1 Senaste redigerad av V-Dub (2017-03-11 18:25:38)

Hej Alla!
Har renoverat en 66 splitbuss. Har monterat ett nytt elsystem och fått ordning på nästan allt...

En lång historia, och jag vet inte hur det påverkar detta problemet, men jag monterade en kabelhärva med US spec. (För jag importerade bussen och trodde den var US) men den visade sig vara Euro. Har ingen varningsblinkers. Fick modifiera blinkersarrangemanget något. Blinkersrelät får + som sedan går till blinkersspaken, och därifrån vidare till vänster och höger sida beroende på spakens läge.

Relät är ej original. Har +, jord och signal, där också sladden till blinkersindikatorn i hastighetsmätaren ansluts till signal.

Detta är problemen jag har:
1) Reläet tickar när tändningen är avslagen. När tändningen är på så slutar det. Blinkersfunktion och indikatorlampa funkar som den ska. (reläet tickar alltså bara, inga lampor blinkar)
2) Varningslampa för oljetryck och laddning blinkar bara till när jag vrider på och av tändning. Lyser alltså ej vid påslagen tändning som det ska vara. Blinkar bara till när man slår på och av tändning.

Allt annat funkar, lampor, vindrutetorkare, tankmätare osv.

Var ska jag börja felsöka? Någon som har några idéer?

Ja just det, jag har bytt alla smålampor i instrument till LED. (Alltså inte "yttre" blinkerslampor osv) Har hört att det kan skapa problem. Ska jag börja med att ta bort dem och sätta vanliga lampor för varningslamporna? (Alla tre varningslamporna får + och jordas sedan genom signal från tex oljetryckgivaren. Tvärtemot övriga lampor.)

Tacksam för all input,
Jörgen

2

Blinkersens konrollampa skall vara en vanlig glödlampa, annars blir det som du beskrivit. Det kan också bli så om du kopplat fel.
Teoretiskt borde det funka med LED-lampa här, men jag vet att det inte gör det.


Plus kommer till blinkreläets ingång, den anslutningen heter 49. Blinkreläts utgång heter 49a, därifrån går en kabel till blinkersomkopplaren.
Kontrollampans pol kopplas till 49a, det är den som har en ensam flatstiftshona i botten. Oljetryckets-, blinkersens- och laddningens kontrollampa har en gemensam anslutning, denna sitter i lamphållarnas hölje, vilket vanligtvis är en minusanslutning, men INTE här! här är det till plus, dessutom via en svart kabel som går till säkring 1, som spänningssätts då man vrider på tändningen.
Blinkreläet har en anslutning som heter 31 också, denna är till minus, chassijord.
Blinkersens kontrollampa jordas sedan i de båda yttre blinkerslampornas glödtrådar som inte för tillfället lyser under blinkfasen, det är därför kontrollampan blinkar växelvis med det yttre lamporna.

Om du skall ha LED-lampor i blinkersen måste du ha ett speciellt blinkrelä.

...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Blinkersens konrollampa skall vara en vanlig glödlampa, annars blir det som du beskrivit. Det kan också bli så om du kopplat fel.
Teoretiskt borde det funka med LED-lampa här, men jag vet att det inte gör det.


Plus kommer till blinkreläets ingång, den anslutningen heter 49. Blinkreläts utgång heter 49a, därifrån går en kabel till blinkersomkopplaren.
Kontrollampans pol kopplas till 49a, det är den som har en ensam flatstiftshona i botten. Oljetryckets-, blinkersens- och laddningens kontrollampa har en gemensam anslutning, denna sitter i lamphållarnas hölje, vilket vanligtvis är en minusanslutning, men INTE här! här är det till plus, dessutom via en svart kabel som går till säkring 1, som spänningssätts då man vrider på tändningen.
Blinkreläet har en anslutning som heter 31 också, denna är till minus, chassijord.
Blinkersens kontrollampa jordas sedan i de båda yttre blinkerslampornas glödtrådar som inte för tillfället lyser under blinkfasen, det är därför kontrollampan blinkar växelvis med det yttre lamporna.

Om du skall ha LED-lampor i blinkersen måste du ha ett speciellt blinkrelä.



...

Tack för input! Jag tror att allt är kopplat så som du beskriver, men jag ska dubbelkolla. Vad kan jag ha kopplat fel om jag får det beteendet? Vad kan påverka kontrollamporna på detta sätt, att de bara blinkar till?

Kontrollampan för blinkers blinkar växelvis mot yttre lampor precis som du beskriver.

Jag ska börja med att ta bort LED-lamporna. Jag har hela tiden haft vanlig glödlampor i blinkers.

//Jörgen

4

Kontrollamporna till laddning oljetryck och blinkers skall vara just LAMPOR! Alltså glödlampr och inte LED!
Detta dessa tre får plus i höljet och minus genom "pluppen" i botten, motsats till andra sådana lampor. LED lampor lyser bara då de vänds rätt med plus i botten och minus i höljet.
Dessuom dinns det dn anledning till, laddningslampan, skall vara en glödlampa på 4 watt,det är nämligen strömmen genom denna som bygger upp magnetfältet inne i generatorn, utan glödlampa, eller med LED-lampa inget magnetfält, ingen laddning.

