1

Vilken är den bästa superdiffen som går att köpa ny? Svingaxel!
Det finns enligt de produktbilder som försäljarna har på sina hemsidor två varianter! En med ett cylindriskt mitten block och släta axlar till diff-dreven. Den andra varianten har rektangulärt mittblock och axlar med smörjspår, i övrigt ser husen lika ut! Smörjspår borde vara att föredra!

Jag förstår det som att alla har "snapring" vid axel infästningen, de skruvade tillverkas ej längre?

Kanske jag som nördar i onödan, vill köpa bra grejer....

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

2

det finns billit
Har du kollat med Micke Herbert på rancho
Kina diffarna som säljs här 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Mike skriver att kinadiffarna är av bra kvalité, nästa steg är LSD eller quaife.
Det finns två tillverkare Empi och MCK, tydligen likvärdiga.
Enkelt med andra ord, bara handla o skruva ihop ICQ/ag

Ingen annan som har någon input i ämnet?

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

4

Det som är mycket viktigt är att man har en stabil sidgavel
Ingen kina skit  där som sviktar ( det är då kronhjulet kantarar )
Vi har två tillverkare här hemma  Mats H  och Ola Ö
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jag är också inne på den linjen att om allt sitter på sin tänkta plats även när belastningarna kommer så ska det mycket till innan saker brister!

Mats gavel HEAT har jag koll på men Olas visste jag inte något om, hittar inget på nätet heller! Har du någon länk, eller är det något han gjort privat bara till sig själv och invigda?

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

6

Kolla här:
http://www.easthill.se/
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

7

Tackar, kollar där!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

8

Hittade denna godbiten i en låda jag köpte. Billet diff, troligtvis såld på 90-talet av Weddle, tillverkare minns jag inte.. 15/10 kuggar spindel drev istället för 17/11 = starkare.

Post's attachments

20170311_170600-678x399.png, 393.61 kb, 678 x 399
20170311_170600-678x399.png 393.61 kb, 82 downloads since 2017-03-11 

9

Den såg ut att vara en biffig-diff ICQ/ag
Gissar att du håller hårt i den, hör av dig annars   ICQ/af

Visst är det 15/10 i irs-lådor!?

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

10

Ja, riktigt fin billet, stadig pjäs.. tyvärr har jag den inte kvar då lådan som byggdes ihop såldes då jag ledsnade på trim.. sålde stora delar av motorn och bubblan med.. köpte en early bay istället och är väldigt nöjd med det valet också.. vore man ekonomiskt oberoende skulle man ju behålla allt.. men så är ju tyvärr inte fallet..

stämmer bra att 10/15 är irs. Lådan jag köpte var dock en bastard svinglåda som satt i 1300S. Vissa delar från sving och vissa från irs.