Hej alla-
Jag håller på att pyssla ihop en motor men blir lite fundersam på olika kombinationer av motorvolym- kompressionsförhållande och utväxlade vippor.
Lite fakta på utgångsmaterialet.
_ Blocket är arborrat till öd 0,50.
_ Cyl volym 1756 cc. diam/slag: 90/69
_ Toppar med 32/34 ventiler (snyggt upprymda runt ventilerna. Avgaskanalen lite tillsnyggad och en hel del av överflödigt material är borttaget runt avgas ventilens styrning. Planet för cylindern nerfräst 2 mm.
_ Dubbla Weber IDF 40
_ Normalt ormbo med originaldimension på rören och en "ganska öppen" ljuddämpare.
_ Std kam.
Nu kommer frågorna.
_Alternativen som gäller just nu, vippor 1:1,25 eller 1: 1,40
_Vilken skillnad är det på motorkaraktären med 1:1,4 jämfört med 1:1.25-vippor?
_Kompressionsförhållande (räknat och snabbmätt) 7,65:1
_Är det inte lite klent med kompressionsförhållandet 7,65?
_Vändmåttet BTDC är 6 mm under cylinderkanten. Utrymmet i toppen är snabbmätt till 28 cc. Ska så klart mätas och ev. justeras ordentligt innan slutmontering.
Är det stor skillnad på fungerande kompressionsförhållande till alternativen av vippor?
Många frågor och jag försökte söka på sidan men hade inte så bra framgång.
Finns någon som har erfarenhet och kunskap om vad effekten kan hamna på? (ja rent hypotetiskt)
Det var skitlänge sedan jag höll på med VW-motorer men jag fick ett återfall (vid 55+)och där är jag nu.
Riktigt trevlig sida med många tips och uppenbart en hel del samlad kunskap. Kul att få vara med i gemenskapen 

