1

Hej!

Jag har en motor som jag donat lite med och nu håller jag på att plocka ihop den. Nu har jag problemet att jag med tre av det största schimsen jag har får ett spel på 0,25 mm och det är lite för stort. Jag vet att man endast ska ha 3 schims, men jag tänkte att jag provar montera ett 0,20 schims till som jag har vilket borde leda till att jag får ett för litet spel på 0,5 mm.

Nu shimsade jag inte axialspelet när man kanske skulle ha gjort det, innan man satt i kam, cylindrar osv. Hur som helst, det tokiga då är att så fort jag drar åt svänghjulet ''lagomt'' hårt för att kolla axialspelet, så låser sig motorn och jag kan bara vrida den ca 1 cm år vardera håll. Men tar jag bort det fjärde schimset på 0,20 så finns det inte en tillstymelse till att den skulle ta i någonstans, utan då går allt runt hur lätt som helst åt båda hållen. Är det normalt att det blir så med för litet spel? Är det så att kuggarna på kammen och veven låser sig för att det inte kan linjerar korrekt eller något?

Jag tänkte att jag frågar innan jag börjar riva och leta ett fel som kanske inte finns. Jag ska köpa fler schims i rätt storlek, men även om den då går runt fritt med rätt spel så vill jag inte starta upp den om det nu skulle vara något fel.

Motorn är en 1300 cc F motor original och otrimmad, jag har varit isär med den och bytt lager bland annat. Jag har sökt allt jag kan och läst men hittar ingen med likadant problem som mig.

Tack på förhand!

/ Joel

2 Senaste redigerad av Svwerker (2017-03-05 12:15:59)

Har du rätt shims? Finns två olika innerdiameter beroende på om tätningen är plåtpackning eller o-ring.
Plåtpckning = 55,1
O-ring = 53,6

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag har O-ring, och det visade sig att ett utav shimsen var fel. Jag bytte ut det men det blev fortfarande likadant att den låser sig vid 4 shims. Jag får väl kanske bita i det sura äpplet och demontera den igen.  Default/hmm

4

Grulvel skrev:

Jag har O-ring, och det visade sig att ett utav shimsen var fel. Jag bytte ut det men det blev fortfarande likadant att den låser sig vid 4 shims. Jag får väl kanske bita i det sura äpplet och demontera den igen.  Default/hmm

Du ska ju bara ha 3 schims.Har precis gjort samma operation själv.

5

Har du rätt vevaxel, dvs en för o-ring.

6 Senaste redigerad av Grulvel (2017-03-05 17:53:42)

Ja, det är rätt vevaxel. Det var den som satt i motorn innan då när den gick. Jag hittade dock felet, det är tydligen så simpelt att jag klämmer åt lagret när jag lägger dit det fjärde shimset, och att den gick att röra på är för att lagret kan röra sig lite i blocket.

Min teori var som så att om jag hade ett spel på 0,25 mm och sedan la till en shims på 0,2 mm så skulle jag hamna på 0,05 mm, där i låg det att jag trodde att det var något annat som spökade.

Jag vet att det bara ska vara 3 shims, men jag gjorde detta bara för att testa vad spelet blev och när då motorn låste sig på det sättet den gjorde blev jag lite nojig och tänkte att något var fel.

https://youtu.be/LeKp_C2PQUQ

Jag måste ha gjort något fel när jag mätte spelet från början...

Tackar så mycket för alla svar.  ICQ/ab

7

Lagret ska inte kunna röra sig axiellt i blocket.

Anders

8

Axiellt så rör det sig inte, utan det går att vrida lite grann i blocket. Det syns i klippet jag la till. För det är väl ingen fara? Så satt nämligen det gamla lagret också.

Jag inser också att jag gjort en rejäl tankevurpa, jag har tänkt 0,5 mm när det blir 0,05 mm och det är ju en rätt så stor skillnad...  Aja  ICQ/ad

9

Spelet du känner är när lagret rör sig i blocket vilket det inte ska göra. Om du då försöker shimsa bort glappet så låser du veven. En arborrning och fräsning axiellt är det enda som hjälper.

10

Lagret ska klämmas fast i blocket med några hundradelar så ditt block är kass som det är.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Okej, nu hänger jag med!

Jag testade att lägga dit 5 shims bara för att låsa vevaxeln helt mot lagret och jag får ett spel på 0,14 mm... så visst glappar lagret en hel del.   

''En arborrning och fräsning axiellt är det enda som hjälper.'' Exakt vad innebär det? Då behöver man montera större lager efter det, eller tänker jag fel då?

Tack igen för all hjälp!

12

Grulvel skrev:

Okej, nu hänger jag med!

Jag testade att lägga dit 5 shims bara för att låsa vevaxeln helt mot lagret och jag får ett spel på 0,14 mm... så visst glappar lagret en hel del.   

''En arborrning och fräsning axiellt är det enda som hjälper.'' Exakt vad innebär det? Då behöver man montera större lager efter det, eller tänker jag fel då?

Tack igen för all hjälp!

Ja. Man borrar upp lagerlägena och monterar lager med större utv. diameter och ett axiallager med tjockare fläns mot svänghjulet.

13

Körde med en motor från en reservdelsbil för länge sen. En gång när motorn var ur, tyckte jag att det var läge att minska det väl stora axialglappet. Med lagom med shims blev det lagom glapp. Men tur att jag försökte vrida svänghjulet innan montering. Det satt fast! (eller tog i, minns inte) Så, den motorn fick pension. (Det var enklare på den tiden när reservdelsbilarna stod på rad.)

14

Jaha du ser, hehe jag kan tänka mig att det var lättare att få tag på delar förr. Vem eller vilka kan borra och fräsa ett motorblock idag? Jag tänker, att det kan väl inte vara många verkstäder nu för tiden som sysslar med sånt.

Eller är det kanske billigare och enklare att försöka jaga rätt på ett begagnat schysst block? Det skulle vara tråkigt att kassera hela motorn så hoppas att det går att lösa! ICQ/ab

15

De jag känner till som kan arborra är alla entusiaster. På rak arm är det fem stycken men det finns nog flera.

Ali G

16 Senaste redigerad av michaelth (2017-03-08 09:07:57)

Att hitta begagnade "schysta block" är nog svårt då dylika är bristvara, Det enda rätta är att ha ett renoverbart block. Då alla inte är det..  ICQ/ad Och göra det iordning.
Detta är ju gamla grejer, som ofta redan renoverats, en eller flera gånger, och sedan är det inte helt ovanligt med frätskador...
Kan man hitta tex ett elverk med en maskin som inte gått så länge, kan det vara en mycket bra utgångspunkt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Fråga Stickan om han kan hjälpa dig med blocket.

18

Okej, det ska jag göra! Tack för tipset.

Det kan vara så att jag har ett par block som jag kan få tag på, dock så vet jag inte om de är okej eller inte. Visst finns det mått på hur ''borret'' och hur ''bredden'' ska vara på blocket där lagret sitter? Jag vill minnas att jag sett de någonstans för längesen men jag kan inte hitta på det igen. Det måste finnas mått även för överdimensionerade lager, om blocken kanske redan är bearbetade.

19

Std måttet är 65mm +0,03-5 sen är det dax för borrning
första över i dag 65,5mm ( fanns förr +0,25)
STD Axial mått 22mm  finns som är hela mm typ 21 mm första över
Mät veven (std 55mm)för där är det -0,25 som är  som är stegen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke