76 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:49:33)

Får hoppas på det bästa när det gäller fordonshobbyn, det är dock skrämmande att bara MHRF lobbar/maktar för så många fordonsägare i olika kategorier av fordon..

Det finns nu beslut om nya besiktningsregler.
Nu blir intervallerna 14 månader i stället för 12, vilket innebär att slutsiffrorna i registreringsnumret ej längre blir bundet till när det är dags för kontrollbesiktning. De nya bestämmelserna träder i kraft 20 maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs from. 20 maj 2018

Besiktningsintervallen för bilar ombyggda till motorredskap ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år.
Motorredskap klass I, Epa-traktor
Motorredskap klass II, A-traktor
Detta gäller även EG-mobilkranar och släpvagnar som dras av sådana fordon.


Så här är det skrivet i lagtext när det gäller, Periodiskt återkommande kontrollbesiktning för fordon yngre än 30 år.
"5 § /Träder i kraft I:2017-05-20/ Periodisk kontrollbesiktning ska ske av bilar med en totalvikt av högst 3,5 ton
   – första gången senast tre år efter den månad då bilen första gången togs i bruk,
   – andra gången senast två år efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes, och
   – därefter senast fjorton månader efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes."

Så här är det skrivet i lagtext när det gäller, Periodiskt återkommande kontrollbesiktning för fordon 30 år och äldre t.o.m. 1951 års modell.
9 § /Träder i kraft I:2017-05-20/ I stället för vad som anges i 5 § ska personbilar och lätta lastbilar, från och med det kalenderår som infaller trettio år efter fordonsåret, kontrollbesiktas senast två år efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes. Med fordonsår avses den uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år när fordonet första gången togs i bruk.
https://www.notisum.se/rnp/document/?id … #K6P7#K6P7


Så här fungerar det rent praktiskt med dom nya reglerna för fordon yngre än 30 år.
Det finns nu beslut om nya besiktningsregler.
Nu blir intervallerna 14månader i stället för 12, vilket innebär att slutsiffrorna i registreringsnumret ej längre blir bundet till när det är dags för kontrollbesiktning. De nya bestämmelserna träder i kraft 20maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs from. 20 maj 2018.

Så här fungerar det rent praktiskt för fordon 30 år eller äldre t.o.m. 1951 års modell.
"Besiktningsperiod var 24:e månad som styrs av föregående kontrollbesiktning. En godkänd kontrollbesiktning krävs när fordonet blivit 30 år för att de nya inställelsereglerna ska gälla. Hobbyfordon är skattebefriade men betalar registerhållningsavgift."

Så här fungerar det rent praktiskt för fordon av 1950 års modell och äldre.
"Veteranfordon är alla fordonsslag från årsmodell 1950 och äldre. Undantag är fordon i yrkesmässig trafik eller bussregistrerade fordon, som inte kan klassas som veteranfordon. Veteranfordon är besiktningsbefriade. De är skattebefriade men man betalar registerhållningsavgift. För att fordonet ska räknas som veteranfordon måste det ha en godkänd kontrollbesiktning, genomförd efter den 1 januari 1991."
https://www.bilprovningen.se/boka-besik … ioder.html



Från det ena till det andra, första januari 2017 blir det olagligt att åka omkring i falska polisbilar. Justitieutskottet ställer sig bakom regeringens förslag men vill samtidigt skärpa lagstiftningen rejält. Hittills har det inte varit olagligt att åka omkring i falska polisbilar med polisens heraldiska vapen eller ordet polis på bilen. Anledningen är att polisens patrullering i trafik inte är myndighetsutövning, varför det heller inte har varit föregivande av allmän ställning att åka omkring i en falsk polisbil.

Polisens eller säkerhetspolisens heraldiska vapen eller något som kan förväxlas med dem får inte användas, förbudet gäller även ordet polis eller ord som kan förväxlas med det. Riksdagens justitieutskott tillkännager samtidigt till regeringen förslag på skärpningar, det innebär att polisen får förelägga ägaren av bilen vid vite att avlägsna falska märkningar på bilen. Däremot får polisen inte hindra fortsatt färd med fordonet.

Allianspartierna tillsammans med Sverigedemokraterna vill kriminalisera åkandet med falska polisbilar och att polisen ska ha rätt att både stoppa fortsatt färd och omhänderta fordonet. Därtill vill majoriteten i utskottet att kriminaliseringen inte ska begränsas till bilar och motorcyklar utan även omfatta tex. polisbåtar.


http://www.motorrevy.se/images/2016/bubbla.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

77 Senaste redigerad av vwato (2023-11-16 09:34:04)

vwato skrev:

Det är märkligt att inga VW-ägare råkade ut för polisens bilinspektörer när det var så många andra fordonsägare som drabbades under sommaren..
http://www.dalademokraten.se/dalarna/fa … gna-regler

Bilbesiktningen och polisen följer två olika riktlinjer när det kommer till kontroller av fordon. Besiktningen ska kontrollera att fordonet är trafiksäkert och polisens bilinspektörer ska se till att fordonet är godkänt enligt registreringshandboken.


Farsen fortsätter och det är stor chans att de bötfällda bilisterna får rättelse och ersättning retroaktivt, det sitter långt inne att myndigheter erkänner att de har agerat brottsligt under alla år som bilisterna plågats av polisen..

"Under cruisingarna på Classic Car Week och Musik och Motorfestivalen i Älvdalen delade polisen ut böter för drygt en halv miljon kronor. Majoriteten av anmärkningarna rörde inte ens ämnet trafiksäkerhet då man hellre anmärkte på intakta avgassystem och reflexer. Anmärkningarna skiljer sig åt på förarens bot och på polisens exemplar. Polisens besiktningsman har i efterhand ändrat på flertalet punkter och nu väljer polisen själva att anmäla besiktningsmannen för urkundsförfalskning och grovt tjänstefel. I dag utreds ärendet av specialåklagare."
http://www.dalademokraten.se/dalarna/ef … tjanstefel


Hamnar man i en fordonskontroll och inte anser att man har begått ett brott så behöver man inte erkänna brottet på plats. Gör man däremot det så har domen nämligen redan vunnit laga kraft och går därför inte att överklaga hos polis.

Om man inte tycker att man har begått brott, då ska man inte erkänna och ta emot boten på plats. Då ska polisen istället skriva en rapport och sen går det vidare till åklagare som beslutar om eventuell rättegång.

Man kan även begära rådrum vilket innebär att man får en dryg vecka på sig att fundera om man ska godkänna brottet eller inte. Om man sen inte godkänner brott så skrivs en anmälan på samma brott, det blir förhör och det kan sen leda till rättegång om åklagaren tror det kan leda till fällande dom.


Det är på fordonsägarens ansvar att känna till lagstiftningen och anser man att det begåtts ett fel, att något till exempel inte finns med i lagboken, då ska man göra en polisanmälan så blir det en internutredning och man kan se om en polis har begått ett tjänstefel. Om polisens bedömning anses felaktig så kan man anmäla det till polisen men vad det gäller besiktigarnas kompetens och efterlevnad av regler hos polisen tror de själva inget kan förbättras särskilt mycket..  ICQ/ad


Den rättslösa medborgarens dilemma inför polisstaten..


Idag 19.00 är det årets sista Motorsoffa på Nitroz.
https://solidsport.com/nitroz/watch/mot … 9-00-20-11

"Bosse Hårdén startade under sommaren en Facebookgrupp vid namn ”Crusingen stannar”. Upprinnelsen var att det förekom olika problem för bilägarna vid bilträffar och som Bosse skriver på Facebook, gruppen startades med den enkla anledning att trafikpolisen inte har samma regelbok som Svensk Bilprovning–Trafikverket.

-Man ger sig på gamla bilar som redan är godkända av Svensk Bilprovning och ger dom ombesiktning av olika konstiga anledningar, bl.a. för grova avgasrör, ej EU-godkända lampor på 50-60-talare, nummerskylts-skruvar felaktiga, man mäter ljud och ljus med sitt eget öra/öga, felmonterade lampor trots original, felaktiga reflexer m.m.

Vi kommer prata med Bosse om vad som hänt, vad som händer nu och hur framtiden ser ut."

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

78 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:57:17)

Önskar alla med denna apropå ett gott slut på året och en riktigt skön helg.

Vad som händer på vägarna, ett par sidor med information om väder och händelser i trafiken.

Karta med händelser i Sverige.  https://www.trafikverket.se
Karta med händelser i Göteborg.  Sthlm och Skåne.  https://trafiken.nu
Radio P4 har trafikinformation.  https://sverigesradio.se
Väderprognoser och reportage.  https://www.svt.se/vader
Allmänna väderprognoser med stor träffsäkerhet.  https://www.yr.no
Väderprognos med lotteriliknande inslag..  https://www.smhi.se
Väderprognoser i Sverige och världen.  https://www.klart.se


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/fd/6c/59/fd6c592bd2bbc99c6a9c8e338c97512d.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

79 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 16:59:04)

Hastighetskameror är ett försök för att minska olyckor i trafiken men också en säker inkomstkälla och dom förbättrar en annars miserabel statistik när det gäller uppklarade brott. Idag finns det drygt 1 800 fartkameror på vägarna, dom kommande två åren ska ytterligare 500 kameror utplaceras. Polisen har 15 mobila fartkameror, det finns även ett okänt antal trafik-kameror men dom har andra funktioner. Under åren från 2007 har två miljoner fordon registrerats för överträdelser av hastigheten, 33% av förarna har blivit dömda till böter och många har mist körkortet.

Tendensen med ökad övervakning har sina nackdelar, trafikpoliserna minskar i antal och förare som gör utandningsprov minskar kraftigt för att inte tala om kontrollen av de förare som kör påverkade av droger och mediciner. Dom flesta andra trafikrelaterade brott förutom fortlkörning minskar medan antalet bilister ökar. Det riktas även kritik mot den falska statistiken, en vägsträcka kan under en period vara olycksdrabbad och en hastighetskamera monteras, om det sedan inte sker några incidenter på sträckan anges orsaken vara övervakningen fastän det kunde varit en olycksfri period även utan denna åtgärd.

Så här fungerar det, fartkamerorna har två delar, en del som mäter hastigheten och det görs med radar som är aktiverad dygnet runt. Alla som kör förbi mäts och det ger Trafikverket information om hur mycket och fort trafiken går just på den platsen. Den andra delen är kameradelen och den är bara aktiverad periodvis. Det sköts av polisen och när ett fordon kör fortare än 5km/h över tillåten hastighet tas ett kort med hjälp av blixt. Hastigheten mäts inom ett område på ungefär 50 meter före kameraskåpet och bilden tas på ungefär 10-15 m. Informationen skickas på direkten via telenätet till polisens enhet i Kiruna som utreder vem som kört. Blixten används alltid när ett kort tas oberoende om det är dag eller natt.

Tanken är också att kamerorna kan ha fler kontrollerande funktioner som leder till böter och indraget körkort t.ex.
• Att fordonet som framförs är påställt, godkänd i besiktningen och att skatten är betald, detta görs redan idag och ger böter.
• Avståndsmätning mellan fordon.
• Kontrollera omkörningar.
• Mäta medelhastigheter mellan två eller flera kameror.
• Användning av säkerhetsbälte.


Modus operandi blir i framtiden ägaransvar, vilket redan börjar bli verklighet i domstolarna. Frågan är bara när och om detta kan stoppas gällande fartkameror eftersom bevisbördan läggs på ägaren och inte på föraren som framför fordonet.

Frågan är om fartkamerorna med detta blivit Svenska statens nya kassako istället för att rädda liv..


Det finns tips och trix för att idag slippa ovälkomna böter.
• Fäll ner solskyddet.
• Keps som är djupt neddragen.
• Hålla handen för ansiktet när du närmar dig hastighetskameran.
• Solfilm, den mörka varianten med 5% ljusgenomsläpp, på överdelen av vindrutan.
• Gps, dom flesta har en funktion som varnar för fartkameror, kom ihåg att uppdatera programvaran.
• Solglasögon, masker, skydds-spray som reflekterar blixtljuset och gör registreringsnumret oläsligt, bara fantasin sätter gränsen.
• Högerstyrd bil kan bidra till att du klarar dig eller om du bränner förbi i en hastighet över 250 km/h.  https://www.youtube.com/watch?v=PV_y6JeyoBM
• Som någon skrev efter detta inlägg, så kan man försöka hålla gällande hastighetsbegränsning..


Det finns även fortkörare som fångas av trafikkameror, en ung fjälluggla på äventyr.  ICQ/ab

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.qE6NqvOkz4YwVifKaqgaAgHaD2%26pid%3DApi&f=1&ipt=8632a039388e174cad0df87cf013d83da41374c4f0bdac7b20edf9e465095094&ipo=images


Bötesbelopp, se länk till första inlägget.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 74#p356374

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

80

vwato skrev:

Det finns tips och trix för att idag slippa ovälkomna böter.
• Fäll ner solskyddet.
• Keps som är djupt neddragen.
• Hålla handen för ansiktet när du närmar dig hastighetskameran.
• Solfilm, den mörka varianten med 5% ljusgenomsläpp, på överdelen av vindrutan.
• Gps, dom flesta har en funktion som varnar för fartkameror, kom ihåg att uppdatera programvaran.
• Solglasögon, masker, skydds-spray som reflekterar blixtljuset och gör registreringsnumret oläsligt, bara fantasin sätter gränsen.
• Högerstyrd bil kan bidra till att du klarar dig eller om du bränner förbi i en hastighet över 250km/h..

Det finns väl minst ett till.
Å det är att faktist hålla hastigheter.

81

Det finns ett stort tips för att undvika böter och det är
att bara köra på som vanligt för sannolikheten att
polisen är ute och stoppar bilar är nästan lika med noll.

82

umekille skrev:

Det finns ett stort tips för att undvika böter och det är
att bara köra på som vanligt för sannolikheten att
polisen är ute och stoppar bilar är nästan lika med noll.

Trodde jag med. Nu sitter jag hemma och väntar på att få reda på hur länge staten håller inne mitt körtillstånd ICQ/ac

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

83 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 17:06:44)

Nu har vi äntligen fått det vetenskapligt bevisat varför vi kör för fort, om det sen är ett tungt vägande skäl får tiden utvisa..


"Tidsvinst när man ökar farten.

Vi fartsyndar eftersom hjärnan inte förstår hastighetsmätaren.
I trafiken överskattar vi hur mycket tid vi kan spara genom att höja hastigheten men nya hastighetsmätare kan råda bot på det. Hjärnan har väldigt svårt att omvandla kilometer i timmen till antalet minuter vi tjänar. Det är därför människor systematiskt överskattar tidsvinsterna vid högre hastigheter.

Svensk forskning visar att man genom att förändra hastighetsmätarens utseende kan få smartare förare.
– Vi tror det, om man får reda på att man har en orealistiskt uppfattning om hur mycket tid man kan tjäna behöver man inte köra fortare för att tjäna några minuter säger psykologiprofessor Ola Svensson vid Stockholms universitet.

Höjs hastigheten från 30 till 40 km/h tjänar man fem minuter på en mil. Att gasa från 90 till 100 km/h sparar däremot inte ens en minut på samma sträcka.
Det beror på att ökningen 90 till 100 km/h inte är densamma utan mindre procentuellt sett till hastigheten före höjningen. Men det är något människor har svårt att förstå, både i och utanför bilen.

Ola Svensson var först med att beskriva det här fenomenet som kallas för tidsvinst bias. Vi överskattar tidsvinsten för att det är för svårt att omvandla kilometer i timmen på hastighetsmätaren till tiden vi tjänar.
– Det var därför vi gjorde om den här hastighetsmätaren så att den istället visade minuter per kilometer. Då försvann i stort sett det här systematiska tidsfelet."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a … el=6620816


Andra fakta kring hastigheter från NTF som kan ge en tankeställare, myter, sanningar och matematik. https://ntf.se

• Spelar väl ingen roll om jag håller 90 eller 100 km/h.
I 90 km/h är stoppsträckan på torr asfalt cirka 65 meter, i 100 km/h är den 78 meter.
När du förbrukat stoppsträckan för 90 km/h har du faktiskt fortfarande en hastighet av 50 km/h om du höll 100 km/h när du började bromsa.
Skillnaden mellan 90 och 100 km/h kan i den situationen alltså vara 50 km/h.

• Det här med att vinna eller förlora tid.
Om du kör 20 km/h fortare på landsvägarna kanske du lyckas höja din medelhastighet över en sträcka med cirka 10 km/h.
Du tjänar då ungefär 4 sekunder per kilometer, så om man är sent ute är man troligen mer försenad än 4 s/km.

• Statistik.
Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% och risken för att dödas ökar med 50%.

• Reaktionstid och hastighet avgör hur fort du kan stanna.
Låt säga att du panikbromsar från 30 km/h för en fotgängare och precis lyckas undvika att köra på personen.
Hade du då istället hållit en hastighet av 50 km/h så hade du helt obromsat kört över personen i 50 km/h, risken för att fotgängaren då dör är cirka 60%.
Det beror på att hela stoppsträckan för 30 km/h ryms inom reaktionssträckan för 50 km/h.

• Snabba bilar idag.
Idag räcker inte krocktåligheten längre än till cirka 50-70 km/h utan att allvarligt skada eller döda de som färdas i bilen.
Vid en krock i t.ex. 220 km/h måste cirka 20 gånger så mycket rörelseenergi hanteras jämfört med en krock i 50 km/h.

• Orsak och verkan.
Säg att du kör på en 90-väg som är huvudled och du närmar dig en korsning, hastighetsgränsen är sänkt till 70 km/h pga. korsningen.
Vi antar vidare att en bilist nonchalerar stoppmärket och kör ut och blockerar huvudleden 45 meter framför dig.
Om du kör 70 km/h hinner du precis få stopp på bilen men om du håller 90 km/h kör du in i den korsande bilens sida i nästan 70 km/h och troligen dör föraren.
Föraren i den korsande bilen är förstås ansvarig för olyckan, men vem är egentligen ansvarig för dödsfallet..


80% av bilförarna på våra vägar tycker att de är bättre än medelbilisten men bara 6% tycker att de är sämre, vilken kategori tillhör du?


http://2.bp.blogspot.com/_eCQxU2Q2j9E/TF7WZQuUZBI/AAAAAAAAAII/CyG7O-jg5Qc/s1600/1960_klein_2009-10.jpg
https://www.ablogtowatch.com/bavarian-c … 1946-1970s

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

84

Förmodligen de 14 procent som inte riktigt vet.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

85 Senaste redigerad av vwato (2023-11-23 09:42:21)

Nu när poliserna anser att hela Sverige är en no-go-zon och att alla medborgare anses vara potentiellt kriminella behövs kanske inte kunskapen om en polismans tecken. Men i nostalgiskt syfte eller inför att militären sätts in som resurs, för att stävja den felaktigt för-dömda allmänheten i trafiken, så kommer här ett test på trafiktecken som även andra myndighetsutövare kan använda sig av.


Polisens tecken gäller före trafiksignal vägmärken och vägmarkeringer samt trafikregler.
Dirigering av trafiken kan ske förutom av polisman, bilinspektör, en vägtransportledare, tulltjänsteman eller av någon annan som av en myndighet förordnats att övervaka trafiken. Dirigering av trafiken för övervakning kan ske från fordon, till fots och till häst.


Vad innebär dessa tecken och signaler?

1. Tips, det är inte av artighetstypen att polisen vill skaka tass.
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p1.jpg


2. Tips, det innebär inte highfive.
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p2.jpg


3. Tips, blanda inte ihop den röda lyktan med, ja ni vet..
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p3.jpg


4. Tips, det handlar inte om att som VIP-gäst få gå före i krogkön.
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p4.jpg


5. Tips, myndighetspersonen vill inte precis lira basket med dig.
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p5.jpg


6. Tips, det är inget körriktningstecken för att polisens blinkersrelä är ur funktion.
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p8.jpg


7. Tips, samma som ovan.
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p9.jpg


8. Det är inte J-O Waldner som vill utmana dig.
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p10.jpg


9. Tips, polisen bjuder upp till dans, men inte till disco precis...
https://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/p11.jpg


Hade du alla fel, lugn här kommer en video med trix och fix.  ICQ/ab
https://www.youtube.com/watch?v=cO_MXlK4H6E


Ej följt av polis eller vakt meddelad anvisning för trafiken, tecken som ges med flagga, lykta eller med arm
1 500:-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35982




Facit för de som önskar, det är förövrigt en länk med mycket information om trafiksäkerhet.
https://www.trafiksakerhet.se/polis.htm

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

86 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 18:08:51)

Nu är våren här och då kommer invasionen av motorcyklar i trafiken igen, ringrostiga MC-förare med alldeles för mycket hästkrafter dyker upp från ingenstans. Den här bilder illustrerar hur svårt det är att upptäcka en MC, en del förare bär reflexväst och det underlättar men alltför många är fåfänga och en del vill helst vara osynliga..


En kort video med ett par vårystra knuttar.
https://www.youtube.com/watch?v=uh4cMnZgD4c

Videor med MC-olyckor finns om man söker men inget jag rekommenderar att se, här är en som visar konsekvenserna och används i utbildningssyfte.
https://www.youtube.com/watch?v=1uxze7dXTjU



För att bidra till samarbetet på vägarna och undvika olyckor finns ett par enkla åtgärder att tänka på som kan spara liv.

• Sök ögonkontakt med föraren på motorcykeln, även om de har ett mörkt visir ser de då att du är uppmärksam på deras närvaro.

• Ge tecken vid sväng i god tid och var medveten om att många dödsolyckor med MC inblandade sker när bilister gör en vänstersväng.

• Var tydlig vid körfältsbyte, ge tecken i god tid och vrid gärna på huvudet en extra gång förutom att ha koll i backspeglarna.

• Omkörning, motorcyklister accelerar hastigt och kan befinna sig jämsides innan man som bilist ens hinner blinka, så ge tecken och vrid på huvudet innan filbyte.

• Rondellkörning, använd blinkers och undvik att gena i rondeller även om du uppfattar det som att du är ensam i trafiken..

• Ödmjukhet, vem som har rätt enligt lagen spelar ingen roll när man inte är i livet längre, visa mer hänsyn än principfasthet.

• Det du uppfattar som en moped kan lika gärna vara en motorcykel...



Kom gärna med fler förslag på enkla tips för att undvika missförstånd mellan bilister och MC-förare.

• Att följa lagarna jämt, året runt istället för att ändra beteendet under året, alltså alltid upprätthålla en hög standard med säkerhet.

• Öka tidsmarginalerna, starta tidigare för att undvika stress och hets i trafiken.



