1

Mina barn får inte längre plats att sova på tvären i bussen. Och jag har problem med en läckande taklucka. Den uppenbara lösningen blir att bygga ut med en våning till!

Blev erbjuden ett SCA-tak här på forat. Och efter en trevlig heldagsutflykt (Tackar "Håkansson" och "TreKronor", det var trevligt att träffas!) så ligger här nu ett avkapat busstak med tillhörande pop-top.

Min buss är en Caravelle -88 med JX Diesel. Campinginredning som ser ut att vara från Reimo.

Jag har så smått börjat demontera taket och kolla igenom delarna. Det är en hel del att göra... Såhär ser planen ut.

• Laga, spackla, slipa glasfiberdelarna.
• Måla i samma kulör som bussen.
• Rikta och ev. förstärka öppnings-stagen som är lite skeva.
• Ev byta gasfjädrar
• Se över, laga och olja in trädelarna.
• Byta alla gummilister
• Byta alla genomgående bultar (helst till rostfritt)
• Sy nytt tält
• Montera i en Heki-taklucka.
• Nytt isolerat innertak.
Sen är det bara det lilla momentet att klippa och borra hål i taket och montera alltihop.   Default/yikes

Det här är ett projekt som ligger precis i ytterkant av vad jag tror mig klara av. Så det är lite läskigt... Men himla kul och lärorikt. Tror att jag kommer behöva en hel del råd, hjälp och glada tillrop om detta ska gå vägen.

Återkommer med uppdateringar och bilder när det börjar hända nåt på allvar...

Post's attachments

IMG_3566.jpg, 123.98 kb, 640 x 478
IMG_3566.jpg 123.98 kb, 341 downloads since 2017-03-17 

IMG_7103.jpg, 101.01 kb, 640 x 480
IMG_7103.jpg 101.01 kb, 365 downloads since 2017-03-17 

2

Kommer bli mysigt det här.

Post's attachments

DSC_0001.jpg, 59.63 kb, 640 x 426
DSC_0001.jpg 59.63 kb, 333 downloads since 2017-03-17 

DSC_0027.jpg, 67.24 kb, 640 x 426
DSC_0027.jpg 67.24 kb, 348 downloads since 2017-03-17 

3

Heja plöjarn, kommer bli superbra det där ICQ/ab

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

4

Blir bra det där, jag har en högtak och det funkar super med barnen på loftet.

Dock en varning -Måla inte popup mörk för det blir onödigt varmt för de på loftet, jag planerar att måla mitt tak ljust just av den anledningen.
Jag har taklucka i min som går att stänga när man typ kör=tyst och skönt, kanske du kan hitta en sådan till din?.

Kul projekt.

5

Bra synpunkt att det kan bli varmt.... Men jag tycker det ser så plastigt ut med vitt tak på mörk buss... Tror den får bli blå, men med rejäla ventilationsöppningar via taklucka och stort myggnät i tältduken. Hoppas det löser värmeproblemet.

Har börjat leta färg till glasfiberdelarna. Någon som vet vad jag ska använda. Riktig 2-komponents billack blir fruktansvärt dyrt och är kanske overkill på glasfiber?

6

Lyftanordningen består av tre kryss, varav två har gasfjädrar som öppnar taket. Tyvärr är alla stag skeva. Flera av dem har ganska rejäla deformationer. Så dessa ska bytas. De består av plattjärn 25x6mm, 1 meter långa. Jag antar att de är underdimensionerade eftersom de har gett sig och kroknat. Därför skulle det kännas bra att sätta dit ett bättre stål, en profil eller ett rör.... Det enklaste är såklart att byta till stag av samma dimensioner, för att slippa konstruera om leder och fästen. Jag har kollat med de stålhandlare som finns här och det jag blivit rekommenderad är:

S355J2

Detta kostar ca 3ggr så mycket som vanligt "blötjärn" (S235JRG?).
Finns det någon som är duktig på hållfasthet och stål här som kan tala om för mig om det är värt att satsa på det dyrare alternativet?

Post's attachments

DSC_0030.jpg, 119.39 kb, 640 x 425
DSC_0030.jpg 119.39 kb, 339 downloads since 2017-03-28 

7

Jag kan inget om att räkna på hållfasthet, men så mycket starkare stål det väl inte?
Det är nog grundkonstruktionan som är svag, stora hyfsat lätta grejor som skall flyttas.
Vore inte rör starkare?
Men det finns kanske inte plats.

http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sver … skaper-ny/

"ljushuvud"

8

S355J2? Udda val, den har en sträckgräns på 300Mpa [N/mm2]
Medans S235JRG ligger på 210Mpa [N/mm2]
De övriga 355 stålen ligger på 350Mpa. Svårt att säga vad som behövs, geometrien och lite annat spelar in om man skall räkna på det hela Default/hmm

9 Senaste redigerad av Plöjarn (2017-03-28 22:01:07)

Tack för tabellen och info! Precis vad jag letade efter, men svårt att hitta om man inte vet riktigt vad man söker.

Rör vore nog bäst, men jag spar in en väldig massa tid och arbete på att köra samma dimension. Antar att det håller ett antal hundra öppningar och stängningar innan det blir skevt oavsett hur jag än gör. Det här har väl funkat i ett antal år innan det börjat ge sig. Skulle tro att de föreslog just S355J2 för att det fanns i deras sortiment i den dimensionen... Ska kolla om de har något annat 355 stål, annars kör jag väl på det som går att få tag på....

10

Halloj! Hur går det med konverteringen, hade gärna sett lite uppdatering, bilder och tips!

11

Ja vad händer här?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Spännande projekt  ICQ/ay