1 Senaste redigerad av Jonas Burman (2017-03-03 13:42:53)

Har en tvåliters motor som snart skall ta plats i min Ghia. Det är CB:s kit med dubbla IDF 44:or.
Problemet är att fjädrarna från motorluckan tar i när man stänger dito. Är inte intresserad av att fimpa fjädrarna utan undrar om det inte finns en bättre lösning. Har sett några som har kapat fjädrarna och kortat dessa. Funkar men verkar bökigt och håller det verkligen (dessutom är mina nylackade så det känns inte som mitt första alternativ)?
Finns det verkligen inte lägre filter (inklusive trattar) som funkar? Det rör sig bara om någon/några centimeter ju.
Någon som har en clue?

2

Jonas Burman skrev:

Har en tvåliters motor som snart skall ta plats i min Ghia. Det är CB:s kit med dubbla IDF 44:or.
Problemet är att fjädrarna från motorluckan tar i när man stänger dito. Är inte intresserad av att fimpa fjädrarna utan undrar om det inte finns en bättre lösning. Har sett några som har kapat fjädrarna och kortat dessa. Funkar men verkar bökigt och håller det verkligen (dessutom är mina nylackade så det känns inte som mitt första alternativ)?
Finns det verkligen inte lägre filter (inklusive trattar) som funkar? Det rör sig bara om någon/några centimeter ju.
Någon som har en clue?

I Jespers prisvinnare så körde han med gasfjädrar men det kanske du inte är lockad av? Hittade lite bilder:

http://2.bp.blogspot.com/-W_A-gHbT-MY/UueWYn_aR_I/AAAAAAAAMEA/ON94HIoUJxE/s1600/1959-low-light-karmann-ghia-010-576x383.jpg

http://www.forumbilder.se/DCFK8/img-0121.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

3

Jag har låga filter, typ 8cm höga och trattar som är 15mm höga.
Det funkar fint och luckan går att stänga. Det är precis så filterna går fria när jag stänger och fjädrarna går neråt.
Det funkar fint för mig. Men jag förlorar säkert nån häst pga låg gashastighet ICQ/ad

Annars kan du ha högre trattar och strumpfilter över.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Tack för bilderna. Skitsnygg och praktisk lösning som jag har sneglat lite på - men som sagt, vill gärna behålla originallooken som fjädrarna ger. Ambitionen är att det skall kännas att motorn har suttit där då den lämnade Osnabrück
i maj 1971

5 Senaste redigerad av Jonas Burman (2017-03-03 14:30:15)

Halloj Lasslo, tack för tips. Var har du köpt dessa filter och får det plats trattar där under? Jo, enbart trattar är ju ett alternativ förstås men visst innebär denna lösning också en större risk för motorbrand?
Har du samma setup som jag förövrigt - det vill säga CB:s insug samt 44:or

6

Såna filter finns att köpa hos de flesta säljarna.
Tex CSP
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … rtnr=4-437
Mina har jag haft länge, jag tror dom kom med några förgasare jag köpte begagnat för länge sen?

Trattarna köpte jag på ebay, från England. Jag tror säljaren hette nått med carbparts eller liknande. Han sålde mycket dellorto grejor.

Ja, jag har CB insug och 44or.
I min tråd "karmann ghia 57" finns nog nån bild på hur det ser ut. På nån av de sista sidorna.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Grymt - TACK! Då skall jag genast plöja igenom din tråd ICQ/ab

8

Borde inte typ 3 insug för Weber vara något? Då borde man ha plats för vettiga filter

9

Jo, men då måste jag ge mig på att porta och dona. Motorn är ju up and running och preeeeeeecis hemkommen från Landelius där han har gått igenom den efter att ha stått i ett fuktigt kallgarage i x antal år. Så nu skall den "bara" detailas samt fixa saker som för höga luftfilter och en massa småfix.
Verkar som att det går att lösa trots allt. Dessa låga filter verkar ju funka trots allt.

10

Jag tror ifs  att motorbyggare har haft en viss tanke bakom  hur insug,trattar och filter ska lira ihop.
Kan vara dumt att frångå utan att rådfråga han.
Dumt att tex ta bort 10-20 hk som han kanske labbat fram genom att sätta på filter som "chokar" motorn.