Polisens avrostning med SMC inför säsongen 2016
https://www.youtube.com/watch?v=KCZRy3LYA2Y



Alla vårtecken är bättre än inga alls..  ICQ/ab

https://www.zastavki.com//pictures/640x480/2016/Auto___Volkswagen_Car_Volkswagen_Beetle_covered_with_snow_110689_29.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

87

Mina förslag är att följa reglerna jämt, varför skulle man börja använda blinkers bara för att det råkar finnas lite fler tvåhjuliga fordon på vägarna, betyder det att det är fritt fram på vintern?

Jag har alltid haft så svårt att förstå NÄR det ska vara okej att bryta mot lagen, NÄR det är okej att köra för fort och NÄR man inte behöver använda sina körriktningsvisare. Varför åka runt med "snutnojja" hälften av tiden när det bara är frågan om att åka hemifrån i tid?

Varför blinkar ingen INNAN man byter körfält? Den minoritet som använder blinkers gör det i samma sekund som man svänger, vad är då poängen med varningslampan?

Det är mycket av det du skriver här i senaste inlägget som är relevant, men jag anser att man ska anamma samma principer jämt, oavsett hur många tvåhjulingar som befinner sig på vägarna. Om man kunde  gå från en hög standard i sin körning, för att sedan öka uppmärksamheten och hänsynen i trafiken när tvåhjulingarna dyker upp, då vore det som du skriver, men det är tyvärr inte den verklighet vi ser idag.

Jag råkade härom dagen ut för en person son genade i en rondell, SAMTIDIGT som jag var inne i rondellen, att jag saktat in för att släppa över en fotgängare på ett övergångsställe bredvid rondellen, det tog man ingen hänsyn till! Efter att man insett sitt misstag blinkade man med varningsblinkersen vid två tillfällen, vad betyder det?

Det är som att brådskan, "rätten" att få köra som man vill övertrumfar allt, till och med andra medmänniskors liv! Jag begriper det inte, kanske är det för att jag genom större delen av mitt liv åkt transporter och ändå aldrig haft någon chans i allmänhetens gattävlingar?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

88 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 18:14:44)

Några tumregler för att vara en aning putslustig, för en gångs skull är alla tips i princip olagliga men dom räddar liv så använd dessa på eget ansvar med måtta.

• Att blinka till en gång med helljuset kan man göra om någon inte växlar från helljus till halvljus vid möte i mörker.

• Att klappa ovanpå MC-hjälmen vid möte med annan trafikant betyder att polisen står eller befinner sig längre fram, samma sak om du håller upp handen och ritar cirklar i luften.

• Polisens tecken för att minska hastigheten, genom att höja och sänka en utsträckt arm, kan också användas för att varna för hastighetskontroll.

• I lappriket varnas för ren med helljusblinkning och ett hårdrockstecken, i bilen eller utanför rutan.

• Tacka andra trafikanter, blinka höger, vänster och avsluta med högerblink.

• Be om ursäkt eller irriterad, signalera med varningsblinkers, allt beroende på trafiksituationen innan.

• Varsågod du får köra även om du har väjningsplikt, signalera med helljuset en gång, finns fler funktioner så man får använda sitt omdöme.

• Varsågod efter en tacksignal, signalera med helljuset en gång, på det sättet bekräftar du artigt någons tacksamhet.

• Släppa fram en gående eller cyklist, signalera med helljuset en gång.

• Varsågod och gå över gatan, en bjudande gest med handen eller hela armen om det är en snygging, man kan även öppna alla dörrarna om man vill vara riktigt storsint, som mostern aka hönan Agda gjorde på motorvägen, kanske var hon ute och raggade, vem vet..
https://www.youtube.com/watch?v=TPQOdq8IgC0

• Tacka efter visad hänsyn vid omkörning, två blinkers höger, en vänster och avsluta med två höger.

• Varna för poliskontroll, två snabba blink med helljuset, eventuellt kan detta upprepas.

• Varna för vilt på eller vid vägen, två snabba blink med helljuset och markering med blinkers vilken sida på vägen.

• Två snabba heljusblink, förvarna om att man tänker påbörja en omkörning, om den man tänker köra om visar flera tecken med bromsljuset eller startar varningsblinkers bör man avvakta med omkörningen.

• Högerblinkers en gång kan betyda att det är fritt för omkörning men själv så litar jag bara på yrkeschaufförer gällande det tecknets innebörd..

• Vänsterblinkers en gång, används nattetid som tecken för att hälsa på varandra, lastbilschaufförer emellan.

• Upprepade tecken med bromsljuset, varning för fara på vägen framför, kan vara olycka, trafikhinder, vilt eller att man anser att bilisten bakom inte håller tillräckligt avstånd.

• Varningsblinkers är i första hand avsedda för att varna andra trafikanter om man tvingats stanna olämpligt eller för en olycka. Den är också tillåten att använda i samband med bogsering, det fordon som bogseras får använda det, men då bör ha i åtanke att det försvårar möjligheten att visa tecken vid sväng eller körfältsbyte.

• Varningdblinkers kan med fördel även användas om det är totalstopp framför dig på vägen, det i samband med upprepade signaler med bromsljuset kan rädda liv.

• När lastbilar kör om varann används en blinkning med helljuset för att visa att det är fritt att svänga tillbaka in i körfältet.

• Om någon blinkar frenetiskt med helljuset bakom dig när du ligger i omkörningsfilen så har den bilisten bråttom, av en anledning som du inte vet, kanhända till BB.

• En blinkning med helljuset från mötande kan betyda att de vill uppmärksamma dig på att du glömt sätta på ljuset, käringen eller har en trasig halvljuslampa.

• Blinkning med bakre dimljusen, om den bakomvarande kör med helljuset på och man blir bländad.

• Vad det numera välavvägda frekventerade fingret används till kan den som använder det förklara, annars är det bara att stanna vederbörande och fråga...


• En helt vanlig hälsning med handen kommer man långt med och det räcker ofta i kommunikationen med de flesta trafikanterna.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

89 Senaste redigerad av vwato (2021-02-06 12:27:32)

Att fippla med mobilen under körning och strunta i att använda bilbälte är ingen bra kombination..


https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/a5d7d16/2147483647/strip/true/crop/1024x576+0+96/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fmediaassets.fox13now.com%2Ftribune-network%2Ftribkstu-files-wordpress%2F2014%2F10%2Fdui-drill-car-12.jpg



Böterna eller vems fel det var spelar ingen roll för denna tjej, för hon ofinns tyvärr numera.

Nu är ju inte böterna det som är värst, utan det samvete som du får leva med om man varit inblandad i en olycka och själv lyckats överleva den.


