1 Senaste redigerad av R.Nilsson (2017-04-05 17:33:55)

Ny rubrik då jag fått svar på min bild...

Hej på er alla entusiaster.

Är ny på forumet och i Vw världen.

Skaffade förra hösten en Transporter 1983 som är inredd av Campmobil i Åkersberga.

Som jag förstått det är motorn en 1,6 liter, luftkyld med insprut. Typ 69 hk???

Mycket är fixat med bilen, men en hel del återstår.

Bilen hade fantastiskt hög förbrukning senast jag mätte. Typ 1,7 liter milen, visserligen med anliggande broms vilket jag åtgärdat sedan dess.
Dock tycker jag fortfarande att bränslenålen rör sig oroväckande fort mot det röda. Bilen startar lätt och går helt ok tycker jag.
Vad är rimlig förbrukning? Har inget högtak eller dylikt.

Vad bör man börja kolla upp först på denna motor?
Följande saker har jag läst mig till, men har inte riktigt koll på vilket som är mest sannolikt eller vad ett fel på dessa delarna innebär...

Luftmassemätare?
Oljetempgivare?
Lambdasond? (Vet inte om jag har någon)

Sen bifogar jag en bild på en del jag inte vet vad det är. Oljetempgivaren kanske?
Den är sönder och ser nästan ut som ett sönderslaget tändstift. Sitter under motorn.
Vad är det? Och vart skall den kopplas in?

En annan amatörfråga.

Finns inget som indikerar på överhettad motor inne i kupén? Typ en varningslampa eller så?
Ser inte så ut i instrumenteringen...

Tacksam för alla era tips och råd...

Post's attachments

IMG_0737.JPG, 123.16 kb, 640 x 480
IMG_0737.JPG 123.16 kb, 163 downloads since 2017-03-25 

2

Det ÄR ett tändstift som nån använt som oljeplugg!  ICQ/ag

3

Ha ja det känns ju seriöst.

Såpass långsökt så jag inte ens tänkte tanken, men när du säger det så är det nog så.

Inga bra tips må de andra frågeställningarna då??

4

Motorn är ingen 1,6l. Det är sannolikt en två liters motor.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Hej lasslo.

Ja där ser man. Jag har lite att lära om dessa vagnar verkar det som.

Jag drog slutsatsen eftersom motorn skall vara på 51 kw enl. regbeviset. Trodde inte det var 2 liters motorn då, men så är det ju.

Var kan man utläsa exakt vilken motor det är?

Vad är rimligt förbrukning på en sån motor tycker ni?

Samt var börjar man stämma av så att allt är ok enl frågeställningen i mitt första inlägg...?? Luftmassemätare, tempgivare, Lambdassond osv...
Eller något annat kanske. Vad jag kan utläsa har bilen i princip inte rullat de senaste 10 åren utan jag har fått igång den och kör nu med den dagligen.

Har efter oljebyte, filterbyte, tändstift mm slagit i lite ksprit och injectioncleaner, men tycker som sagt den verkar dricka mycket. Skulle tro runt 1,5 liter milen +/- någon dl... Trodde jag skulle kunna hamna runt litern iaf, men det kanske är en utopi?

Vad jag kan se kan man inte se motortempen vid instrumenteringen.
Är där någon som helst varning för överhettad motor eller hur märker jag det innan det är försent?
Känns ju riskabelt att åka runt om man inte har någon aning om hur motorn mår...

Återigen. Tack på förhand till alla er som kan dessa bilar på era fem fingrar.
Er hjälp är ovärderligt för mig som aldrig grejat med den typen av bil förut...

6

Eftersom det är en luftkyld motor finns det ingen tempgivare. Det du ska hålla kolla på och som är extra viktigt på en luftkyld motor är oljetrycket. Instrumenteringen varnar vid ett "tröskelvärde" som är satt väldigt lågt, så håll koll på stickan för att vara säker. Till en början kan det vara bra med kontroller varje dag (om den körs mycket) och när man tror sig ha koll på förbrukningen kan man köra mer glesa kontroller. Då kan man även ha oljestickans temperatur som referens vid de respektive kontrollerna. Det är klart att det går att installera oljetempgivare i efterhand, men det fanns aldrig original såvitt jag vet.

Det borde rimligtvis gå att få ner förbrukningen en aning, men om det är en högtakare kan under litern vara svårt att nå. Jag har dock inte läst på så mycket om dessa motorer för att kunna ge dig några specifika tips, men det borde rulla in snart tycker jag. Det är ett enkelt insprutningssystem utan LLM eller lambdasond. Ofta brukar den sk "kallstartsventilen" påstås vålla både drifts- och bränsleproblem på dessa motorer. Börja med att söka på det för att se vad för info du stöter på. Jag hoppas någon mer kunnig kommer och fyller på...

ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Tack Kee.

Precis sådana svar och tips jag är ute efter.

Ska kolla på det där med kallstartventilen.

Vid två tillfällen då jag startat bilen har där inte varit någon tomgång. Sen plötsligt är den tillbaka. Kan nog vara idé att kolla upp det.

Tack för ditt svar!

8 Senaste redigerad av R.Nilsson (2017-03-28 19:35:25)

Hej.

Funderar vidare kring min höga förbrukning.

Sprayat på lite olika ställen med startgas med motorn igång. Tror inte den drar tjuvluft eller läcker någonstans.
Märkte ingen  nämnvärd förändring på varvtalet iaf.

Tog några bilder.

Vad är det för blå "grej" mitt i bild? Kan det vara kallstartsventilen?

Lossar jag en av skruvarna på den och "gläntar" lite på den höjs tomgången något. Det låter nästan som om motorn "går lättare" då.
Motorn är ordentligt varmkörd när jag testade detta.

Postar lite övriga bilder från motorrummet också.

PS Hur stor inverkan har tändkablar, rotor och fördelarlock på förbrukningen?
Tycker bilen kan hacka och missa lite när man kör iväg med kall motor. DS

Post's attachments

IMG_0748.JPG, 183.28 kb, 640 x 640
IMG_0748.JPG 183.28 kb, 150 downloads since 2017-03-27 

IMG_0749.JPG, 176.9 kb, 640 x 640
IMG_0749.JPG 176.9 kb, 184 downloads since 2017-03-27 

IMG_0751.JPG, 157.42 kb, 640 x 640
IMG_0751.JPG 157.42 kb, 142 downloads since 2017-03-27 

IMG_0753.JPG, 153.94 kb, 640 x 640
IMG_0753.JPG 153.94 kb, 155 downloads since 2017-03-27 

9 Senaste redigerad av R.Nilsson (2017-03-28 19:04:08)

Bild på tändspole och fördelare....

Post's attachments

IMG_0755.JPG, 39.16 kb, 640 x 480
IMG_0755.JPG 39.16 kb, 172 downloads since 2017-03-28 

IMG_0756.JPG, 46.36 kb, 640 x 480
IMG_0756.JPG 46.36 kb, 163 downloads since 2017-03-28 

10

Undrar om inte den skulle må bra av en stor service om inte det är gjort? Alla slitdelar i tändning, filter osv. Du kan ha fel i någon elektrisk komponent som lurar styrdonet att motorn är kall och då ökar bränslemängden. Jag har själv en 2liters i min buss, också med insprutning och den vill ha mer än en liter per mil. Vet inte om det är samma typ av insprutning som på min men jag fann mycket nyttigt på denna sida, ratwell.com Tror det är bra att kontrollmäta värden på givare och annan elektrisk utrustning.

11

Hej.

Vanlig service är gjord i form av olja filter tändstift oljesil.

Dock har jag inte bytt övriga delar som tändkablar rotor fördelarlock osv.

Vad ser du som slitdelar i tändning mer? Tändspole? Både tändspole och fördelade kostar några kronor att byta så det känns ju synd att byta om det fungerar. Å andra sidan känner jag mig helt bortkommen när det kommer till att mäta upp givare osv.  ICQ/ab

Tänker om någon hade haft samma problem eller vet någon del som kan hänga sig tex och då ge dessa problem. Kallstartsventilen lät som ett tips. Vet inte om det är den jag fångat på bild och "gläntat" på som jag beskrev innan.

Tänddelarna. Kan de ge så enorm förbrukning. Landade på 1,76 lit/mil. Dryga litern låter ju som rena himmelriket i jämförelse.  ICQ/ab
Har ju varken högtak eller ens takbox på den.

12 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-03-28 20:30:20)

Ser ut som den behöver lite mer än vanlig service.

Fördelarlock rotor tändkablar , brukar ge ca 1dl extra milen, på min volvo.
Plus att den blir lite svårstartad.

Köp en bra verkstadshandbok eller googla felsökning.
Så du kan identfiera ingående delar insprutet och hur man kontrollerar dem.

Fel på luftflödesmätaren kan orsaka de problem du har, tex.
Trasig Lambda sond ger högre luftförbrukning.

Läckande injectorer ger högre luftförbrukning.

"ljushuvud"

13

Ja och dessutom kan ju tändningenn vara fel inställd. Brytare, lock, rotor och kondensator. Tändkablar. Kallstartsventilen är en extra spridare som är aktiv när motorn är kall (bestäms ju av tempgivare,  finns nog flera) Det är därför man kan vinna mycket på att mäta utrustningen. Det är inte svårt alls när du hittar bra beskrivningar  ICQ/ab

14

Nu lossnade det lite bra förslag, visste väl att det fanns kompetens här på forumet!  ICQ/ab

Men finns det luftflödesmätare (Luftmassemätare samma sak?) och lambdasond på dessa enkla insprutningssystem?

