Känner att jag inte riktigt har grepp på dessa. Om jag förstått rätt passar 34hk-> oljekylen på en 30hk motor, om man tar bort gallret? Men vad skall man köpa för något om man vill ha nytt? Finns det olika kvaliteter eftermarknads, eller är det sak samma vad/var man beställer? Passade på att beställa en för ett tag sedan och blev förvånad när den dök upp att den var i aluminium, fast det kanske de är? Eller är detta någon b-kvalité. Om det nu finns olika kvaliteter, vad är det som är skillnaden, är de billigare mer sprickbenägna, läcker eller kyler de sämre tex?
Beroende på vilket block du har så finns det två olika olika oljekylare som sitter inne i fläktkåpan. Den tidiga modellen (30hk 34hk ) har små runda packningar som trycks ner i hålen. Den senare modellen använder samma packning som doghousekylaren och är den jag brukar använda på tex industrimotorer. Kompostgallret plockar jag alltid bort. Har man ett tidigt block kan man med fördel använda sig av den tidiga oljekylaren som satt på 25hk motorerna som påminner om Porsches kylare som satt på 356 motorerna.
Ok det sitter den tidiga typen på blocket idag tror jag (30hk industri, från 56-57 något om jag minns rätt), dvs grå med välvd topp. Vad är fördelen med dessa? Läser man på forum verkar de anses ha 2 nackdelar, sprick (läckningsbenägna) och att de skulle begränsa luftflödet till 3an/4an mer än de senare kortare (om det också var orsaken till att Vw kortade ner dem?). Nu syns den ju inte inne i kåpan, men den välvda vinner på bara utseendet!
Orsak till ett utbyte skulle främst vara 1) om den läcker 2) om den är full med gojs. Nya STD finns ju bara den senare till EP att tillgå, men reflekterade inte över att det kanske finns olika bra/ mindre bra. Den jag köpte är helt i aluminium. Egentligen inget för ögat att klaga på. Oljekanalerna i den är "ribbade"/ har små mittspelare. Antar att det är för mer yta/bättre kylning, men borde även kunna bli en potentiell infarktrisk pga att det är trängre?
Jättedålig bild, men blocket med oljekylare (tidig?) idag syns i bakgrunden
Jag värdesätter din input Hans, jag skall överväga att återbruka en tidig kyl om den verkar ok, jag blev bara lite tveksam till detta av trådar där de tvättats och ändå varit fulla av mök och rost. Själv har jag noll erfarenhet av oljekylar mer än bytt packningar på någon befintlig, så tänkte om andras erfarenheter av kvalité på nya, eller är de så illa att en rengjord original är bättre?
Det måste väl ändå hända att fler byter oljekylare, beror det dåliga svarandet på att det är en ickefråga? Återanvänder alla andra då 1, en gammal kylare - och det fungerar bra (hel och rengjord). 2, köper en ny - och det fungerar lika bra oavsett återförsäljare/ursprung/fabrikat
Med det mesta annat finns det ju erfarenheter och åsikter vad som är bra och vad man skall undvika (oftast av bitter erfarenhet). Tex, "brasseoriginalet är bättre/ eller sämre än hejohårepro", "undvik de i stål/aluminium eller med X-kännetecken", "köp från A, deras repro är tysk och bättre än B" eller "alla repro är lika.." (oftast fortsatt med "..dåliga, hitta en bra begagnad/ NOS/ gör själv"). Jag tror själv inte jag köpte en ny pryl utan att reflekterat över något av ovanstående.
Jag kan utöka frågan till doghouse-kylare också (kommer behöva en sådan också / har en ny okänd repro).
Jag återanvänder inte en beg kyl. Jag får dom inte rena, det göms massor av gammalt skit i dom... har köpt utbytes från VW, lika mycket skit i dom.
Köpt nya std från CSP, kör runt lite lacknafta nån timme i dom, har inte haft några problem med dom. På min -49:a fick jag justera skruvhålet lite för att oljehålen skulle lina upp perfekt.
Jag har konstruerat en adapter som jag kopplar till avfettningstvätten. Kör tvätten ett par timmar och testar efteråt med bräkleen. Dom blir väldigt rena eftersom jag kör dom i lutkoken först sen lacknafta.