Hur ska jag göra från det att en plåtren yta ska spacklas till att den är färdig?
Först glasfiberspackel och vad ska jag använda sedan?Grundfärg? Finspackel? Sprutspackel? Eller bara grund direkt?
Vad ska jag spraya när ytan är färdigspacklad?
Ska alla plåtrena ytor grundas?
Jag har lagt ett lager epoxygrund som jag spackla på. Den mattas ned med 320p för att sedan spacklas.
Vilken grundfärg ska jag använda?
Hagmans spackel och grundfärg?
Vilken grovlek på sandpappret när man slipar spackel samt när man ska slipa plåtrent?
Ska jag torka spacklet med en IR lampa för att dra ut lösningsmedlet och då slippa framtida sjunkningar?
Tacksam för alla svar 
Hur ska jag göra från det att en plåtren yta ska spacklas till att den är färdig?
Kan man ge ett svar på denna kortfattat så att man förstår, nä.
Så många faktorer så du är stort sett utbildad lackerare i det teoretiska då.
Bästa är nog att gå till sin färg handlare och berätta vilken topp kulör man vill ha.
Då kan han berätta vilka komponenter du kan använda till förarbetet.
Sen är det bara att bita ihop och försöka komma ihåg vad färghandlarn sa å lära sig efter loppets gång.
Lycka till Mvh
Dyslexiker..
Hej!
Finns en hel del matnyttigt här om du läser igenom trådarna.
Men här har du en länk till ett annat forum så kanske du får något tips.
http://www.camaroforumet.se/viewtopic.p … 71&p=1
Varför glasfiberspackel? Det finns smidigare sorter som 50-100. Sprutspackel hör till hedenhös tider. Lesonal slipgrund fyller sketbra och är lättslipat. Grovslipningen/riktningen
gör du med en s.k. långspade och förslagsvis 100-120``slippapper när du sedan känner dig färdig med detta så lägger du slipgrunden
och slipar den med 5-600 papper vått eller torrt. All form av spackel mår bäst av att inte torkas forcerat det torkar i rumstemp. fort nog
ändå.
5 2017-04-04 21:54:25 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-04-04 21:57:24)
Hagmans gula 2K ca primer är faktiskt riktigt trevlig. Deras finspackel är också bra.
Undvik glasfiberspackel. Behöver du det bör du fortsätta knacka plåten rak.
Glasfiberspackel är sataniskt hårt att slipa och ger en nervsammanbrott när man ska få det jämnt. Och inget nyttigt heller egentligen. Undvik!
Finspackel: applicera i hutlös mängd över många gånger större yta än tänkt. Du kommer att slipa bort 95% av det ändå vid första lagret. Jag slipar första spackelomgången med våldsamt grovt papper, typ 80-120korn. Nästa spackelvända slipar jag med 120 till 240korn och tredje och fjärde vändan spackel slipar jag med 240-320-400korn beroende på feeling.
Spackla med så bred spackelspade som karossformen tillåter. Aldrig för liten för det blir bara ojämnt.
Ju bättre du spacklar ju mindre behöver du slipa och ja.. du kommer att spackla säkert fyra ggr innan det börjar bli bra.
Slipa alltid diagonalt över skadan. Undvik att gå längs med eller rakt över. Ett diagonalt mönster brukar ge ett bättre resultat. Fingertoppskänsla
Mellan alla lager av allt du gör någonsin torkar du rent med silikonborttagning eller thinner. Minsta fett kan med lite otur lyfta lacken när du tror att du är klar.
Plåtrent, hagmans ca-primer, mellanslip med typ 2-300 korn, hagmans finspackel (högst ca 2-3mm är rimligt i tjocklek), ca-primer igen så att du kapslar in spacklet. 2K slipgrund på det som kan slipas med 4-6-800 papper beroende på smak.. (metallick är sjukt oförlåtande för sliprepor och en glad amatör gör bra i att använda 800 eller tom 1000papper innan metallickbas om det slipas för hand men jag förmodar att vi inte använder dyra fina slipmaskiner..)
Använd bara tvåkomponentslack (2K) till allt. Enkomponentssaker är jättekänsliga och inte så hållbara. Passar bäst för att lacka en kruka eller grannens katt eller brevlåda....
Man kan inget annat än rekommendera att nöta och nöta och nöta för lackering är klart görbart själv men tar tid. Myyyycket tid. Och eftersom man inte har en ugn för bilen så behövs ca en vecka efter 1k metallicbas + 2K klarlack att torka respektive härda. Innan dess är det ytterst känsligt.
Obs: vid inlärning, ta förmodad tid och materialåtgång och multiplicera med pi. Behöver du en sprayburk? Det kommer att gå åt 3.14st.. behöver du spackla fyra gånger tror du? Räkna med drygt tolv gånger! Kommer du att vara klar på två dagar? Räkna med 6 dagar! 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Hej,
Kul att du lyckats med Hagmans CA-primer. För mig lägger den sig bara som ett skinn ovanpå, som man kan nästan dra bort.
Hade i forntiden något som hette Lesonal R48 (reaktions-primer 2k). Mycket bra vidhäftning och vätning. Vet inte om den finns längre. Hittar inget på AkzoNobels sida (fast det är rörigt där).
Ca har suttit benhårt i underlaget för mig genom alla projekt. Faktiskt alltid fungerar perfekt förutom den gången jag råkade grabba tag i fel burk och hällde i silikonborttagningsmedel istället för härdare! 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.