Finns det att komma över nytt gummi av kvalité som håller längre än en säsong längre?
Jag får eventuellt måla bussen i vår och det skulle vara fint med nya lister.
Framrutelist har jag sen några år tillbaks av "tysk" kvalité men fortfarande omonterade så jag kan inte yttra mig alls om den.
Köpte av Folkabiten sist,ser efter 3 år fortfarande bra ut.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Låter utmärkt det, då får jag testa. Tack!
En del gamla lister kan gå att rädda med en glycerinbehandling. Läst om det flera gånger för länge sen och jag har "tänkt" testa det själv men ännu inte kommit till den punkten. Det förutsätter ju att listerna inte är helt hopplöst bortfrätta, men det vore kul med erfarenheter av detta.
Jag köpte paket med alla lister på Custom and commercial när jag lackade om våran buss. Tysk-tillverkade och väldigt smidiga att sätta i tyckte jag i alla fall.
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975
En del gamla lister kan gå att rädda med en glycerinbehandling. Läst om det flera gånger för länge sen och jag har "tänkt" testa det själv men ännu inte kommit till den punkten. Det förutsätter ju att listerna inte är helt hopplöst bortfrätta, men det vore kul med erfarenheter av detta.
Det är många som pratat om att man kan frächa upp gammalt gummi med glycerin. Eller en del tips säger en blandning av glycerin och T-sprit.
Jag testade på en kyluftbälg från typ 3 som hade en konsistens/smidighet som hårdplast. Med eller utan sprit så blev den snygg. Såg ut som ny med en lite "fetare" yta. Såg jättefräch ut. Men smidigheten var fortfarande som en kofångare på en Audi från mitten av 80-talet.
Så för en kosmetisk uppfrächning, Ja.
För att renovera upp ihoptorkade lister eller annat gummi. Tummen ner 
Jag fräschade upp min gamla rutlist på pickisen med glycerin innan jag monterade ny ruta. Den fick ligga i ett bad med t-röd/ glycerin som koncentrerades med mer glycerin undan för undan och "dra in" över några dagar i sommarvärme. Listen var hur mjuk och fin som helst efter den behandlingen och den har fungerat fint i ytterligare 11år nu. Listan över besvikelsen på nytt gummi kan göras lång, så jag återandvänder gärna om det går (inte hårt som backelit/sprucket). Det torkar dock ur igen, så man får smörja på gummit lite då och då.
Så kontentan av dessa inlägg är att man måste låta glycerinet verka en stund för att verkligen tränga in i gummit?
Tänker att man även kan klä in materialet i plastfolie efter behandling för att slippa tappa upp ett bad varje gång.
Jag smorde och smorde men...
Det kan ju vara värt att prova för dig. Det kanske är skillnad på gummi och gummi.
En gammal kollega smorde in alla damasker på bilen med glycerin varje år. Han menade att han aldrig någonsin behövt byta en sprucken damask på sina bilar pga detta.
Jag har kört gummiartiklar i en industri tvättmaskin.
De blev som nya, svarta och även mjuka. Tror hemligheten är att de behöver värmas upp.
Om du är ensam hemma kan du prova diskmaskinen...
Köp tysktillverkat gummi. Vewib är mycket bra. Säljs av bla Custom&Comercial. Det går man aldrig bet på. WestCostMetric i Usa säljer också bra usatillverkat gummi.
Nått annat skulle inte jag våga köpa. Då skulle jag hellre återanvända mitt gamla.
Jag är rätt säker på att gummit i gamm-listerna är bättre trots åldern än nyproducerade i de flesta fall, därför är det ju värt att testa med de man redan har innan köp av nya.
Köper man rätt gummi är nog nytt bättre. Gummit i nya bilar är ju bra, så tekniken har gått framåt. Precis som med däck.
Det är dom billiga, no name listerna som man ska undvika.