Ej använt säkerhetsbälte
1 500:-


Inte sett till att minderårig använder bilbälte. Barn under tre år eller kortare än 135cm får inte färdas i bil utan särskild skyddsanordning, vilket innebär barnstol och bilbälte. Barn över tre år men under 135cm får åka utan särskild skyddsanordning vid tillfälliga transporter och under korta sträckor, dock inte i framsätet. Med andra ord får barn under tre år aldrig åka i en gammal bil som saknar säkerhetsbälten.
2 500:-


Att låta hunden eller katten sitta lösa på sätet eller hålla djuret i famnen eller knät är inte tillåtet, enligt lagen om djur i bil som kom 2010. Bilförare som bryter mot Djurskyddslagens transportföreskrifter för hundar eller katter riskerar böter eller i värsta fall fängelse i upp till två år.
1 500:-


Använda mobil eller annan utrustning som inverkar menligt på körningen, gäller även Gps, anses som vårdslöshet och kan leda till indraget körkort
1 500: till 4 000:-

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

90 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 18:16:39)

Orsaken till just denna olycka med en VW Cabriolet var en huvudlös bogsering men skadorna efter voltningen visar att det är värt att komma lite försent än aldrig..


https://farm2.static.flickr.com/1239/1232608758_f0e6b0d060.jpg


https://farm2.static.flickr.com/1309/1232606608_c6ff66ad53.jpg


https://farm2.static.flickr.com/1027/1231747883_57524fcfaa.jpg


Vilka böter som eventuellt skulle vara aktuella får ni fundera på själva.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 74#p356374


Motorprogrammet Fifth Gear lever fortfarande och har en del spektakulära tester när det gäller krocksäkerhet. Just det här avsnittet handlar mer allmänt om hur en krocktest går till idag. Länk till videokanal  https://www.youtube.com/user/fifthgearuk/videos


Funderar man på att köpa en bil, ny eller begagnad så finns det ofta en video med krocktest för modellen och möjlighet att då bilda sig en uppfattning om hur säker den verkar, t.ex. Ford vs. VW...


https://4.bp.blogspot.com/_wm8IBEgoVIo/TH6uJM6r5nI/AAAAAAAABMA/uB34iDj5Tuw/s1600/krock.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

91 Senaste redigerad av vwato (2023-09-20 20:16:31)

Dags för vinterskodda hjul igen, med ett öga i backspegeln.


https://cdn.publisher-live.etc.nu/swp/uc3g8l/media/20211116081120_baff6b6f7fb14da062c2a9b13bfb2ec3fc4b747cb381f840b222f59ca1183fa5.jpg
20 januari 1960 vid Björksjön.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

92 Senaste redigerad av vwato (2024-01-04 17:37:28)

Dags för vinterhjul igen, även om veteranbilar har dispens, vem vill sluta som en makrill på burk..


https://static.cargurus.com/images/site/2012/12/31/10/35/pic-688334271613857278-1600x1200.jpeg


Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober till 15 april.
Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Krav på vinterdäck, när vinterväglag råder, gäller under perioden 1 december till 31 mars.

Om en bil har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag.
Har bilen däremot odubbade däck så får släpvagnen ha antingen odubbade eller dubbade vinterdäck.

Vinterdäck ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara försedda med dubb, mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen, men polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen.
https://transportstyrelsen.se/vinterdack


Undantag från kravet på vinterdäck vid vinterväglag, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten!

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens den kortaste och lämpligaste vägen mellan A och B samt vid demonstration eller försäljning.
Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.


Böter när polisen leker plockepinn och vill förbättra sin utredningsstatistik för året.

Otillräckligt mönsterdjup, krav är minst 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck.  1 200:-
Ej använt vinterdäck när det krävs under perioden 1 december till 31 mars, alltså vid vinterväglag.  1 200:-
Körning med dubbdäck under otillåten tidsperiod, 16 april till 30 september, om ej vinterväglag råder eller väntas.  500:-
Förbud mot dubbdäck gäller på vissa gator i några städer, där tillåts endast friktionsdäck, de som bryter mot reglerna.  1 000:-


http://1.bp.blogspot.com/-Nbusb0zf5lc/T83uSFw-NVI/AAAAAAAABds/hkJS2OxLlRM/s1600/563145_284717451617596_696415982_n.jpg



Elsparkcyklar, även såkallad Stockholmsepa...

Elsparkcykeln klassas som cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/h och inte har en kraftigare motor än 250 watt.
https://ntf.se/fragor-och-svar/cyklar/e … sonsfordon

• Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
Undantag från regeln är barn, till och med det år som de fyller åtta år, som har rätt att köra elsparkcykel på gångbana om cykelbana saknas. Detsamma gäller personer med rörelsehinder som använder olika fordon som hjälpmedel.

• Elsparkcykeln ska ha bromsar och ringklocka.

• Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer framtill, baktill och på sidorna.

• Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

• Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.

• Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

• Den får ej köras snabbare än 20 km/h, för då krävs det förarbevis för moped och hjälm, osäker men rent logiskt om den går den snabbare än 45 km/h betraktas det som MC med krav på registrering, körkort och hjälm.
Anledningen till osäkerheten är att myndigheten ej vill stifta ett totalförbud mot högre hastighet eftersom det kan hindra utvecklingen i framtiden. Hur som helst betraktas hastighet över 20 km/h på elsparkcykel som olovlig körning om förarbevis eller körkort saknas.

• Trafikförsäkring krävs om elsparkcykeln går fortare än 20 km/h eller väger mer än 25 kg.
Ny lag från 20240101 genom ett EU-direktiv  https://www.regeringen.se/informationsm … 232024/#J6


Om du bryter mot reglerna riskerar du böter.
Skjutsar du på elsparkcykel väntar 500 kronor i böter och fem år i belastningsregistret.
Åker du mot rött ljus är bötesbeloppet betydligt högre, nämligen 1500:-
Ringklocka som saknas 500:- i böter o.s.v.
https://polisen.se/lagar-och-regler/tra … don/fordon

Gällande övriga böter, se inlägg 72 om cyklar i tråden.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 28#p416528

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

93 Senaste redigerad av vwato (2024-02-07 10:27:43)

Nu går vi mot mörkare tider i en rasande fart och inatt är det dags att ställa tillbaka klockan en timme till normaltid. Då är det extra viktigt att synas, så det är hög tid för en säkerhetskontroll av belysningen på vintersläden. Jag har sett en del enögda fordon i trafiken efter sommarens färder på landets numera mindre väl underhållna vägnät. Det finns även myndighetsutövare som är likaså men deras bristande underhåll och prioriteringar får vi vanliga dödliga dras med och betala notan för, flera gånger om, bättre att förekomma än att förekommas.

Halvljus eller varselljus, dock ej båda samtidigt!
Om varselljusen/ögonlocken är DRL (Day Running Light) så får dom inte lysa med full styrka när halvljuset är påslaget. Utan de måste då gå ner till styrka motsvarande parkeringsljus eller positionsljus. Fler tips i länken...
https://www.stylingwebben.se/tillatna-l … r-pa-bilar

Lätt att glömma släpets belysning och däckutrustning, nu är den påminnelsen avklarad. Förutom att olycksrisken ökar när man syns mindre bra ökar även risken för dryga möten med ovan nämnda polismyndighet och böter.
Ett bakljus eller en strålkastare ur funktion kostar 1 600:- förutom den nämnda olycksrisken som kan kosta liv.



Kör med insidan så väntar snart en ny vår och sommar i skyltdjungeln*
*http://fben.se/BLOGGEN/skylt/sky.mp4?_=2

http://4.bp.blogspot.com/-66-8luShBpo/TkLxv41p_aI/AAAAAAAAA6k/yt98udH6pz4/s640/fara_jpg_1242256l.jpg




Från och med 1 december 2023 gäller nya regler för totallängd på lastbilsekipage.
Nu är det tillåtet med extra långa lastbilar, såkallade fordonståg på upp till 34,5 meter på större vägar i landet. Det blir alltså en rejäl ökning från den normala maxlängden på ett lastbilsekipage som är 25,25 meter. De extra långa lastbilar som nu tillåts kallas också HCT-fordon efter engelskans High Capacity Transports.

