Härligt! Mera! 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Räddning av en bay -73, Gotland
Härligt! Mera! 
Tja som dom säger ...ingen kommeri håg en fegis
jag kommer ihåg glädjen när jag släppte upp min popup första gången och konstaterade att jag inte bara kunde stå raklång (186) utan även knalla flera steg fram och åter, då min ju oxå är hyfsat lång 
mer bilder...
om man tänker att våra 2 bussar stod och vilade sig i många år bara mindre än 1 km från varandra...
och mitt lik vilar sig fortfarande
fast i en annan del av sverige........
Uppvik av kant innanför aluminiumställning. Denna kant popnitas i ställningens undra ram med tältduken klämd mellan.
Hela kanten uppvikt 90grader mot takytan för att matcha tältställningen
Helsvetsad kant (fick ju dela upp den i ca 10 sektioner på grund av takets välvning. Hörnen återstår att lappa igen.)
Här skall det svetsas ett fyrkantsrör 1,5x30x30mm som ansluter mot främre och bakre takbalk. På denna balk sedan en vinkel med horisontell underkant att lägga upp plywoodsektionerna som blir sängen (4st) Kommer limma själva takplåten i fyrkantsprofilen såsom det varit limmat i takbalkarna. (mindre risk för framtida rostbildning mot att punktsvetsa takplåten som jag övervägde först.)
lim är bra... kollar man på nya bilar så är det limmat överallt..
Blir bra detta!!!!!
Härliga framsteg.. 
Så blev det att ta tag i glasfibertaket som var både lite sprucket, riktigt säckigt på mitten, lossade fästen för aluminiumram, ventilationshål mm
gamla losstagna fästbrickor fick nya skruvar då de gamla gått av.
ska nog sitta fast när det härdat:)
Igensatta ventilationshål
taket var grymt säckigt i hitten, hängde ner ca 5cm, såg ut som en pannkaka som lagt sig över bussen...
testar med två spant i 10mm plywood med samma form som tältställningens övre ram
Spanten kommer även fungera som list att skruva innertaket i (samma höjd som ramen i Aluminum)
Tidigare satt en möglig masonit men nu blir det någon riktigt tunn plywood för lite träkänsla inne. Tänker någon 3mm skiva så lätt som möjligt
fastglasade men skall också lägga ett lager över och ner på sidorna om det funkar, ytterhörn brukar vara knöligt att vika runt...
Nästa helg blir det att se över utsidans skador.
taket har återfått sin forna takvälvning som stämmer med busstakets 
Plastjobb är kul men kan klia :-)
Om du använder glasfiberväv så är den ofta enklare att få över kanter.. till skillnad mot matta...
Blir bra detta...hoppas du har tillräckligt varmt där du plastar så polyestern härdar ut ordentligt annars kommer det att osa i bussen i sommar, när du hettar upp taket.
platsen härdar till den högsta temp den utsatts för, dvs. den fortsätter om det blir varmare ..
Fick ihop det rätt bra över spanten trots matta, jo väv hade vart enklare så här i efterhand:)
+25 grader med byggfläkt
Härdat fint, tack för tips!
Målet är att ha pop-topen med tält på plats innan maj är slut, sen blir det lite inredningsbyggeri efterhand.
Gött! här händer det grejer.
Lite avis på att du har det där långa taket.
Bygger för stor familj:)
2barn uppe, 2vuxna+ litet barn nere
Några år funkar det säkert i alla fall...
(Tur man har köpt en extra buss som är klar när de blivit för långa:)
oj vad många!
Du får väl utöka senare med en DH pickis med baywindowliknande vagn på släp i "långtradarstil" i framtiden.
typ liknande dessa:
fast med snyggare baywindowtrailer: 
Finns många sätt:)
Alla hörn kring uppviket helsvetsade, slipning målning kvar och kanske någon form av tunn täcklist...
Från ovan, ska bli kul att testköra den utan tak, närmaste cab jag någonsin varit 
Boxerville » Projekt » Räddning av en bay -73, Gotland
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.