1 Senaste redigerad av Inge Einspritz (2017-03-26 10:10:37)

Var ute och körde med min nybesiktade Transporter T3 som inte varit i trafik på några år, när jag märkte att bilen inte svarade ordentligt på gas, men när jag släppte lite på gasen gick den bättre. Nästa dag när jag startade den kom jag bara 200 meter, och sedan gick den bara dåligt på tomgång, och stannar när man gasar. Den fick ett ryck när jag höll på med den, och då gick den bra igen, men det varade bara någon minut, och sedan är det likadant igen. Har lossat tempkabeln som sitter vid det inre, vänstra stiftet, och då har den bara dött helt. Pumpen pumpar, och ger cirka 2 bar, och när jag lossar slangen till regulatorn stiger trycket till 2,5 bar ungefär, men motorn går lika dåligt ändå. Trycket är ju som det ska vara.  Tjuvluft hittar jag ingen heller. Är det någon som kan ha en idé om vad som är fel? Hoppas att någon vill hjälpa mig. Tack på förhand. /Inge Einspritz

2 Senaste redigerad av mettis (2017-03-16 00:15:00)

Det sitter en "Barometerdosa" till  vänster i motorrummet. Som styr systemet på dessa första Boschinsprut.
I denna finns det kopparmembram, som kan spricka = tjuvluft = fungerar ej....
Vad har du för nr på den? Har du någon annan att testa med ?

Edit; Jag antar att du menar Typ3 ? (inte Typ2 T3 ?)

3

Min bil är en Transporter från 1982, 2,0 bensin med insprutning. Jag har ju även en diesel, och det är den som är på min lilla bild.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-03-16 17:33:16)

Hej
Om inte pumpen levererar tryck så tappar man flödet på soppan (mängd )
Redan vid -0,1 bar skillnad tappar man lite körbarhet ( ofta vill den inte gå på högväxel minskar man gasen efter några procent så vill den gå)
Sen med alcoholen som är i soppan i dag brukar pumparna inte gilla Då brukar dom låta lite mer än i nyskick
kan även vara tryckregleringen (bränsletrycks regulatorn ) som membramet har blivit slappt av alcoholen
Soppa filtert kan ha löst uppsig av vattnet som är bundet av alcohohen
Jag skulle gå på pumpen (Har för mig att den skall klara 4,0 bar på max belastning )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Kan tillägga att den "vandrar" på tomgången, och vid lite lätt gas.

6 Senaste redigerad av Inge Einspritz (2017-03-21 17:02:51)

Bytte pump, och bilen gick bra. Default/smile  Jag kom dock bara en kilometer, för sedan var den lika dum igen, så jag fick puttra hem på tomgång.. Default/sad Har blåst rent alla bränsleledningar och spridare, och idag kom jag två kilometer, och sedan fick jag puttra hem på tomgång. HJÄLP. ICQ/an

7

Mät upp luftmängdmätaren, LMM. Du får googla på tillvägagångssättet. Lycka till!

8

Nu har jag mätt upp den, och det var ju spännande. Default/smile  Använde ett 9-voltsbatteri och multimeter, och den var bra. Får leta vidare...

9

Platt bränsleledning vid ett fäste orsakade nog detta..

10

Va bra att du hittade felet!   ICQ/ab

11

Ja, och det tillsammans med en gammal iskarvad gummislang som svullnat upp. Gissar att det beror på att bilen tagits fram efter många års förvaring, och tankats med ny bensin, och den är ju lite annorlunda jämfört med den gamla bensinen, så nu har jag lärt mig det. Nya slangar, gärna godkända för båtar, ska man sätta dit på gamla bilar som stått länge.

12

Nu har jag samma fel igen... har blåst rent alla ledningar och spridare en gång till... Nu känns det inte bra..

13

Kan det vara skräp i tanken som far runt och täpper till slumpmässigt? Typ rostflagor tänker jag. Så irriterande och svårt med fel som inte är konsekventa!

14

Bytte styrbox, och nu verkar den fungera. Default/smile