14)

Dör vid gasuppsläpp brukar allmänt kunna vara luftläckagerelaterat. Undra om du inte borde dubbelkolla att det verkligen inte tjuvar luft?

Förresten, ett utsläppstest likt det från bilprovningen hade nog kunnat ge många bra indikationer om vad det kan handla om.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

47 Senaste redigerad av R.Nilsson (2017-04-09 08:47:45)

Hej.

Det är inte så att bilen dör när jag släpper gasen, men kan ibland svaja till innan den landar rätt igen.  Men visst man kan jaga luftläckage ännu mer.

Inga andra tankar eller reflektioner?

När hade ni andra känt er nöjda enl mitt resonemang ovan?

48

Jag skulle kolla på den häringa gejen.
Den borde kunna ge de symptom du pratar om.

Post's attachments

IMG_0749bb.jpg, 168.25 kb, 640 x 640
IMG_0749bb.jpg 168.25 kb, 200 downloads since 2017-04-09 

"ljushuvud"

49

Ok.

Den där luftmassemätaren kan ibland bli sliten har jag hört.

Är den ihop limmad eller hur öppnar man den?

50

Hej.

Lite uppdatering av hur det gått.  ICQ/bs

Sedan jag skrev senast så har det monterats brytarlöst system. Ingen superskillnad direkt. Fått (köpt) hjälp att ställa tändningen samt bytt en slang där bilen drog tjuvluft. Dock ökade förbrukningen något även om bussen gick lite jämnare. Detta var i slutet av förra säsongen.

Denna säsong har jag bara kört lite grann hittills. Bussen börjat hacka eller missa lite. Nya stift och lite dyrare tändkablar inhandlades och byttes nu i veckan. Det gamla hade gått 1000 mil cirka. Stiften var jättefina alla 4 och lite ljust gråa. Känns bra. Jag bytte nu även tändspolen till en ny Bosch blå. Den enda tänddelen jag inte bytt innan.

Vet ej hur eller varför men när jag sedan provade bilen var den helt annan att köra. Tidigare har det känts lite som att man alltid kört i en svag uppförsbacke. Orkeslöst. Nu kändes som om jag fått 10 hk extra. En helt annan bil. Inget fart vidunder men nu får jag lite respons när jag gasar.  ICQ/ag Härligt.!!

Skulle nästan vilja kolla över tändinställningen igen och se så det står rätt nu.

Någon expert på området som kunde vara behjälplig? I NÖ Skåne.