1

Hej!

Är det någon som vet vad det här är? Det verkar som att det suttit en extern oljekylare eller oljefilter förut, nu är de pluggade som syns på bilden. Blir inte 'originalkanalerna' blockerade när man gör sådär? Jag provade blåsa med tryckluft genom kanalen ifrån pumpen men det kommer inte någon luft vid hålet till oljekylaren. Tar jag bort den nedre pluggen så kommer det luft där, och tar jag bort den övre pluggen och blåser där kommer luft vid hålet till oljekylaren.

http://forumbilder.se/G7ONC/20170319-130648.jpg

I min värld så får jag inte till det att det ska gå att köra med anslutningarna pluggade. Och hur blir det med oljetrycksreduceringen när man kör så här, hur fungerar den? Är det bara göra en 'bypass' mellan anslutningarna?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Joel

2

Svårt att säga. Det där har jag aldrig sett förut och då har jag ändå sett ganska många block.

3

Kan inte bara va så att någon tyckte det var käckt med servicepluggar för rengöring av oljekanaler? Finns ju smidigare pluggar men det är många som går efter mottot "man tager vad man haver"..

4

Ja, det låter troligt. Jag funderade på om den suttit i någon industrimaskin förr och om det är därför de där anslutningarna finns.

Jag tog i alla fall bort anslutningarna helt och hållet nu och på insidan av den nedre sitter det en plugg som blockerar ordinarie kanal som går till oljekylaren, det syns på bilderna. I min teori så borde man bara behöva ta bort den 'inre pluggen', montera tillbaka anslutningarna och använda dom som pluggar istället. För visst sitter reduceringsventilen monterad underifrån, så den borde inte vara påverkad?

Jag vet inte varför bilderna roteras när jag laddar upp dom, hoppas det går att se ändå. Tack för hjälpen, det uppskattas.  ICQ/ab

http://forumbilder.se/G7P0R/20170322-171312.jpg
http://forumbilder.se/G7P0R/20170322-171548.jpg
http://forumbilder.se/G7P0R/20170322-171556.jpg
http://forumbilder.se/G7P0R/20170322-171705.jpg

5

Om ordinarie oljekanal är pluggad i den nedre så har man tagit ut oljan ur blocket där och lett in den igen i den övre.. lite annorlunda lösning då den nedre leder till huvudkanalen i blocket..

Så här ser oljekanalsystemet ut i typ1-block.. ritat hur jag TROR att de gjort..

Post's attachments

VW16013.jpg, 175.41 kb, 744 x 1024
VW16013.jpg 175.41 kb, 137 downloads since 2017-03-22 

6

En till bild på hur det ser ut invändigt..

Post's attachments

DSCN0301.jpg, 105.63 kb, 1024 x 768
DSCN0301.jpg 105.63 kb, 156 downloads since 2017-03-22 

7

Ja, det verkar vara en ovanlig lösning minst sagt.. Jag ritade i lite halvvackert vart pluggen sitter. Det borde bara vara att ta bort den- plugga hålen och så borde oljesystemet fungera som normalt?

http://forumbilder.se/G7P3L/dscn0301red.jpg

8

Det jag hade gjort är att ta bort pluggen. Sen plugga utgången direkt efter oljepumpen istället. köpt oljepumplock med utgång och lett oljan genom ett filter och in i den nedre (nu pluggade oljekanel). Då har du ett fullflödesblock med bra filtrering av oljan. Den övre pluggen kan du låta va kvar.

9

Okej, det var en smidig lösning. Nu kan jag äntligen börja montera ihop allt igen.  ICQ/ag

Tackar så mycket för hjälpen!

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-03-24 11:22:24)

Tyckte det såg svart ut på dina lager lägen (lager4
hur är dom har du någon blid på dom
Dom där AS/AD blocken brukar var slut i lagerlägena (AB/ H brukar vara dom som är friskaste i lagerlägena)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Tyckte det såg svart ut på dina lager lägen (lager4
hur är dom har du någon blid på dom
Dom där AS/AD blocken brukar var slut i lagerlägena (AB/ H brukar vara dom som är friskaste i lagerlägena)
/// Micke

Ja, det är extremt sällsynt att hitta block som inte är uppslagna i nåt av lagerlägena. Så vitt jag minns så har jag hittat 4 block som varit godkända under de 52 år som jag skruvat 12-1600 motorer.
Jag har heller aldrig sett nåt belägg för att AB och H-block skulle vara bättre än AD/AS-block.
/Stickan

12

Sitter det någon plugg inne i blocket ungefär kl 7 som tätar kanalen från reduseringsventilen ?

13

Jaa då är det bara hoppas att jag har tur och hittat ett helt block... Jag vet inte hur mycket man kan se på bilder men jag tog ett par. Jag har känt efter så gott jag kan och jag kan inte känna att lagren glappar i alla fall.

http://forumbilder.se/G7P9V/20170324-190517.jpg
http://forumbilder.se/G7P9V/20170324-190523.jpg

Sitter det någon plugg inne i blocket ungefär kl 7 som tätar kanalen från reduseringsventilen ?

Jag tror inte det, jag kan inte hitta någon i alla fall. Hur menar du att den sitter?

14

Om du tar bort lager 2 så kan man se där också
Om du monterar ihop utan lager kolla om lager2s lagerlägen är ihop ( dra 0.5nm )
Det är jätte svårt att se på bild hur blocket är Man måste mäta
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Om du kan känna randen i lagerläget med fingret så är det dags för en arborrning. Om den bara syns men inte känns så är det ok!  ICQ/ad

16

Okej, då är det ganska lugnt tror jag! Jag känner en liiiiten ojämnhet men knappt märkbart. Jag kör på det här.

Jag tackar så mycket för all hjälp! Härligt att det finns så många som har koll här.  ICQ/ab