1

Hej !

Har flera gånger tipsat om dessa utmärkta startmotorer till människor som tröttnat på kassa gamla 40-50 år gamla .
Dessa har REJÄLT med pulver och startar även den mest högkompade vw motor (de är ju till för diesel motorer från början)

ENDA modifieringen man fysiskt behöver göra med dessa är att slipa om hålen i fästöronen något så passar de rakt i lådan med korrekt instick och rätt delning på bendixdrevet för den stora startkransen. Nu kan ni billigt slippa hålla på med startmotorbussningar och oroa er för att inte få igång er gamla VW !

Inga "hi-torque" kines-startmotorer.

De artikelnummer som listas här är de olika som finns på samma startmotor. Bara att sätta igång och söka på bildelsbasen eller ebay eller var som , montera och glöm startmotorproblem



Audi, Volkswagen 020-911-012P

Audi, Volkswagen 020-911-023D

Audi, Volkswagen 020911023DX

Audi, Volkswagen 020-911-023P

Audi, Volkswagen 020911023PX

Audi, Volkswagen 020-911-023PX

Audi, Volkswagen 020911023RX

Audi, Volkswagen 020-911-024A

Audi, Volkswagen 020911024AX

Audi, Volkswagen 020-911-024AX

BBB 17725

BBB N17725

Bosch 0-001-124-003

Bosch 0-001-124-004

Bosch 0-001-125-005

Bosch 0-001-125-006

Bosch 0-001-125-035

Bosch 0-001-125-036

Dixie S-6198

Ford 1003308

Ford 1032666

Ford 95VW-11000-EB

Ford 95VW-11000-EC

Ford 95VW-11000-GA

Ford 97VW-11000-BA

Ford Engineering 95VW-EB

Ford Engineering 95VW-EC

Ford Engineering 95VW-GA

Ford Engineering 97VW-BA

Lester 17725

Letrika (Iskra) 11.131.057

Letrika (Iskra) Sales IS 1041

Letrika (Iskra) Sales IS 1043

Letrika (Iskra) Tech. AZE2626

Magneton 9-141-396

Magneton 9-151-09B

Magneton 9-151-09E

Mercedes-Benz 004-151-87-01

Wilson 91-15-7034

Wilson 91-15-7034N

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

2

Låter bra! Vad innebär "slipa om hålen"? Gör man hålen större eller flyttar dem? Har du någon bild?

3

man gör dem större / ovala . ska ta en bild på min startmotor. själv gjorde vi en jigg för att kunna slipa precis så mycket som behövs efter att min egna fick lite FÖR stora hål i sig ICQ/ag

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

4

Bra tips.
Självlagrade. Innebär väl då också att dessa är ett utmärkt val för de med typ4- och wbx-motor (mot typ1 låda)???

5

Bra tips! Finns det motsvarande modeller för 6V?

6

Lägg gärna upp en bild


7

TobiasL skrev:

Bra tips! Finns det motsvarande modeller för 6V?

Jag vet inte då jag är fullkomligt ointresserad av bilar innan -70 och bara skruvar med 1302 / 1303 . Så där får du/ni leta själva ICQ/ag

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

8

hof skrev:

Bra tips.
Självlagrade. Innebär väl då också att dessa är ett utmärkt val för de med typ4- och wbx-motor (mot typ1 låda)???

Precis av den anledningen som jag bytte. har högkompad wasserboxer i min bil och därför var detta de bästa alternativet.
Startar även en högkompad motor på nolltid !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

9

Har du koll på 091 låda med djupa  kopplingskåpan?? Den original starten har ju längre drev?

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

10

putte skrev:

Har du koll på 091 låda med djupa  kopplingskåpan?? Den original starten har ju längre drev?

kommer snart att veta detta då en sådan låda är på ingående...... ICQ/ag

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

11

http://forumbilder.se/G7P0Q/20170322-163257.jpg?width=150
borrjigg jag gjorde efter att ha slipat stora onödigt fula hål på första startmotorn....

http://forumbilder.se/G7P0Q/20170322-163351.jpg?width=150
hålen hade kunnat göras mycket mindre om jag använt mig av borrjiggen ICQ/ag

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

12

Jag köpte nån nyare startmotor för att använda i barndooren. Jag minns inte riktigt varför det inte funkade. Jag  tror att solinoiden sitter fel och tar i plåten ovanför växellådan. Jag provade även med en självlagrad automatare. Men även då tog solinoiden i. Troligtvis har alla bilar tillverkade före 1960? Dvs som har 25 eller 30 hästare som originalmotor samma problem.

Eller minns jag fel? Var det nått annat problem?

13

Om du inte har original Bosch startmotor, har/kommer du att få problem.
Fråga, så finns det antagligen på hyllan; "2-cents".
Mats +46 705 69 33 43

14

Passar dessa startmotorer på typ4 motorerna med 091 lådan?

