1

Då våra mackar inte klarar av att tillhandahålla bensin av högre oktantal än 98, hur gör om man har en motor som är på gränsen att behöva bättre bensin än så?

Finns det några fungerande "oktan boosters" att pytsa i bensinen?

Kollade upp med en lokal återförsäljare av VP Racing fuel och där kunde man köpa loss en 20l dunk med 103 oktanig racesoppa till priset av 1250:- (62,50:-/liter). De hade även 109 oktan för 1300:-/20liter.

Nu lär jag inte behöva köra med 100% racesoppa utan man lär väl kunna klara sig genom att grogga macksoppan med VP.

Någon som har erfarenhet av denna fin-soppa och om den gör underverk?
Måste man bestycka om förgasarna?

Finns det annan mer prisvärd racebensin?

Är denna bensin färskvara? Har ju förstått att vanlig bensin köpt på mack har en tendens att tappa oktan med tiden. Hur mår en dunk racesoppa av att stå en vinter i bruten förpackning?

Även om motorn fungerar och inte spikar med 98 oktan så finns det väl inga nackdelar med att åka med racebensin?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Jag skulle inte köpa den 109-oktaniga soppan om jag var som Du.. ICQ/ad
103 oktan är nämligen max och då talar vi flygbensin!
Tips däremot, helikopterbensin håller 103 oktan..Ja, bensin, inte flygfotogen.
Kolla upp närmaste flygplats där det finns små helikoptrar, eller en lokal flygklubb där någon har helikopter kan DU säkert få loss några dunkar..och då till rätt pris, eftersom flygbensinen är skattefri! Ligger på ca 3:50-3:77 per liter  ICQ/ad

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

3

Aspen 102 oktan...

Lite guggling gav bla 950:-/25l i Nyköping

Vi kör hojjar på sådan sås.

Lokala järnaffärer och granngårdar är andra möjliga "mackar".

S

ACHTUNG Bitte!

4

Piraten: Bra tips! Kom på att jag har en gammal kompis som flyger sportflygplan. Frågan är dock vilket bränsle han använder i sin Cessna?

Sten VW: Aspen trodde jag bara gjorde soppa till gräsklippare ICQ/ag Ja, där ser man...
Skall verkligen kolla upp det.
38kr/litern känns lite mer uthärdligt än 62,50:-.......

Frågan är dock om något här har erfarenheter av denna soppa i VW's?
Har fått för mig att en nackdel med denna bensin är att den är elak och korrosiv mot allt den är i kontakt med.

En polare körde med ELF's F1 bensin i sin Renault Clio cup bil på 90-talet och den hade en stickig lukt som inte gick att missa. Föga förvånande förbjöd man sedemera dessa bränslen i klassen.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5

Sten vW skrev:

Aspen 102 oktan...

S

vart i Nyköping?

6 Senaste redigerad av Reine (2013-09-17 12:07:02)

Aspen soppan man kör i gräsklipparen är en alkylatatbensin och den kan stå betydligt längre än macksoppan.

Ta en titt på Aspens hemsida de har 103 oktanig racingsoppa..... http://www.aspen.se/Proffs/Motorsport

(rättat till alkylat på uppmaning av Svwerker (tack ICQ/ag ))

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

7

Alkylat! ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

E85 då? klarar en bra bit över 15:1 och du får bättre kylning och högre effekt.

9

Johan D har kört med aspen i år 
Det finns ett gäng fördelar på alkylat soppan Typ att den inte kondenserar som vanlig soppa och mycke bra för vinter konsevering  ICQ/ab
Fidde har du tänkt på nackdelarna med E85  ICQ/an
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

10

Crazyweed skrev:
Sten vW skrev:

Aspen 102 oktan...

S

vart i Nyköping?

Äsch, Nykvarn var det. Trendab.se var visst företaget.

S

ACHTUNG Bitte!

11

PPRMicke skrev:

Det finns ett gäng fördelar på alkylat soppan Typ att den inte kondenserar som vanlig soppa och mycke bra för vinter konsevering  ICQ/ab
/// Micke

Täta oljebyten och dränera förgasarna om den ska stå är dom saker jag har hört att man ska tänka på med E85.
Åker man race bränsle ska man också dränera och täta oljebyten gör man ändå på dom här motorerna i den
här kalibern, vad är det mer man ska tänka på?

12

Jag ska prova Aspen race soppa på lördag i ghian med 1915 motor. Startade den ikväll gick hårt och luktade gott! ICQ/ab

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-09-19 07:25:20)

Fidde skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Täta oljebyten och dränera förgasarna om den ska stå är dom saker jag har hört att man ska tänka på med E85.
Åker man race bränsle ska man också dränera och täta oljebyten gör man ändå på dom här motorerna i den
här kalibern, vad är det mer man ska tänka på?