Enligt Trafikverket tillåts fordontågen först och främst på de cirka 450 mil väg som anges som utpekat vägnät*. Dessutom får de köra på de cirka 140 mil statliga anslutningsvägar som identifierats ihop med de cirka 160 kommuner som på något sätt berörs av vägnätet.
*Utpekat vägnät, se länk  https://bransch.trafikverket.se/content … passad.pdf

https://bransch.trafikverket.se/contentassets/3ad0f0ed52e743fdbeb62444c66b8ff1/fordonsskylt-for-langa-fordonstag-rod-bord-vektorbasserad.png

https://imageproxy.a2d.tv/?source=https%3A%2F%2Ftvmedia.image-service.eu-north-1-prod.vmnd.tv%2Fapi%2Fv2%2Fimg%2F6568b0a2e4b0632320ab29a0-1701361034567%3Flocation%3Dmain&width=1024

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

94 Senaste redigerad av vwato (2023-11-29 20:29:40)

Böter i trafiken är en sak men dagsböter för brott i trafiken är en helt annan historia och nog så invecklad samt kostsam beroende på inkomst. Vilket som ger vad i straffskalan är om möjligt ännu krångligare men det finns ett par rättesnören, tack och lov eller tyvärr, välj själva.

Normalstraff som utkrävs vid trafikbrott…
https://www.aklagare.se/globalassets/do … 021-21.pdf

Beräkning av dagsböter…
https://www.aklagare.se/globalassets/do … ganden.pdf


https://usercontent.one/wp/www.satirarkivet.se/wp-content/uploads/2020/09/298_3_600.jpg



Apropå inkomster, nya rikspolischefen Petra Lundh får en lön på 188 000 kronor i månaden, alltså 6 266:- per dag, förutom andra förmåner..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

95

du har inte sett nån bil utan bakljus ute i höstrusket??  ICQ/ai

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

96 Senaste redigerad av vwato (2023-11-18 14:55:39)

Osäker Junte, är ju halvblind och ligger först i köerna, men EU-reglerna att släcka ner fordons belysning dagtid har sina plus och minus.

Så här uttrycker Transportstyrelsen bestämmelserna.

Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända. Det innebär att det finns bilar där bakljuset inte tänds samtidigt med varsellyktor. Detta är tillåtet att köra med under dagtid. Men om du kör en sådan bil, måste du försäkra dig om att halvljuset och lyktor baktill och på sidan tänds under följande omständigheter, mörker, gryning, skymning eller när vädret är dåligt t.ex. i regn, dimma eller snöfall.

När det gäller belysning på släpvagnen ska den alltid vara tänd under färd, oavsett förhållanden.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … sbelysning



Nu till dagens ämne, bilförsäkring när man kör utomlands, ett såkallat grönt kort.

Om du ska färdas med bil, MC eller annat fordon utanför Sveriges gränser måste du i vissa fall ha med dig ett grönt kort. Kortet är ett bevis på att ditt fordon är trafikförsäkrat och utfärdas av ditt försäkringsbolag. Grönt kort är den svenska benämningen för ett internationellt trafikförsäkringsbevis som ingår i Green Card System. Trafikförsäkringen garanterar dig rätt till ersättning om du drabbas av skada som orsakas av ett utländskt fordon i andra länder. Samma typ av kort gäller för bil, MC och andra fordon, men du behöver ett per fordon. På kortet framgår ditt namn och fordonets registreringsnummer.

För att beställa ett grönt kort för ditt fordon behöver du fylla i och skicka in ett formulär till försäkringsbolaget. Det rekommenderas att du gör det senast två veckor innan avresa. Sedan kommer det gröna kortet på posten inom några arbetsdagar.



Tänk på att ett grönt kort behövs och gäller endast i vissa länder. Försäkringen måste vara betald för hela reseperioden, inklusive datum för avresa och hemkomst, för att bolagen ska kunna utfärda ett grönt kort. Ett grönt kort kan utfärdas för en period om max 90 dagar. Kom också ihåg att lyssna med ditt försäkringsbolag om vilka villkor och krav som gäller, t.ex. för vagnskada, stöld, förhöjda självrisker o.s.v.

Länder där grönt kort och registreringsbevis krävs.
Albanien
Azerbajdzjan
Iran
Israel
Marocko
Moldavien
Nordmakedonien
UK Storbritannien och Nordirland
Tunisien
Turkiet
Ukraina
samt golfbanor i de flesta länder..


Ska du köra utomlands med ditt fordon gäller försäkringen inom EES-området (EU, Island, Liechtenstein och Norge), i Schweiz samt i ett antal Medelhavsländer. Försäkringen gäller i fler länder än dessa och det krävs inte grönt kort uttryckligen, men det skadar aldrig. Det gröna kortet behövs aldrig i Sverige, Danmark, Finland eller Norge.

Kolla i länken och med ditt försäkringsbolag vad som gäller för respektive land.
https://europa.eu/youreurope/citizens/v … dex_sv.htm


Ryssland och Belarus 
Sedan 15 mars 2022 gäller inte grönt kort för resor i Ryssland och Belarus på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Landskoderna för Ryssland (RUS) och Belarus (BY) är nu överkryssade på det gröna kortet, vilket innebär att försäkringar för motorfordon inte längre gäller i dessa två länder.

Behöver du ändå åka till Ryssland, Belarus eller andra länder i världen måste du teckna en speciell gränsförsäkring, såkallad Frontier insurance, vid gränsövergången för ditt fordon. Denna försäkring täcker endast trafikansvaret, men inte skador på själva fordonet.


Autobahn 1953 mellan Darmstadt och Rhein-Main Air Base.

https://www.stripes.com/incoming/dfzauy-090404_1.jpg/alternates/LANDSCAPE_910/090404_1.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

97

Förslag på nya mildare synkrav för körkort, målet är att de nya reglerna ska börja gälla hösten 2024.


Transportstyrelsen föreslår att synkraven för körkort ska ändras nästa höst. Nu ska förslaget ut på remiss.
– Förslaget innebär att fler personer kommer att klara synfältskraven, säger Åsa Ericson, utredare vid Transportstyrelsen.

De svenska synkraven för körkort har kritiserats för att vara för långtgående vid synfältsbortfall. 2020 redovisades en omfattande genomgång av de medicinska körkortskraven för syn som pekade på att reglerna behövde justeras.
– Det har visat sig att Sverige har strängare synkrav än andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson.

Dessutom såg man att reglerna behöver harmoniseras med körkortsdirektivets minimikrav. Ett omfattande föreskriftsarbete har sedan dess pågått och resulterar nu i ett nytt förslag. De största förändringarna rör regler för synfält och regler för den grundläggande synundersökningen, den som görs i samband med ansökan om körkortstillstånd.

Fler kan klara kraven
De föreslagna synfältskraven innebär att en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras, både för lägre och högre behörigheter. Gränsvärdet ändras till en liknande nivå som i Norge och Storbritannien, länder som också har höga krav på trafiksäkerhet.

Uppskattningsvis 1 000 svenskar per år förlorar idag sitt körkort på grund av synfältsbortfall.
– Vi vet inte exakt hur många som berörs av förändringen, men vår bedömning är att ganska många av dessa personer kommer att uppfylla synkraven när de nya reglerna träder ikraft. Det är viktigt att komma ihåg att man då måste ansöka igen, säger Åsa Ericson.
Fram till att de nya reglerna träder ikraft gäller de gamla synkraven.

Optiker eller läkare kollar synen
Möjligheten att göra synundersökning på trafikskolorna försvinner i det nya förslaget. Istället är det optiker eller läkare som utfärdar synintyg i samband med körkortstillstånd. Bakgrunden är att Transportstyrelsen inte har befogenhet att säkerställa kompetensen hos anställda vid trafikskolor.

En annan förändring är att majoriteten av de synintyg som Transportstyrelsen efterfrågar för de som redan har körkort kommer att kunna utfärdas av optiker. Det här kommer avlasta ögonsjukvården och förenkla för medborgarna.

Vad händer nu?
Transportstyrelsen vill få in synpunkter från dem som berörs av förslaget så att de nya reglerna får brett stöd och fungerar bra framöver. Föreskriftsförslaget skickas därför på remiss till berörda myndigheter, organisationer och intressenter. Fram till och med den 22 december 2023 går det att komma med synpunkter på förslaget.

