1

Hei dere som lakkerer bilene selv, hvor stor kompressor har dere?

1960 bubbla

Norsk

2

Du behöver jämföra luftmängdsbehov på din lackeringsspruta (ca 250-350L/min oftast) med hur mycket din kompressor kan ge.

För hobbyverksamhet: ca 3hk och som absolut minst 25L lufttank (med risk att köra slut på luft emellanåt om du är en snabb lackerare när det gäller användning av färgsprutan, (50L bättre om du är långsam med färgsprutan då konpressorn har mycket bättre mängd reservluft)

3hk, 25L är absolut minimum
3hk eller mer och 50L är att rekommendera

OBS: för hobbybruk, en riktig lackerare skulle säkert sucka och skaka på huvudet men med små medel kan man allt få bra resultat. Skillnaden är att man får lägga betydligt mer tid som hobbypulare.

Viktigast är att kompressorn kan hosta ur sig över 300L/min så att du inte riskerar att färgpistolen börjar spotta.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

3

Takker for svar, har nu bare en 2hk med 30-50 liters tank, lite usekker,. Prøvde med vatten, syns inte det fungerte så veldig bra

1960 bubbla

Norsk

4 Senaste redigerad av Amzoch (2017-04-01 16:49:36)

Denne må vel fungere ok, ? http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m … or-200058/


Nej,,, jag kom ihåg jag har inte 3 fas, ;(

1960 bubbla

Norsk

5

Tycker det var en bra sammanfattning av verkligheten Fredrik. Ofta får man i vissa sammanhang läsa att allt annat än det som är proffsutrustning inte är bra och så är sällan fallet, det finns en gråskala.

Jag har inte prövat att lackera med min enfaskompressor som har 50-liters tank, det vore intressant att pröva. ICQ/ab

Jag är däremot väldigt nöjd med resultaten jag får till med min "stora" kompressor (som jag inte minns effekten på nu) som har 250 liters tank.

Jag kan minnas fel, men jag har för mig jag lärt mig att det kan uppstå en luftstöt precis när motorn hoppar igång, men det har jag ännu inte upplevt. Kanske ngt som proffsen känner/ser men som vi lekmän knappast märker?

Det är iaf grymt kul att lackera med riktig färgspruta även om man är totalt rudis, bland det roligaste jag gjort med byxorna på!  ICQ/ag  Mycket förarbete bara, precis som med allt hantverk.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Luftmängd är det som gäller.
vatten och färg är inte alls samma sak att spruta.

Sist men inte minst ställ in trycket när du sprutar luft med sprutan, om du inte har tryckregulatorn vid sprutan.

"ljushuvud"

7

Funnet en, 1 fas, 3hk 90l tank 9,5 bar og 400 l/min, det burde fungere ok?

Sputan devibiss bruker 365 l/min. Kjøres på ca 2 bar

1960 bubbla

Norsk

8

Det borde funka, man får kanske vänta ibland på att tanken skall fyllas upp.

"ljushuvud"

9

Er det bedre at det var samme spec men 50 l tank?

1960 bubbla

Norsk

10 Senaste redigerad av Piraten (2017-04-02 12:15:35)

Amzoch skrev:

Funnet en, 1 fas, 3hk 90l tank 9,5 bar og 400 l/min, det burde fungere ok?

Sputan devibiss bruker 365 l/min. Kjøres på ca 2 bar

Var hittade Du den kompressorn?
Svårt att hitta enfas med den kapaciteten..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

11

Piraten skrev:
Amzoch skrev:

Funnet en, 1 fas, 3hk 90l tank 9,5 bar og 400 l/min, det burde fungere ok?

Sputan devibiss bruker 365 l/min. Kjøres på ca 2 bar

Var hittade Du den kompressorn?
Svårt att hitta enfas med den kapaciteten..

Moeco.no i norge, men det er nok 400 l/min gjennopløp sylindervolum, prøver finne ut hvor mange liter avgitt luftmengde er

1960 bubbla

Norsk