Jag personligen tycker du kan avvakta med att byta just tändspolen, men de övriga delarna är relevanta att byta, framförallt, stift, lock, kondensator, brytare och rotor.

15

Det finns en LMM, luftmängdmätare. AFM, air flow meter kallat i andra länder  ICQ/ab Ingen lambda. I LMM finns en vinge som öppnas av luftflödet. På den finns en släpsko som dras över banor på ett litet kretskort, kan slitas ut och ge felaktiga mätvärden. Finns nog en inbyggd tempgivare också. Mät mät mät  ICQ/ag

16

Japp. Jättebra förslag och lite förklaring till varför vissa delar skulle vara aktuella.

I helgen byts rotor fördelarlock tändkablar samt bränslefilter.
Tändstift bytta sen innan. Kommer även byta tempgivaren som tydligen är vanligt att den går sönder och då kan ge ökad förbrukning som följd.

Kommer även gå över bränsleslangar och kopplingar för att utesluta läckage, även om jag inte sett tecken på det.

Söndrig Kondensator trodde jag gör att bilen stannar när den är varm. ??

Stort tack för tips. Börjar med detta och återkommer med rapport.

Fler bra tankar och resonemang mottages givetvis tacksamt.

17

Rephandbok får nog också införskaffas.

Mäta upp luftmassemätaren är säkert också vettigt.

Delarna jag kommer börja med att byta känns som mer eller mindre slitagedelar. Sannolikt inte utbytta de närmsta 15 åren...

18 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-03-29 19:51:11)

Youtube är rätt bra också, tror den liknar din motor,

https://www.youtube.com/watch?v=p9eeN2zK-rU

Google är min vän, så jag hittade den här PDF filen

http://www.gmac999.com/Downloads/Bently … 0-1991.pdf

50MB plus så det tar en tid

"ljushuvud"

19

Intressant med youtube.

Hittade genast flera intressanta klipp.  ICQ/ab

Har lite o greja med i helgen.

Tack för tipsen

20

Vill du ha en rephandbok i framtiden så har jag en Haynes i mkt bra skick förvisso på engelska men lättfattlig
och det finns väl inte nåt område av detta fordon som inte avhandlas 250:-inkl.frakt

21

Ehrrm, bara för att reda ut en liten petitess här men luftmassemätare och luftmängdsmätare är inte samma sak. Först kom luftmängdsmätare som är en klaff som mäter mängd luft (tänk flöde/rinnande vatten) men inte direkt kompenserar för olika densitet på luften.
Sedan kom luftmassemätare med tunn film med spänning som likt namnet antyder mäter massan på luften som sugs in och på så vis kompenserar för olika densitet på luft. Bättre.

Ljet har en gammal hederlig klaff som tvingas upp olika mycket beroende på hur stor mängd luft som vill få plats = luftmängdsmätare.

Dagens historielektion över. ICQ/ad

Jag följer dock din lilla tråd nyfiket då det alltid kan dyka upp något matnyttigt när man själv sitter på en 2.0 med hedenhösinsprutning. ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

22

Tack för klargörandet Fredrik, misstänkte det var två olika saker därför frågade jag.

Hoppas R.Nilsson får ordning på vagnen nu. Luftkylda åttiotalare är något av folkabussvärldens "doldis", eller har åtminstone varit. ICQ/ab

23

På tal om rephandbok så är jag ute efter en sådan.

Finns flera Haynes som kan vara aktuella.
Det som är viktigast är ju att den behandlar rätt motor.
Svenska är ju att föredra men inget krav.

Den som känns mest rätt heter VW transporter air cooled engines 1979-1982.

Dock är ju min bil från 1983.

Den andra heter transporter 1982-1990 bensinmotorer. Stämmer bättre årtalsmässigt, men kanske är bensinmotorer mer generellt.

Finns även andra.

Någon som har koll?

Ztadsbudet. Vilken har du? Ny bok kostar 279kr + 29kr i frakt.    ICQ/ab

24

Ska försöka få fram några bilder före helgen så att du får en uppfattning priset kan justeras naturligtvis.

25

Lägg mindre vikt på när bilen registrerad och ta reda på när den är byggd. Det är säkert den tidigare varianten som stämmer in på din vagn som säkert är byggd 82.

Jag skulle iaf vilja ha den som behandlar de luftkylda motorerna, om någon detalj ändrats mellan de aktuella årtalen så tycker jag det är mindre viktigt.

Jag har tex en bok till de tidiga T4orna, sedan jag ägde en sån, idag när jag åker en sen T4 är den boken rätt värdelös.