Tydligen är det fler än mig som haft probs med fjädrarna i bakluckan på Ghian då....Fast i mitt fall är det mer att FV ska få in golfbagen där.... ICQ/ag

Jag  gillade inte heller iden med moderna gaolfbagar så vi kommer kopiera lösningen vi hade på vår hotrod med ett rostfritt polerat stag på ena sida som sitter i fästen som ser ut så här

Post's attachments

fäste  rättvänt.jpg, 64.71 kb, 1088 x 924
fäste rättvänt.jpg 64.71 kb, 251 downloads since 2017-03-03 

11

Kanske nåt liknande kan vara en lösning för Dig med??

jag vet att det är lite färglöst att använda en redan använd lösning som vi haft på ett tidigare bygge, men då ritningen redan finns så är det väl dumt att uppfinna hjulet en gång till....
Vi gör det enkelt för oss.

Post's attachments

fästen.jpg, 47.72 kb, 909 x 682
fästen.jpg 47.72 kb, 239 downloads since 2017-03-03 

12

Snygg lösning. Och säkert hur läckert som helst om man vill gå åt hot-rod hållet.
Håller helt med om att man skall ha respekt för motorbyggarens tankar och inte sabba funktionen.
Får ta ett snicksnack med herr Landelius om detta helt klart. I värsta fall får man väl ta och fixa ett par kortare insug
och porta för att slippa eventuella strul. Eller korta (kapa och svetsa) fjädrarna som sagt. Också ett alternativ.

13

Kortare insug..................spjällen ska sitta på ett givet avstånd från insugsventilens tallrik då det är optimalt med tanke på backpulser etc

14

Finns ju (som Tobias också nämner) färdiga IDF 44 kit för Typ 3. Dessa har kortare insug samt lägre filter så kombon borde väl funka.

15 Senaste redigerad av TobiasL (2017-03-03 23:00:54)

63 Highlight skrev:

Kortare insug..................spjällen ska sitta på ett givet avstånd från insugsventilens tallrik då det är optimalt med tanke på backpulser etc

Pulsen "studsar" när det blir en drastisk ändring i aukustisk impedans. Typiskt sker det där tratten tar slut. Det viktiga måttet är ventiltallrik till trattslut. Tror spjällaxelhöjd är mindre viktig

16

Jonas Burman skrev:

Finns ju (som Tobias också nämner) färdiga IDF 44 kit för Typ 3. Dessa har kortare insug samt lägre filter så kombon borde väl funka.

Tror inte att de går fria för fläktkåpan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

TobiasL skrev:
63 Highlight skrev:

Pulsen "studsar" när det blir en drastisk ändring i autistisk impedans. Typiskt sker det där tratten tar slut. Det viktiga måttet är ventiltallrik till trattslut. Tror spjällaxelhöjd är mindre viktig

Finns mig veterligen ingen som räknar längden på insuget till spjället. Man räknar alltid totallängden upp till tratten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Kolla med Häsä hur han har löst det. Han har Dellorto 45'or och offsetinsug.

Ali G

19

Golfbag..bah.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

20

Det finns experter som räknar på båda sätten- men om genierna inte tänkt på det får jag belysa att ett kortare insug även ändrar avståndet till trattslut...sooo?

Löser vi det genom att  ha ett kortare insug??

Ta ett snack med motorbyggaren och ta hans åsikt- Det är kontentan

21

Pompe: Hon spelar  ju golf.
Det är det hon gör för att få dagarna att gå...åzzå plocka hundbajs

22

Svwerker skrev:

Kolla med Häsä hur han har löst det. Han har Dellorto 45'or och offsetinsug.

Jag har inte behövt ta bort fjädrarna för luckan. Har CB offsetinsug, Dellorto 45:or och normalhöga KN filter och fjädern "dippar" lite på filtrets lock vid öppning/stängning men inget som tar i när man kör. Så jag ser inte problemet här...  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

23

Jag har precis beställt gasfjädrar och fästen till min ghia. Helt plötsligt blev min en custom bil känns det som  ICQ/af
Hoppas nu bara att klabbet passar.

Alte Liebe rostet nicht!