Har du nu glödlampr då?
Om givaren till oljetrycket är hel skall ju den lampan lysa då otorn är avstängd, givaren jordar den i blocket,förutsatt att hela motorn och växellådan är ordenligt ansluten till chassijord.

Nej, detta fel har inte med givaren eller generatorn att göra, kolla igen den (svarta?) kabeln som försörjer de tre kontrollamporna med plus, i dess höljen, och de tre olika kablarna som går iväg till oljetrycksgivaren och 61 på laddningsreläet, samt sen till 49a på linkreläet, men den tycks ju funka...

..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Men jag vet att det fungerar även med en 2wattslampa till laddningslampa, det kan vara svårare att få tag i 4wattarna,

..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J. skrev:

Men jag vet att det fungerar även med en 2wattslampa till laddningslampa, det kan vara svårare att få tag i 4wattarna,

..

Tack Björn!
Jag tror jag har lampor. Ska testa detta och kolla den svarta kabeln med +.

//Jörgen

7

Nu har jag bytt till glödlampor för oljetryck och laddningslampor. Det funkar!! (Dock så hade jag inte någon 4W lampa, ska jag leta reda på det för laddning? Jag har en ny Bosch generator med inbyggt laddrelä.)

Problemet med blinkerslampan kvarstår dock. Allt är kopplat så som beskrivet i posten ovan. Dock så är det ett eftermarknadsrelä, ej original. Men det har tre poler, 31, 49 och 49a.

Kontrollampan blinkar alltså när tändningen är påslagen, inget annat blinkar. När jag slår på tändningen så slutar reläet blinka. I båda lägena så funkar blinkersen. Alltså även när tändningen är avslagen. Och tar jag bort kabeln för kontrollampan för blinkers på pol 49a så funkar allt som det ska. (Förutom att jag inte har kontrollampan då...)

Nåt tips om vad som kan vara fel? Hur kan reläet blinka vid avslagen tändning men ej i påslagen tändning?

Tack för all input!

//Jörgen

8

Det där känner jag igen...
Jag tror att det kan vara så här:
Att antingen kontrollampans plusanslutning eller blinkreläets 49 är anslutet till en säkring som har spänning då tändningen är avstängd.
Båda dessa skall vara anslutna till en säkring som endast är spänningsförande då tändningen är påslagen! Detta brukar vara säkring nummer ett, den längst till vänster.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/blink2_zps6534375d.png
Jag hittade ingen jättebra bild... men denna bilden, kopplingsschemat, visar på två olika lösningar för kontrollampa, det är den gröna du skall välja.
Bry dig inte om dioderna och lampan uppe till höger. Du kan ju alltid måla över dessa med Tippex... ICQ/ab  (Om du gör en utskrift alltså, undvik Tippex på bildskärmen ICQ/an )

Om du har ett LED-anpassat blinkrelä kan du ha både vanliga glödlampor och LED-lampor, men om du har ett gammaldags blinkrelä funkar detta enbart med glödlampor.
Detta då de äldre relärena är beroende av blinkerslampornas samlade effekt (2 x 21W) för att detta skall komma i gång och blinka med rätt frekvens, som är ungefär en blink per sekund.

...

Angående laddningens kontrollampa så är det ju bra med en 4 watts, då går det en större ström genom dess glödtråd till den roterande fältspolen i växelströmsgeneratron, men med den mindre strömmen som en 2 wattslampa ger blir det även då ett magnetfält inne i generatorn, när den står stilla, men där den börjar rotera så försörjer generatorn själv sin spole och då får kontrollampan plus från två håll varför den slocknar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

http://members.trainorders.com/android/VW08/62-65TSmodernRelay.jpg
Här är ett utklipp ur hela bilens kopplingsschema.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Tack återigen för hjälpen! Hade varit svårt att reda ut detta på egen hand.

Ska till garaget i morgon igen. Ska kolla så att anslutning 49 får + enbart vid påslagen tändning. Låter som att det måste vara där felet är. Tänker så eftersom jag kan sätta på blinkers även vid avstängd tändning.

Och även för att jag kollat + kopplingen till alla varningslampor och den är garanterat bara vid påslagen tändning. Det är ju därför laddning och oljetryckslampa lyser när man slår på tändningen.

Så känns det i teorin i alla fall. Får se hur det är med praktiken i morgon.

Stort tack!

//Jörgen

11

Jag tror jag hittat felet! Kollade på kopplingsinstruktionen jag fick med kabelhärvan. Jag har skrivit lite själv på den för att underlätta när jag fick modifiera pga US härva. Där ser man att kabeln BLK-WT-GRN som går till 49+ på reläet kommer från "30" som är konstant plus. Den ska sitta på "15" som går via tändning.

Hoppas detta löser problemet!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_4792.jpg, 209.08 kb, 640 x 480
IMG_4792.jpg 209.08 kb, 188 downloads since 2017-03-12 

12

Nu funkar allt!
//Jörgen

13

Grattis, vad bra!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."