Hej igen
Om man kör med VP s05 så räcker det att dränera systemet
E85  så måst men ha koll på sina soppa slangar om men kör med gummislang för det blir torrsprickor o hårdnar
ha koll på sina munstycken (om man glömmer att dränera) för det fräter
sen spruta in WD 40 i insugen så man slipper rosten Ett altenativ är att köra motorn rent motorn med bensin
om man kör med sprut så kan man tvätta spridana med ultraljud
Jag fattade inte vad det var fel för mig i år så när jag testade spridana i bänk så skilde det 25% mellan dom efter ultraljuds tvätten var det 2%
Ps redline har ett smörjmedel som kan fixa några av problemen  (redline SL-alcohol )
sen är det bra att ha en E85 testare för pump e85 skiljer ganska mycket (E 82- E87 )
Det kan bli lurigt med bestyckningen om man inte kör med bredbandslamda  (lamda 0.85-0,86)
Sen jar jag haft problem med sönderfall av E85en när det testades olika fabrikat
I dag kör man med Aspens E85 (26krL) för att slippa problem
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_000294.jpg
Det visade sig att det var färgämnet i soppan som var problemet med sönderfall
Så mitt byte av soppa har blivit jävligt dyrt på grund att byte av delar (filter o soppa slangar till teflon och soppa pump)
/// Micke

14 Senaste redigerad av Fidde (2013-09-19 08:20:48)

Hur är det med Metanol, om man har en pump med hög kapacitet, går det att köra med Ida förgasare, eller
är flotörhusen för små, man kanske lär köra sprut då?

15

Det skall finnas prylar för mettis  o IDA
Om du tänker så här du kör med munstycke som är 150 på bensin så dubblar du =300 och i med så stora nålventiler typ 450
sen i med tunna Erör och en STOR soppa pump
Blandnings förhållandet är 6,6/1 på mettis bensin är 13,5/1
Det största problemet är att tända så fet blandning  dom som leker med använder ofta magnet med drivsteg  eller MSD 8
PS skaffa EGT om man skall leka med den typen av bränsle för bredbandslamdan vara strulig med mettis
/// Micke

16

Hejsan!
Jag har ca 20 liter Aspen Racing 102 oktan som är över efter säsongen som jag kan sälja för 25 spänn litern dvs en femhundring (eller bud) som kan tas med till DynoDay. Kommer att åka mkt högre kompression nästa år och kan då inte använda den. Jag är jättenöjd och har åkt 12:1 i kompression och 34 grader förtändning och motorn har gått jäkligt bra på Aspen soppan, även när det "motar" på 4:an på 402 m!!
ICQ/ab
Johan

1584 cc Turbo Race Buggy
Europes quickest ProStock 9,[email protected],80 km/h; 6,[email protected],24 km/h; 1,35 60 fot

17

Finns speciella bredbandslambda som klarar mettis!

18

Lyfter den här gammla tråden lite.
Hur högt vågar man lägga sig på i komp med Aspen 102?

DBRVW.SE

19

Robban skrev:

Lyfter den här gammla tråden lite.
Hur högt vågar man lägga sig på i komp med Aspen 102?

13,5
Robban

En bra sak att veta är att det går åt 0,45l på en repa med 300hk ( sugis )
/// Micke

20

Förbrukningen är inget problem, har åkt aspen i några år med 12,6 i komp. Nu när nya motorn plockas ihop blir det lite längre slag, och med det mer komp. Jag har möjlighet att höja det ganska så mycket, så om jag kommer uppåt 14,5-15 i komp är det e85 som gäller då eller finns det fin bensin som klarar av jobbet?

DBRVW.SE

21

Robban!

VP SV05 fixar det. Åkte över 15 i komp med ProStocken.

1584 cc Turbo Race Buggy
Europes quickest ProStock 9,[email protected],80 km/h; 6,[email protected],24 km/h; 1,35 60 fot

22

Robban skrev:

Förbrukningen är inget problem, har åkt aspen i några år med 12,6 i komp. Nu när nya motorn plockas ihop blir det lite längre slag, och med det mer komp. Jag har möjlighet att höja det ganska så mycket, så om jag kommer uppåt 14,5-15 i komp är det e85 som gäller då eller finns det fin bensin som klarar av jobbet?

Som johan säger SV05
E85 ja men det kommer bli dyrare
Kolla med andreas J om du är osäker han kör i dag SV05 ( förr e85)
/// M

23

Sv 05 låter ju som ett gott alternativ om kompet blir "för högt", tack för tipset.

DBRVW.SE