1 Senaste redigerad av nwiderlund (2017-03-12 16:31:08)

Nu har jag provat att svarva en drivaxel cylindrisk intill spaden, samt polerat den!
Den blev ca 22mm i diameter på ett parti av 90mm, sedan konar den upp till ordinarie diameter på ett mjukt sätt. Är det något man skall tänka på vid spaden, mer än mjuka övergångar?

Edit: Detta för att minska risken för axelbrott vid riviga starter. Vilket är vanligt inne vid växellådan, närmast spaden!

http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/IMG_0994_zpss7qxl2hm.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

2

polera själva spaden med, ska inte finnas några vassa kanter som kan bli btottanvisningar.

3 Senaste redigerad av mettis (2017-03-15 18:20:30)

Aha, hjälper det att svarva ett rakt parti?
Jag har aldrig polerat, eller så, men jag tänkte kanske göra det till nästa låda...

Första och enda drivaxeln jag kört av (Tierp) såg ut såhär;

http://i.imgur.com/Nw6C4IV.jpg

4

Det var mycket växellåds byggare här  ICQ/ad
Du får lägga radie på spaden där det är skarpa kanter
Var noga att den inte går åt fel håll då är det tändstickor
Jag polerar hela vägen till lagerläget
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Intressant, syns tydligt att sprickan har startat på kanten av spaden! Där skall jag runda av och polera.

Teorin med det cylindriska partiet är att fördela flexet över ett längre parti, så den kan ta emot en chockbelastning bättre.

En annan sak jag upptäckte var att drivaxlarna är långt ifrån centrerade i gjutningen (ser ut att vara gjutna), de kastar flera mm! Eller så har jag hittat dåliga exemplar....

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

6

lånade din bild och ringde in områden som är känsliga för skarpa kanter och brott ofta uppstår.. vilket man kan se på Mettis numera blompinne eller tillhygge..

Post's attachments

20170313_125948.jpg, 266.11 kb, 600 x 800
20170313_125948.jpg 266.11 kb, 110 downloads since 2017-03-13