Hej!
Jag har en motor som jag donat lite med och nu håller jag på att plocka ihop den. Nu har jag problemet att jag med tre av det största schimsen jag har får ett spel på 0,25 mm och det är lite för stort. Jag vet att man endast ska ha 3 schims, men jag tänkte att jag provar montera ett 0,20 schims till som jag har vilket borde leda till att jag får ett för litet spel på 0,5 mm.
Nu shimsade jag inte axialspelet när man kanske skulle ha gjort det, innan man satt i kam, cylindrar osv. Hur som helst, det tokiga då är att så fort jag drar åt svänghjulet ''lagomt'' hårt för att kolla axialspelet, så låser sig motorn och jag kan bara vrida den ca 1 cm år vardera håll. Men tar jag bort det fjärde schimset på 0,20 så finns det inte en tillstymelse till att den skulle ta i någonstans, utan då går allt runt hur lätt som helst åt båda hållen. Är det normalt att det blir så med för litet spel? Är det så att kuggarna på kammen och veven låser sig för att det inte kan linjerar korrekt eller något?
Jag tänkte att jag frågar innan jag börjar riva och leta ett fel som kanske inte finns. Jag ska köpa fler schims i rätt storlek, men även om den då går runt fritt med rätt spel så vill jag inte starta upp den om det nu skulle vara något fel.
Motorn är en 1300 cc F motor original och otrimmad, jag har varit isär med den och bytt lager bland annat. Jag har sökt allt jag kan och läst men hittar ingen med likadant problem som mig.
Tack på förhand!
/ Joel