Länk till förslag.  https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … orkort-m.m



https://cdn.starwebserver.se/shops/yippo/files/cache/17885_duphhcco1_grande.jpg?_=1679915959

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

98 Senaste redigerad av vwato (2025-09-25 01:27:31)

Frågor med Mikael L på Motorblog of Sweden och svar av en trafikpolis om vad som gäller i trafiken.
https://www.youtube.com/watch?v=P8hJdS2eylw & https://www.youtube.com/watch?v=7D0d2O-_NKQ


Regler för snö och is på bilen

• Snö på taket
Det är olagligt att låta snön ligga kvar på biltaket när man kör i trafiken. Det räknas som oförankrad last då det finns stor risk för att den kan glida av under färden och i värsta fall orsaka olyckor.
1 500 kronor

• Isiga rutor
Det finns ingen lag som reglerar hur is- och snöfria rutorna måste vara men praxis är att framrutan, de främre sidorutorna och backspeglarna måste vara rena.
Dagsböter och eventuellt indraget körkort. Påföljden för det brottet kan både bli ett indraget körkort samt mellan 30 och 150 dagsböter. Åklagarmyndigheten uppger att det normala antalet dagsböter för brottet är 40 dagsböter, det kan landa på upp till 40 000 kronor beroende på inkomst.

• Registreringsskylt och lyktor
När man sopar bilen är det viktigt att sopa hela bilen noga, inklusive fram- och baklyktor, samt registreringsskyltar.
1 500 kronor


Trafik och väderinformation är ett vettigt val innan man ger sig ut på vägarna.

https://www.fintraffic.fi/sv/tie/trafiklaget  Finland
https://www.kollatrafiken.se
https://sverigesradio.se/trafik
https://trafik24.se
https://trafiken.nu
https://trafikkort.vejdirektoratet.dk  Danmark
https://www.trafikverket.se
https://www.vegvesen.no/trafikk  Norge

https://www.dmi.dk  Danmark
https://www.klart.se
https://www.smhi.se
https://sv.ilmatieteenlaitos.fi  Finland
https://www.svt.se/vader
https://www.vackertvader.se
https://www.yr.no  Norge



https://64.media.tumblr.com/10fb6046bcefa998ff2c3b500737b04b/c1c18497d6dc1485-ca/s1280x1920/1917319c80826a1ba5172e8ef3380b9e642f2a5d.jpg



Det finns undantag/dispenser vad det gäller utrustning på fordon, beroende på vilken årsmodell, här kommer några exempel.

Veteranbilar - Författningssamling

• Kontrollbesiktning - Äldre än 30 år så besiktigas den vartannat år.
Om bilmodellen är äldre än 50 år så är den helt besiktningsbefriad om den har en godkänd kontrollbesiktning under övergången 1 januari 1991 eller besiktad efter detta datum, beroende på årsmodell. Bilen ska vara godkänd med en gällande kontrollbesiktning inom de senaste två föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla.

• Fordonsskatt - En veteranbil är skattebefriad, däremot så måste man betala den årliga Vägtrafikregisteravgiften på 62 kr för att bilen inte ska trilla ur registret och förlora sin identitet.

• Hastighetsmätare - 1955 kom krav på hastighetsmätare, finns det hastighetsmätare på en tidigare årsmodell orginal ska denna fungera.
Endast felvisning på max 10% är tillåten.



• Vinterdäck - Om du kör en veteranbil så är du inte tvingad att använda vinterdäck efter den 1 december om körning sker utan fara för säkerheten.

• Halvljus - En veteranbil behöver endast ha positionsljus tända vid körning i dagsljus om bilen är utrustad med likströmsgenerator från fabrik.

• Bilbälten - Bilar från 1968 och äldre har inget bältestvång, förutsatt det inte finns bälte monterat i bilen för då ska det användas.
• Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1969 och i baksätena från och med årsmodell 1971.
• Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975.
På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon.

• Backspeglar - 1968 och äldre behöver bara en spegel, det ska alltså räcka med en innerspegel.
1969 och yngre, krav på 2 yttre och en inre backspegel

.

• Avgasutsläpp - Årsmodell 1992 och äldre, CO-halt högst 4,5% på tomgång.
Tidigare hade vissa bilmodeller dispens med en CO-halt högst 8%, men den enskilde bilägaren som får sin bil underkänd kan söka dispens hos Transportstyrelsen med hänvisning till de gamla avgasreglerna.
• Bilar äldre än 1950 kontrollmäts inte alls gällande avgasvärde.

• Bilar från 1968 och äldre behöver inte ha sluten vevhusventilation.

• Belysning - Blinkers på bilar äldre än 1976 får visa vitt ljus fram och rött ljus bak. 1976 och yngre, krav på orange blinkers fram/bak

.
• 1976 och yngre, krav på parkeringsljus

.

• 1981 och äldre, ljudnivå/fordonsbuller får ej överstiga 84dB

.

• Stolar – Får bytas fritt på 1970 års modell och äldre, på senare årsmodeller gäller vissa krav och intyg.



• Vindruta - Krav finns ej på bilar med öppna karosser, det gäller årsmodell 1968 eller äldre.
• 1969 och yngre, krav på vindrutespolare

.

• 1969 och yngre, får ej använda vingmutterliknande anordning på hjul eller kapslar

.

Finns fler undantag/dispenser, känner ni till något så ös på...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS



Kan man använda köpta papper?

Det förekommer då och då att man ser original registreringspapper till salu eller att de efterfrågade av folk som vill köpa dem till sitt projekt. Hur är det, kan man egentligen använda gamla papper som man har köpt av någon?
Är det tillåtet eller lagligt att stämpla om en bil eller motorcykelram för att stämma med ett annat, ”äkta” registreringspapper, där ram eller chassi förmodas vara saknad, eller skrotad?
Det är ju ram/chassi som äger identiteten, det spelar oftast mindre roll att motor och andra komponenter inte är original eller ens samma som original. Frågan kompliceras i de fall där vissa fordon, till exempel Harley Davidson i perioder, inte hade något ramnummer, utan där motornumret fick stå för identiteten.

Att registrera in ett gammalt fordon igen är en tvåstegsraket. Först görs en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, där granskas registreringshandlingarna men inte fordonet i fråga. Nästa steg är registeringebesiktningen och då blir det lite mer komplicerat.

Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen svarar.
-Det handlar i grund och botten att kunna fastställa fordonets tekniska identitet enligt Transportstyrelsens föreskrift (TSFS 2022:68) som trädde i kraft 2023-02-01, lite förenklat betyder det att fastställa att handlingarna/registreringsbevis hör till det fordon som inställs för en besiktning. I denna föreskrift finns det lite olika sätt att fastställa den tekniska identiteten och nedan är lite kortfattat svar på frågeställningarna. Viktigt att nämna är att det är vid aktuellt besiktningstillfälle den tekniska identiteten kan fastställas eftersom det är då fordonet med tillhörande handlingar presenteras och kan kontrolleras.

Kan man då använda gamla papper som man köpt av någon?
-Nej! Originalhandlingarna skall alltid höra till ursprungsfordonet. En nyhet i föreskriften (TSFS 2022:68) är att kapitel 3 i nämnda föreskrift öppnar upp för uppbyggda fordon. Vilket kan innebära att fordon utan eller med oklara registreringshandlingar kan klassificeras som uppbyggt fordon så länge det byggs för att motsvara ett fordon som är 50 år och äldre.

