1 Senaste redigerad av Rayyan (2017-03-28 18:14:10)

Hej alla-
Jag håller på att pyssla ihop en motor men blir lite fundersam på olika kombinationer av motorvolym- kompressionsförhållande och utväxlade vippor.
Lite fakta på utgångsmaterialet.
_ Blocket är arborrat till öd 0,50.
_ Cyl volym 1756 cc. diam/slag: 90/69
_ Toppar med 32/34 ventiler (snyggt upprymda runt ventilerna. Avgaskanalen lite tillsnyggad och en hel del av överflödigt material är borttaget runt avgas ventilens styrning. Planet för cylindern nerfräst 2 mm.
_ Dubbla Weber IDF 40
_ Normalt ormbo med originaldimension på rören och en "ganska öppen" ljuddämpare.
_ Std kam.
Nu kommer frågorna.
_Alternativen som gäller just nu, vippor 1:1,25 eller 1: 1,40
_Vilken skillnad är det på motorkaraktären med 1:1,4 jämfört med 1:1.25-vippor?
_Kompressionsförhållande (räknat och snabbmätt) 7,65:1
_Är det inte lite klent med kompressionsförhållandet 7,65?
_Vändmåttet BTDC är 6 mm under cylinderkanten. Utrymmet i toppen är snabbmätt till 28 cc. Ska så klart mätas och ev. justeras ordentligt innan slutmontering.

Är det stor skillnad på fungerande kompressionsförhållande till alternativen av vippor?

Många frågor och jag försökte söka på sidan men hade inte så bra framgång.

Finns någon som har erfarenhet och kunskap om vad effekten kan hamna på? (ja rent hypotetiskt)

Det var skitlänge sedan jag höll på med VW-motorer men jag fick ett återfall (vid 55+)och där är jag nu.

Riktigt trevlig sida med många tips och uppenbart en hel del samlad kunskap. Kul att få vara med i gemenskapen   ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Silverbug (2017-03-28 19:06:25)

Skulle rekommendera 8-8,5:1 kompressionsförhållande och 1.4:1 vippor till orginalkam. Ingen större skillnad i motorkaraktär mellan olika vippor. Vändmåttet 6mm låter galet mycket, ca 1 mm brukar vara praxis. Annars får du dålig squishspalt och sämre effekt.. ICQ/ad
Uppskattningsvis runt 85-90 hk om du får till det  ICQ/ab .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Ett statiskt komp på 9,0-1 uppemot 9,5-1 kan du köra med, vändhöjden på kolven 1-1,2mm, valet avv vippa beror ju lite på hur mycket toppen flödar vid vad respektive vippa ger i lyft, det finns ingen anledning att öppna ventilen längre om inte kanalen flödar mera.

Anders

4

Det verkar som om du har fel cylindersats för 69 vev. Det skiljer i kolvbultshöjd mellan cylindersatserna för strokervev och 69 slag. med rätt cylindersats hamnar du på ca 1,5-1,6 i vändhöjd som nog behövs om cc 28 stämmer och du använder 1-1,4 vippor.

5

Hans Landelius skrev:

Det verkar som om du har fel cylindersats för 69 vev. Det skiljer i kolvbultshöjd mellan cylindersatserna för strokervev och 69 slag. med rätt cylindersats hamnar du på ca 1,5-1,6 i vändhöjd som nog behövs om cc 28 stämmer och du använder 1-1,4 vippor.

Jag förstår. Om jag byter till vev med slag 74 mm slag så blir kompförhållandet 10,4:1 viket är lite väl högt men det kan ju sänkas med shims.
1 mm shims ger komp 9,4:1. Det verkar lämpligt.

Som bonus så ökar volymen till 1882 cc.
Lite surt när jag köpt en motor och upptäcker det här nu. Sprillans nya cylindersatsen som ingick i köpet blev plötsligt värd väldigt lite.