1

Meddelas försäkringsbolaget automatiskt så man får samma försäkring som tidigare
eller måste man ringa dem?

2

Det beror nog på försäkringsbolag och försäkring. Jag har de senaste åren alltid kört med TH på mina folkabussar och alltid valt halvförsäkring. Det fina med det är att den vid avställning konverteras till en garageförsäkring som är billig nog att det knappt märks i plånboken och dessutom blir det automatiskt samma halvförsäkring vid påställning igen. Det var så långe sen jag hade trafikförsäkring på någon av vagnarna så jag minns inte hur det var med den typen.

Bäst är nog det tråkiga svaret att kolla med försäkringsbolaget. Har du försäkringsbrevet kvar står det nog i detta.

(har inte heller ansiktsbok eller tatueringar, jag ifrågasätter också min existens  ICQ/ad )

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag kör med helförsäkring på bubblorna under 1000:- för helår...

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

4

Har du en avställningsförsäkring även såkallad garageförsäkring sker det per automatik när du ställer på fordonet. Omfattningen blir densamma som avställningsförsäkringen plus trafikförsäkring förstås.

I annat fall får du först teckna  minst en trafikförsäkring och sedan kan du ställa på fordonet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … av-fordon/

För att du ska kunna ställa på ditt fordon, måste det finnas en trafikförsäkring i vägtrafikregistret (gäller inte släp).

Om fordonet tidigare har varit påställt, har vi oftast redan en uppgift om en vilande försäkring. I så fall aktiverar vi den och meddelar ditt försäkringsbolag när du ställer på fordonet. Om trafikförsäkring saknas, måste du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring innan du ställer på ditt fordon.

Vill man vara helt säker på vilken försäkring som gäller direkt vid påställning av fordonet bör man kontakta sitt försäkringsbolag, branschen är idag en djungel och man får se upp med mindre nya utländska aktörer som mest liknar skalbolag.  http://billiga-forsakringar.nu/billiga-bilforsakringar

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

5

Om man ställer på digitalt (finns det nån som postar regbevis längre?) så går det inte att göra om det inte finns någon försäkring kopplad till bilen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.