Är det tillåtet eller lagligt att stämpla om en bil eller motorcykelram för att stämma med ett annat, äkta registreringspapper, där ram eller chassi förmodas vara saknad, eller skrotad?
-Nej, men det kan under vissa omständigheter vara tillåtet att byta ram/chassi, exempelvis vid skador. Här bör man kontakta ett besiktningsorgan innan man påbörjar arbetet. Viktigt är att man kan visa upp både den gamla och nya ramen/chassit.

Det är ju ram/chassi som äger identiteten, det spelar oftast mindre roll att motor och andra komponenter inte är original eller ens samma som original. Frågan kompliceras i de fall där vissa fordon, till exempel Harley Davidson i perioder, inte hade något ramnummer, utan där motornumret fick stå för identiteten.
-Ofta är det, precis som frågeställaren säger, ramen eller chassit som äger fordonets identitet. I de fall där motorn är identiteten, anses denna vara identitetsbäraren alltså har du motor plus rätt papper så har du rätt identitet. (Under förutsättning att ram m.m. är i huvudsak oförändrat) Alltså vid sådana fordon/tillfällen behöver inte identiteten stansas in i ram eller motsvarande.
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex … pta-papper & https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 022_68.pdf



Uppbyggt fordon…

Registrera som uppbyggt fordon, om ett fordon troligen aldrig varit registreringsbesiktad i Sverige. Detta är definitionen för uppbyggt fordon: 1 § Ett fordon som är uppbyggt av delar från samma eller olika exemplar av fordon får vid registreringsbesiktning åsättas den årsmodell som motsvarande serietillverkat fordon har under förutsättning att
1. de delar som använts till största delen härstammar från fordon av motsvarande årsmodell

2. fordonet så långt det är möjligt överensstämmer med motsvarande serietillverkat fordon av den årsmodell som åsätts

3. det gäller ett så kallat samlarfordon som satts samman för att huvudsakligen användas vid utställning, veteranbilsrally eller liknande och som kan antas komma att brukas i trafik endast i mindre utsträckning, och årtalet i årsmodellbeteckning är 25 år eller äldre.
https://sfro.com/images/stories/dok/Lat … 150501.pdf


T13N - Uppbyggt motordrivet fordon med fastställd äldre årsmodell. Koden används för motordrivna fordon som är uppbyggda av privatpersoner och som får en årsmodell satt utifrån de seriemässigt tillverkade fordon de motsvarar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … er/Textkod


För ett uppbyggt motordrivet fordon eller ett historiskt fordon där ursprunget inte kan fastställas, men där det kan påvisas att fordonet varit i Sverige i minst 20 år, så har ägaren möjlighet att ansöka om identifieringsnummer för ett uppbyggt motordrivet fordon. Transportstyrelsen tilldelar då ett nytt identifieringsnummer och fordonet registreras som ett uppbyggt fordon.

Grundförutsättningen för att kunna ansöka om identifieringsnummer för ett uppbyggt fordon är följande
• Fordonet är tillverkat av en enskild person för att motsvara ett fordon som är 50 år eller äldre eller ett historiskt fordon där ursprunget inte kan fastställas, men där det kan påvisas att fordonet varit i Sverige i minst 20 år.

• Fordonets prestanda ska motsvara fordonet som det avser att likna.

Transportstyrelsen tilldelar då ett nytt identifieringsnummer och fordonet registreras som ett uppbyggt fordon. Tillsammans med ansökan om ursprungskontroll ska du skicka in underskriven ansökan om identifieringsnummer.
Blankett för ansökan om identifieringsnummer för uppbyggt motordrivet fordon.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/bl … vna-fordon

• Redogörelse för hur tillverkningen har skett och vilka fordonsdelar som fordonet är tillverkat av
• Väl synliga foton på fordonet snett framifrån och snett bakifrån samt på fordonets identifieringsnummer
• Åtkomsthandlingar för väsentliga delar som fordonet är uppbyggt av.

När tilldelning av identifieringsnummer är beviljad skickas ett särskilt beslut till dig där det framgår att såväl ansökan om ursprungskontroll som ansökan om identifieringsnummer är godkänd. Inför registreringsbesiktningen ska du
• Kryssa över fordonets eventuella gamla identitetsmärkning.

Hör av dig till ett besiktningsföretag om du har funderingar kring den tekniska bedömningen av ett uppbyggt motordrivet fordon.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … oll/ovrigt


Information hur man söker identitet på ett fordon - fordonsuppgifter
https://sok.riksarkivet.se/amnesomrade? … ade-fordon

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

99 Senaste redigerad av vwato (2024-02-14 22:31:43)

Det här med släpvagnsvikt och körkortskrav, Mikael Liljeholm på videokanalen MOS reder ut begreppen tillsammans med trafikpolis Johan, släpvagnskalkylator finns i länk.  https://slapvagnskalkylatorn.transports … lator.aspx

Vad skiljer ett släp från ett efterfordon samt vad det innebär när det gäller högsta tillåtna hastighet i länken.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … egler/Slap





Böter för olovlig körning men även risk för körkortsindragning.
https://roadtechnology.se/boter-for-olovlig-korning & https://lagen.nu/1998:488#K5P3S1

1 500:- till 10 000:-


Böter för överlast, det bestäms beroende på hur stor procentuell övervikt fordonet har. Vid övervikt på 51 % eller mer skickas ärendet till åklagare. Vid lägre övervikt utdelas böter.
https://www.infoblogg.se/boter-vid-overlast

                     A              B              C
1-20 %       2 000:-    2 000:-      2 000:-
21-30 %     2 500       2 500        2 500
31-40 %     3 000       3 000        3 000
41-50 %     4 000       4 000        4 000

A) Fordon med släpvagn brukats trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med i %
B) Fordon/fordonskombination brukats trots att högsta tillåtna maximilast överskridits med i %
C) Till motordrivet fordon kopplat fordon brukats trots att högsta tillåtna maximilast överskridit.



https://1.bp.blogspot.com/-5gGoIFGdVb0/UkwO8Ih9L7I/AAAAAAAAB6s/2FEFBuwhRBg/s1600/VW+Beetle+and+Airstream.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

100 Senaste redigerad av vwato (2024-07-09 12:01:49)

Ny regel från 1 juni 2024, det gäller ett års prövotid för körkort med behörigheten klass AM, det vill säga körkort för moped klass 1, A-traktorer och mopedbilar. Vilket innebär att innehavaren måste göra om utbildningen ifall de förlorar körkortet under det första året.
Regeln ska enbart gälla i fråga om de AM-körkort som utfärdats efter detta datum.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko … pedkorkort


Regler som införts sedan 2023
• Bälteskrav, den som färdas i en A-traktor ska använda bilbälte.

• Passageraren ska färdas på plats avsedd för passagerare, endast en passagerare per säte.

• Högsta tillåtna hastighet är 30 km/h för en A-traktor och den får inte vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30km/h.
Om fordonet framförs i en hastighet högre än 30 km/h så blir ägaren av fordonet misstänkt för tillåtande av olovlig körning. Även föraren blir misstänkt för olovlig körning med böter och eventuell spärrtid på AM-kortet, något som senare kan påverka när man får ta sitt A eller B-körkort. Om det händer en olycka så kan det även bli problem med att få ersättning från försäkringsbolaget eftersom man i teorin framfört en personbil.

• Krav på vinterdäck, fordon ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december-31 mars när vinterväglag råder.

• Prövotid på ett år för AM-behörighet. (from. 1 juni 2024)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … /a-traktor



Hjälpmedel eller stjälpmedel, i vilket fall finns en teknisk lösning för att logga ett fordons hastighet, kanhända inte årets julklapp till ungdomar men deras föräldrar uppskattar säkert tillbehöret..
https://cheatbox.se

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.