1

Någon som vet något om en sådan axel?

Tack på förhand:) Mvh Mikael

Post's attachments

611.jpg, 614.28 kb, 918 x 1632
611.jpg 614.28 kb, 145 downloads since 2017-03-22 

2

Det är en SPG som är uppbyggd som en motorcykelvev dvs pressad ihop. Kollade  just vad det kostade att få en omslipad 1300 dollar. Kräver bearbetning av ramlager för att smörja vevstakarna.

3

Hans Landelius skrev:

Det är en SPG som är uppbyggd som en motorcykelvev dvs pressad ihop. Kollade  just vad det kostade att få en omslipad 1300 dollar. Kräver bearbetning av ramlager för att smörja vevstakarna.

SPG  gillar inte rivstarter
Om man skall göra sådana så får man stifta tapparna på veven
Att rikta en sådan vev kräver en massa jobb ( en skinka i taget )(så heter delana på en sådan vev)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Vad finns det för fördelar med en dylik vev?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Vad finns det för fördelar med en dylik vev?

Inga
Det var lätt att tillverka om man tillverkade tvåtakts prylar
/ M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av TobiasL (2017-03-23 18:30:00)

michaelth skrev:

Vad finns det för fördelar med en dylik vev?

Tidigt 50-tal, när man hade sämre motorolja, kunde man bygga mer högvarviga motorer om man använde rullagrade vevstakar. I flygmotorer funkade tekniken bra, men bilmotorer har en mer komplex lastbild vilket gjorde att livslängden ofta blev kort.

Eftersom tuffa tävlingsmotorer, som Porsche Carrera, använde sig av tekniken resonerade nog många trimmare att det måste vara en bra sak, vilket skapade utrymme för tillverkare som SPG att sälja vevar under 60-talet. Men, vid den tidpunkten hade tiden sprungit ifrån tekniken. Nu gick det att bygga högvarviga motorer med trycksmorda glidlager istället, vilket gjorde att SPG vevarna bara blev en parantes i VW-trim historien.

7

Hans Landelius skrev:

Det är en SPG som är uppbyggd som en motorcykelvev dvs pressad ihop. Kollade  just vad det kostade att få en omslipad 1300 dollar. Kräver bearbetning av ramlager för att smörja vevstakarna.

Har letat lite efter vad det krävs för bearbetning av blocket, hittade inget. Har du mer info du har lust att delge?

Mvh Mikael

8

TobiasL skrev:
michaelth skrev:

Vad finns det för fördelar med en dylik vev?

Tidigt 50-tal, när man hade sämre motorolja, kunde man bygga mer högvarviga motorer om man använde rullagrade vevstakar. I flygmotorer funkade tekniken bra, men bilmotorer har en mer komplex lastbild vilket gjorde att livslängden ofta blev kort.

Eftersom tuffa tävlingsmotorer, som Porsche Carrera, använde sig av tekniken resonerade nog många trimmare att det måste vara en bra sak, vilket skapade utrymme för tillverkare som SPG att sälja vevar under 60-talet. Men, vid den tidpunkten tiden sprungit ifrån tekniken. Nu gick det att bygga högvarviga motorer med trycksmorda glidlager istället, vilket gjorde att SPG vevarna bara blev en parantes i VW-trim historien.

Tack för intressant input. Verkar ju vara en del som är ganska fästa vid denna parantes. Blir väl ofta så med udda grejor oavsett vad det är:) Skulle gärna stoppa den i en motor gärna med matchande nostalgiprylar:)

Mvh Mikael

9

Flat four boxer skrev:
TobiasL skrev:
michaelth skrev:

Vad finns det för fördelar med en dylik vev?

...

Tack för intressant input. Verkar ju vara en del som är ganska fästa vid denna parantes. Blir väl ofta så med udda grejor oavsett vad det är:) Skulle gärna stoppa den i en motor gärna med matchande nostalgiprylar:)

Mvh Mikael

Ja, undertecknad är väl en av de som är fästa vid motorhistoriska paranteser ICQ/ab Håll oss uppdaterade om din nostalgimotor!

10

Flat four boxer skrev:
Hans Landelius skrev:

Det är en SPG som är uppbyggd som en motorcykelvev dvs pressad ihop. Kollade  just vad det kostade att få en omslipad 1300 dollar. Kräver bearbetning av ramlager för att smörja vevstakarna.

Har letat lite efter vad det krävs för bearbetning av blocket, hittade inget. Har du mer info du har lust att delge?

Mvh Mikael

Det är (vad jag vet) inte blocket som behöver moddas utan ramlagren. Tror det finns info på nätet hur det skall se ut (thesamba.com?).

11

Ja det är lagren som ska bearbetas, filas för att skapa stänksmörjning av staklagren.
Hade en SPG för sådär 20 år sedan men smörjningen falerade så den gick till skrot.
Kan bekräfta den som står i How to Hot rod ... It rews like there's no tomorrow  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Jag hade en för 35år sedan... 82mm slag, och 1600:a cylindrar med avsågade kolvar (de "tog i" veven annars...).
Solex 40 PII och toppar/kam från Rally

http://i.imgur.com/SoaE0TI.jpg

Var iallafall "näst snabbaste plåtkaross" på Bug Run #2... (Danska Buggy's var snabbast, och Pär Hallgrens ljusblåa var snabbare än min)

http://i.imgur.com/9G1gZuH.jpg