Skulle behöva byta startmotorn i min DH då den förra sommaren inte riktigt funkade till fullo, tar emot att köpa en begagnad startmotor med okänd funktion om man kan få en ny för vettiga pengar.

/Foppa

15

Hmm...vad har du haft för bil och satt dessa.startmotorer i?

Var och köpte mig en ur listan men det gick inte att montera i splitbuss iallafall...
Solenidenn og antingen i plåten över växellådan eller i drivaxeln.

På denna listan över, är det exakt samma startmotor på alla eller skiljer det mellan vridningen av soleniden mellan vissa.

Kan du lägga upp bilder på din montering, vilka artikelnummer det varit på startmotorn du använt och i vilka bilar!


https://www.bildtagg.se/file/thumb/3bqvtcqb0dbfiotz47avpr7

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

16

Här kommer en videosnutt från testkörningen av Original startmotorn från min 1500a.

https://youtu.be/PVeK7dqs_5Y

Den behövde smörjas upp en aning efter dryga 30-år i laduförvaring.

Denna startmotor har till synes stödlagret integrerat i gaveln!?

Undrar varför just 1500an typ-1 1969 försågs med denna för sin tid moderna starter.

17

En bild på bubblan i fråga

18

ICQ/bn

Post's attachments

20200415_1969_VW typ-1_1500cc.jpg, 234.91 kb, 1024 x 768
20200415_1969_VW typ-1_1500cc.jpg 234.91 kb, 191 downloads since 2020-04-15 

19 Senaste redigerad av m02cjoho (2020-04-15 17:56:33)

I min andra bubbla med 2332cc maskin så använder jag en nyare Typ-2 buss-starter med integrerat stödlager funkar kanon.

Post's attachments

20180813 1302 typ-1 akter.jpg, 295.26 kb, 1280 x 800
20180813 1302 typ-1 akter.jpg 295.26 kb, 256 downloads since 2020-04-15 

20

Hej. Efter många år har jag nu ruskat igång min gamla 1303. Vill berätta att jag nu monterat startmotor med nummer 020-911-023D. Den hamnar ganska nära ”taket” ovanför men det finns ändå plats kvar. Hålbilden stämmer som sagt inte riktigt så man får fila upp dem. Gott med 1,9 kW istället för en trött gammal 0,7kw  ICQ/ay

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

21

oboymannen skrev:

Hej. Efter många år har jag nu ruskat igång min gamla 1303. Vill berätta att jag nu monterat startmotor med nummer 020-911-023D. Den hamnar ganska nära ”taket” ovanför men det finns ändå plats kvar. Hålbilden stämmer som sagt inte riktigt så man får fila upp dem. Gott med 1,9 kW istället för en trött gammal 0,7kw  ICQ/ay

Ja man måste fila om hålen  I vissa fall får man svetsa i matrial sen fila
Men om man köper en automat start så blir det bara kasta dit den  även den är starkare så den klarar dra runt en motor med Mycket komp
Det är nästan samma prisbild om man köper den i tyskland
Den fränaste är 911starten som är super lätt o massa Kw

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Demian skrev:

Jag köpte nån nyare startmotor för att använda i barndooren. Jag minns inte riktigt varför det inte funkade. Jag  tror att solinoiden sitter fel och tar i plåten ovanför växellådan. Jag provade även med en självlagrad automatare. Men även då tog solinoiden i. Troligtvis har alla bilar tillverkade före 1960? Dvs som har 25 eller 30 hästare som originalmotor samma problem.

Eller minns jag fel? Var det nått annat problem?

Det finns en speciell startmotor för bussar som har solenoiden på sidan.

23

Märkligt att ni behöver slipa upp hålen.

I mina motorer 2332 cc nytillverkat Brasilien block och i typ-4 1910 cc motorn passade denna typ av starter utan modifierad hålbild.

Dock har jag schimsat ut starmotorn cirka 1 mm på stora motorn.

24

m02cjoho skrev:

Märkligt att ni behöver slipa upp hålen.

I mina motorer 2332 cc nytillverkat Brasilien block och i typ-4 1910 cc motorn passade denna typ av starter utan modifierad hålbild.

Dock har jag schimsat ut starmotorn cirka 1 mm på stora motorn.

Skulle tro du inte läste från början av tråden
Det handlar om skoda eller motsvarande startmotorer som  man kan anpassa  till vw infästningen i lådan
Dann som började tråden hittade en skoda diesel start o hur man gjorde för den skulle passa Då slipar man upp hålen eller modifierar med svets så får man en super stark start med massa varv 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Aha, då är jag med.
Det är nog lite längre sedan jag skaffade mina startmotorer som brukade finnas i mängd på skroten och var ofta då en bytes i prima skick.
Bäst och kolla datumet kanske så man blir uppdaterad  ICQ/bq